855_T5 skrev:
Hej, jag har en Golf 1.6 -84 som jag har problem med, vänder mig hit för att se om jag kan få några tips.
Bilen går väldigt ojämnt vid låga varvtal, den "rycker" och "hopppar" en heldel. Sen måste jag köra med choken lite utdragen, annars så dör den när man kopplar ur. Det är likadant oasett om bilen är varm eller kall. Det som är extra konstigt är att ibland så verkar jag kunna ha bilen igång på tomgång utan choken utdragen, men då bara om jag står helt stil och bilen inte är i rullning.
Under körning så får jag även en heldel så kallade "förgasar-smällar", dvs att det skjuter ifrån avgasröret..
Snälla någon hjälp mig!!
Det som jag har gjort för att försöka åtgärda problemet är:
Bytt tändkablar (avstörda), Bytt stift, bytt bränslepump, provat två olika förgasare varav en var helt nyligen rengjord. Kollat så att alla vacumslangar sitter som dom ska. Testat att spruta startgas runt förgasare och insug för att se om den tar luft någonstans, visserligen steg den lite i varv men det var knappt märkbart.
När bilen är igång på tomgång så kan man även höra ibland att han missar lite på någon cylinder, en bekant tyckte sig höra att det var 1:ans cylinder som han hoppade på ibland.
Så snälla ge mig något tips på vad jag kan göra här näst för att få ordning på bilen!
Mvh// Jeppe