Versting skrev:
Tackar tackar för informationen, tråden finns ju kvar så jag lär mig eftersom!
Nu till en följd fråga som har med lambda att göram för det har jag faktsikt en
liten aning om vad jag pratar om iaf!
En polare har en S2000 med kompressor kit
och han har någon mätare i bilen som visar lambda värdet, nån halv digital mätare?
Kan man öka ladden med en pysventil och ställa upp eller ner soppa trycket om
man har en fungerande lambda mätare? Så man hamnar runt 1 i lamda os.v...
precis som ni pratade om?
MVH Henke!
*rookie*
Nej det kan man inte bara sådär.
Det krävs att man håller koll på ett par parametrar och att man vet vad man skall sikta mot för värden.
Det viktiga är bränslemängd, avgastemperatur samt lyssna efter spikningar. Allt hänger ihop dessutom.
under last vill man att motorn får lite mer bränsle för att kyla cylindern. har du koll på E85 så har du säkert hört att sådana bilar drar mer soppa, dvs du har redan detdär extra bränslet som skall kyla så med E85 behöver man inte fetta på lika mycket som med bensin.
Man vill över lag inte ösa in mer bensin än som behövs, det blir ju bara dyrt. Man försöker alltså att köra in så lite soppa som möjligt utan att avgastemperatur sticker iväg eller att motorn spikar.
Man kan fuska fram effekt med mer soppa och mer laddtryck, men andra parametrar kan sticka åt skogen och man kommer få en bil som drar mycket soppa och man sätter driftsäkerheten på spel.
lambdamätare finns två olika sorter, dels den vanliga som sitter på nästan alla bilar idag sen en bättre sort (bredbandslambda) som man oftast måste köpa till och eftermontera. vanlig lambda mäter bara inom ett begränsat område och är inte så snabb medans bredbandaren mäter ett större område och är blixtsnabb. Är kompisen seriös så har han säkert en bredbandslambda som inte är att förväxla med biltemas lambdamätare som mest bara blinkar lite som den vill och inte ger någon direkt hjälp vid trimning.