3415
Sök

Saab 900-98års. problem med ryker från rem. svårt att för klara:)

72 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
hej. problemet börja med att jag kör iväg och så tänds batterilampa, och slåknar sen så jag kör ca 500 meter och stannar bilen för att kolla vad det va men när jag stannar går bilen ojämp på tumgången. så jag stänger av och går ut då rycker det från huven och luktar gummi. kollar remn och den är inte skavd men det rycker från en rule som remen snurar runt såg ut som det var gamalt gummi som rök. sen skulle jag vänd bilen och då gick den knapt på tumgång. så fick bucksera.. vad kan vara felet vet ej vad det hjulet går till som rök. men kan det var bränsle pump? för batterilampan lösinte mer sen.. någon som kan säga va de tror är felet?

bil  saab 900 2,0t-98år

TACK PÅ FÖRHAND!!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
7 augusti 2009
Plasthjulet som det ryker från är ett spännhjul och det har antagligen skurit vilket innebär det står still. Kör inte bilen utan byt rem + spännhjulen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Xenoholic
2 559 Inlägg
7 augusti 2009

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

72 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
det är inte det hjulet det är ett störe hjul som stitter nederst av hjulen mot grillen..

562 Inlägg
7 augusti 2009
Står det still så att remmen glider ovanpå hjulet? så att säga...

Edit: om det är "hjulet längst ner närmast grillen" så är det AC kompressorn...

Om remmen inte gått ordentligt så kanske generatorn inte snurrat som den ska vilket medför att laddningen inte fungerat korrekt, varpå batterilampan tänds!
Senast redigerat av micke-opel (7 augusti 2009)

9-5 Aero Sedan -05

888 Inlägg
8 augusti 2009
Garanterat skuren magnetkoppling till ac-pumpen. Mycket vanligt fel på ng900. Bara byta ut ac-pumpen och va glad eller bara montera ny rem till bil utan ac.

Mvh

Sök