3418
Sök

Hur får jag rasslande avgasljud?

141 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Tja,
Har en Audi A3 -00 1,8T som jag har 3" downpipe samt 3" sportsystem från BSR på. Jag skulle vilja ha ett mer "vasst" ljud från motorn, vet att det kanske inte är lätt att få till ur 1,8 liter men det borde ju finnas något man kan göra. Ferrita, Magnaflow, BSR mm borde ju ge olika ljud från början. Om det inte finns någon som säljer slutburken men ruggigt ljud från början så finns det säkert något sätt att "vässa" ljudet!? Vill ha typ m3 E46 ljud där det låter som en riktigt arg motor.
    Finns det något man kan göra? Borde det inte bli vassare ljud med mindre pipor i slutet?
Tacksam för svar!
/Borén

Got VTEC?
1 593 Inlägg
4 augusti 2009
Leta efter ett nytt avgas eller slutburk, kolla på youtube för att höra hur de olika avgasen/slutburkarna låter smile

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

Avstängd
424 Inlägg
4 augusti 2009
Modda dit en sån galet stor bmw ljuddämpare big_smile fanns en på blocket för ett tag sen. kan ju funka.

team Svineri. Volvos under construction.

1 335 Inlägg
4 augusti 2009
Remus har ju ett väldigt eget skönt ljud! Men som sagt kan vara svårt med en motor som har så liten volym som 1.8. hmm  Det jag kan tänka mig som ger ett mer vasst/burkigt ljud är om du har en ljuddämpare som är tom invändigt, alltså bara en plåtburk, kanske inte funkar alls? bara en tanke...

1 688 Inlägg
4 augusti 2009
Tror din lille turbo dödar mycke av dedär vassa ljudet, vet inte hur ,ycket kamaxlarna spelar in göt ljudet.
Men för att få den andingen som en m3 har så behövs ju lite aggresivare axlar, turboxlar är ju generellt väldigt mesiga.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

141 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
Tack för svaren, inte för att de var som jag ville men kan inte få allt här i världen. Ska kika lite på youtube, svårt att hitta en 8L precis som min med endast "exhaust sound". Vart inne en sväng på Remus faktiskt, låter gött! Att kika i min BSR slutburk och hitta på något där blir nästa steg, köpte en extra burk att ha och lira med. Fler som har idéer så bara skriv!

"Unloaded"
1 557 Inlägg
5 augusti 2009
Du lär nog inte uppnå M3-ljudet någonsin, men min gamla 2.0 turbo lät fantastiskt mycket rally/väss med 3" DP, 3" avgas(från JT) hela vägen samt dubbla slutburkar från Simons. Samt att min nuvarande 2.5 sugis låter rätt jättemkt, också med stort avgas, dock dubbelt hela vägen, med dubbla Simonsdämpare på slutet.

Så det jag försöker säga är väl.. Simons =P Dubbelt upp helst =P Kolla upp det iaf smile

"When innovation meets passion!"

461 Inlägg
5 augusti 2009
Usch, jag hatar M3ans ljud...!

Men ett tips är Eisenmanns ljuddämpare, ingen aning om de finns till Audi, men de ger ett mer högfrekvent/vasst ljud. Har de själv på min, men låter inte alls som M3an, utan mer lagom blandning av mullrigt och vasst.

Edit: Jag var inne och kikade, och det verkar som att Eisenmann har en dämpare just till din bil. smile
Senast redigerat av von_blad (5 augusti 2009)

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
5 augusti 2009
Senast redigerat av von_blad (5 augusti 2009)

BMW - Better Make Way

2 337 Inlägg
5 augusti 2009
Min röst hamnar på Remus, förjävla härligt ljud! Annars brukar Magnaflow låta rätt fint också, har hört/sett ett par fina 1.8T med Magnaflow.

141 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
Tack för svaren! Ska kolla upp både Eisenmann, Remus samt Magnaflow. Försöka hitta några riktigt bra klipp på nätet där man hör hur det låter i hela registret, synd att inte alla hemsidor är som BSR där man kan lyssna...
   Ska också försöka kika i min andra BSR burk om det finns något att göra där, ska ändå byta ut fästena och flytta upp den samt byta pipor. Kan lika gärna kolla lite när jag ändå river!
/Borén

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 augusti 2009
Så Simons goes out the window helt och hållet? =/ Lyssna på videon på min sida smile Dock en helt annan motor, men ljudet du kan få med Simons.

"When innovation meets passion!"

Sök