3238
Sök

Saab 9-5 2,3t rasad motor

6 Inlägg
5 augusti 2006
Trådstartare
Hej!

Första gången jag är här.
har ett litet problem med min bil.
Köpte en saab 9-5 sedan i uppsala den 4/8 och hade ägt bilen i 1½ timme och hade just paserat älkarleby och skulle gasa på lite med den för att känna hur motorn var.
Då kommer dåv duns och det låter som jag jag kör på en grusväg.
Motorn dör och det börjar ryka från motorn och det blir rök i cupén.
Får stanna bilen och kolla vad som hänt. Vet ej då för än jag fått bilen bogserad till en mack där jag kan titta under bilen. Där upptäcker jag ett knytnävs stort hål och och en vevstake saknas. sad sadsad

Jag har alltså sprägnt en vevstake eller så har kamkedjan rasat vad vet jag ej, men tippar på att det är båda två.  Viste att kamkedjan skulle behövas bytas, men trodde inte den skulle gå sönder efter 10mil. sad Vad kan man göra? Köpa en nymotor och turbo eller försöka häva köpet av bilen??? någon som har tips????
Snälla hjälp mig det är min första bil och allt! Ska lägga in lite bilder på bilen och hålet senare då jag varit och hämtat bilen. sad

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
5 augusti 2006
jäkla otur hörru, men om de står att bilen säljes i bef skick på kvittot finns nog inte så mycket att göra...

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

6 Inlägg
5 augusti 2006
Trådstartare
Eliza skrev:
jäkla otur hörru, men om de står att bilen säljes i bef skick på kvittot finns nog inte så mycket att göra...

Jag tror det inte står det på kvittot eller köpekontraktet som vi skrev.

18 Inlägg
5 augusti 2006
J*vla va tråkigt.. Köpte du den av en privat person eller??
Är där full servicebok måste det ju nästan gå på garanti..

1 639 Inlägg
5 augusti 2006
Så jävla surt... Är det ecopower motorn ? Den har ju konstruktionsfel på vissa årsmodeller och rasar ofta !
ÄR bilen servad som den ska ? Ägaren kanske har kört för länge på samma olja och det gillar inte den motorn...
Men jag börjar tycka det har hänt lite väl mycket med nya Saabar, kommer aldrig att våga köpa en själv, så otoroligt dåligt med motorras på en relativt ny bil !
Senast redigerat av mrcelica (5 augusti 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Avstängd
1 106 Inlägg
5 augusti 2006
mrcelica skrev:
Så jävla surt... Är det ecopower motorn ? Den har ju konstruktionsfel på vissa årsmodeller och rasar ofta !
ÄR bilen servad som den ska ? Ägaren kanske har kört för länge på samma olja och det gillar inte den motorn...
Men jag börjar tycka det har hänt lite väl mycket med nya Saabar, kommer aldrig att våga köpa en själv, så otoroligt dåligt med motorras på en relativt ny bil !

Tar man en 9-5 så ska man hellre ta 2004 o framåt. Många tar hellre nya 9-3 SS. SS modellerna har inte de gamla motorerna.

Livet startar vid 220 km/h

6 Inlägg
5 augusti 2006
Trådstartare
Det är 2.3t och bilen är en -98 vet inte om det är det eco power.

All service är gjord på den. Kanske man kan få det på någon garanti men det tvivlar jag på.
Kan ju hoppas att det går att häva köpet eller att förre ägaren står för reparations kostnaderna.
Någon som vet vad det kan kosta att laga en trasig spis eller måste man köpa en ny?
Eller någon som har en beg hemma som dom vill bli av med?

Allt detta känns jävligt dumt, första bilen och allt lägger ner 60000kr och allt blir bajs. Alltid velat ha en saab 9-5 men nu vet jag inte. Ska man bli famlijemänniska och köpa sig en opel omega istället eller ännu värre en volvo. Fina bilar men dom skriker familj.

1 639 Inlägg
5 augusti 2006
sunkan83 skrev:
Det är 2.3t och bilen är en -98 vet inte om det är det eco power.

All service är gjord på den. Kanske man kan få det på någon garanti men det tvivlar jag på.
Kan ju hoppas att det går att häva köpet eller att förre ägaren står för reparations kostnaderna.
Någon som vet vad det kan kosta att laga en trasig spis eller måste man köpa en ny?
Eller någon som har en beg hemma som dom vill bli av med?

Allt detta känns jävligt dumt, första bilen och allt lägger ner 60000kr och allt blir bajs. Alltid velat ha en saab 9-5 men nu vet jag inte. Ska man bli famlijemänniska och köpa sig en opel omega istället eller ännu värre en volvo. Fina bilar men dom skriker familj.

Toyota = helt problemfritt bilägande...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

2 652 Inlägg
5 augusti 2006
tråkigt sånt dör .. ungifär samma sak hände en polare med hans saab 95. läs tråden "saab dåliga bilar eller bara otur " tror jag den hette .

att få köpte hävt kan bli svårt eftersom de var från en privat person du köpte . lite svårare då

Teddan
2 495 Inlägg
5 augusti 2006
är den fullservad å inga missade servicar så e det bara å åka till närmaste saab verkstad å du får ny motor!! saab har gjort ett fel men dom står för det !!!! inte många bilfabrikanter som gör det

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

2 652 Inlägg
5 augusti 2006
ja saab brukar vara bra med att erkänna deras fel . vet en som fick ut 2 motorer
2eller 3 väx
2 turbos

på en saab 95 aero .

han hade full service bok . + orginal ej chip eller annat

6 Inlägg
6 augusti 2006
Trådstartare
ja nu vet jag vad det är för fel på bilen. Det är en vevstake som rasat. Är ett hål i motorblocket som är ca 15x10cm och där stack vevstaken ut. och i oljetråget är det fullt av metallsplitter.
Jätte roligt!!! Nej!

Ska försöka häva köpet och jag tror jag har konusementlagen på min sida!
http://www.bilar.konsumentverket.se/mal … goryId=766
En mycket bra sida!

Det här känns jätte tråkigt då det är första bilen och allt. Tänkte om jag lägger ner mycket pengar på en bil så kanske den håller och jag slipper laga den, men fel hade jag! I 10 mil höll bilen jag köpte för 60000kr. Men jag är oturförfäljd också!! HAHA

173 Inlägg
6 augusti 2006
Denna vevhusventilation... En detalj dom har misslyckats på som orsakat så mycket problem för så många bilägare. Kommer nog ta lång tid innan folk glömmer den stämpeln Saab dragit på sig på grund av det.

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml Här kan du läsa allt om problemet.

Lycka till med att häva köp eller om du får nån garanti för det ska väll vara ganska lång garanti på Saabs motorer på grund av problemen?

mvh Fredric

584 Inlägg
6 augusti 2006
det är 8 års motorgaranti om du har fullständig servicebok.. Det fick ja tyvärr inte med någon när ja köpte min 93:a för några veckor sen.. Och nu står vevstaken ut genom motorblocket.... sad

2 652 Inlägg
7 augusti 2006
de var ett helvetes motorrasande den här veckan . 2 saabar på garaget o en polare spräckte sitt motorblock i 740 turbon . Allt på en gång

5 710 Inlägg
7 augusti 2006
mrcelica skrev:
Toyota = helt problemfritt bilägande...

Nu tog du i va wink
Toyota har sina problem, Mercedes sina och SAAB sina.

MVH Jonas
..............

209 Inlägg
7 augusti 2006
Hejsan!

Du kan vara lugn, eftersom köpet kan hävas om du så vill.
Oavsett om du köpt utav privatperson eller firma..

Och något "säljes i befintligt skick" finns inte. Ska man sälja en "junkbil" så ska det finnas med på kontraktet vilka brister den har ifall du inte vill att köparen senare ska kunna häva köpet.

Detta vet jag av egen erfarenhet. Jag = köparen (köpte bil för 38'000:-). Säljaren fick reparera alla dolda fel på bilen (koppling, katalysator, motorkuddar osv), och jag hade efter det en bil som var i NYSKICK - och säljaren fick laga fel för nästan 20'000:- (jag lämnade in på verkstad och han betalade).

Lycka till!

sunkan83 skrev:
Hej!

Första gången jag är här.
har ett litet problem med min bil.
Köpte en saab 9-5 sedan i uppsala den 4/8 och hade ägt bilen i 1½ timme och hade just paserat älkarleby och skulle gasa på lite med den för att känna hur motorn var.
Då kommer dåv duns och det låter som jag jag kör på en grusväg.
Motorn dör och det börjar ryka från motorn och det blir rök i cupén.
Får stanna bilen och kolla vad som hänt. Vet ej då för än jag fått bilen bogserad till en mack där jag kan titta under bilen. Där upptäcker jag ett knytnävs stort hål och och en vevstake saknas. sad sadsad

Jag har alltså sprägnt en vevstake eller så har kamkedjan rasat vad vet jag ej, men tippar på att det är båda två.  Viste att kamkedjan skulle behövas bytas, men trodde inte den skulle gå sönder efter 10mil. sad Vad kan man göra? Köpa en nymotor och turbo eller försöka häva köpet av bilen??? någon som har tips????
Snälla hjälp mig det är min första bil och allt! Ska lägga in lite bilder på bilen och hålet senare då jag varit och hämtat bilen. sad

2 652 Inlägg
7 augusti 2006
jo givetvis har alla bilmärken problem   ,tänkte bara nu i veckan . smile

polaren spräckte blocket på hans 740 turbo helt fantastiskt snyggt hjort . 4ans cylinders vevstake kika ut på varje sida av blocket så man kan kolla rakt igeonom motorn . smile

Sök