3303
Sök

945 classic -98 med sprucken topp

7 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Vad göra med min 945'a med sprucket topplock och vatten i tredje cylindern? Verkstaden tar 10-15 tusen för att fixa det. Råd behövs. Skrota? Laga? Sälja? Mekar ej själv... Snälla hjälp mig att fatta beslut!

Gammal och grinig
362 Inlägg
21 juli 2009
Köp ett begagnat topplock på blocket eller liknande, kostar från 500 till 3-4 tussingar, och sen hittar du nån snäll kille som kan byta topp utan att ta alltför stor hacka. Du behöver absolut inte skrota bilen pga detta!

-utan 940
1 728 Inlägg
21 juli 2009
Hur långt har bilen gått?
Du kan ju sälja bilen som den är, att byta topp är inte speciellt dyrt eller krångligt för en som mekar själv.
Bättre begagnad topp: 1000kr
Eventuell planslipning: 1000-1500kr
Packningssats: 700kr
Sträckbultar till toppen: 340kr

Har man tur och får tag på en fin topp som inte behöver planslipas kan det alltså kosta så lite som 2000kr att fixa det själv.

7 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Bilen har gått ca 26500 och innan det här hände så kändes det inte på något sätt som om bilen var färdig för skroten. Har haft den sedan -97 så det kändes lite surt när dom på verkstaden sa att den var färdig för skroten.

Snälla killar har jag gott om i min omgivning men tyvärr har alla tummen mitt i handen ;-) Någon som kan rekommendera en verkstad i Göteborg med omnejd? Någon som är billigare än en volvo-verkstad...

Och tack för era svar förresten! De piggade upp.

-utan 940
1 728 Inlägg
21 juli 2009
Embla skrev:
Bilen har gått ca 26500 och innan det här hände så kändes det inte på något sätt som om bilen var färdig för skroten. Har haft den sedan -97 så det kändes lite surt när dom på verkstaden sa att den var färdig för skroten.

Ok, isåfall är den knappast färdig för skroten och att toppen spricker som din gjort hör till ovanligheterna.
Billigare bil att fixa ny topp till finns inte så jag tycker du ska se till att få den fixad så kan du köra många tusen mil till. Kolla på TPC-forumet om det finns nån originaltopp till salu eller sätt ut en köpes-annons, det är ju många som byter ut sina toppar mot den vassare 531 så det ligger säkert några 530-toppar och samlar damm i garagen: http://forum.turboperformanceclub.com/v … m.php?f=73

Fixar du en topp och materialet som går åt kan vilken verkstad som helst byta toppen åt dig.

7 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Dom ringde ifrån verkstaden och sa att de nog tagit i lite väl mycket när de sa att det skulle kosta 10-15 tusen. De skulle räkna på det och återkomma. Materialkostnaden har jag hyfsat koll på nu men hur många timmars arbete är det? Sen ville de byta kamrem också. Det hängde jag inte riktigt med på för det är bara ett halvår sedan de bytte den.

402 Inlägg
22 juli 2009
Embla skrev:
Vad göra med min 945'a med sprucket topplock och vatten i tredje cylindern? Verkstaden tar 10-15 tusen för att fixa det. Råd behövs. Skrota? Laga? Sälja? Mekar ej själv... Snälla hjälp mig att fatta beslut!

Hej, Jag har en 530 topp med t-kam att sälja billigt, det är samma som sitter på din.
Den har gått ca 10500 ärliga mil.
Jag säljer den för jag ska sätta på en 531 topp nu till helgen.
Du ska absolut inte skrota bilen, det tar ca 2-3 timmar att byta en topp för någon halvvan fritidsmeckare.
Jag hade tänkt ca 500 kr för toppen.
Sen köper du en sotningssats från typ sten parner för 450 kr så har du alla packningar du behöver o sen köper du nya topplocksbultar. Kostar ca 350 kr. så typ 1300 för matrialet o sen hitta någon som kan göra det åt dej. max en tusenlapp skulle jag säga iaf.
Så under 2500:- borde du klara dej.

//Jocke

Supraman
2 300 Inlägg
22 juli 2009
vet inte hur timtaxan ligger nu men max 3000 i arbete tror jag, 4000 om det e bilia el dyl

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

7 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Det skulle ju egentligen passa jättebra. Går det att skicka den med post? Hur brukar ni göra? Behöver jag kolla vad det är för motor i bilen eller det säkert att det är samma?

140 Inlägg
23 juli 2009
Tja

finns en fabbro uppe på orust som är både duktig och billig med bilar.

Ture i ström.

Sedan finns det en verkstad på odins platsen.     Samuelsson och biltrimmning tror jag de heter.
vet dock ej om de utför sina arbeten.

Billigast blir det om du tar o frågar runt på garaget big_smile

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.

10 287 Inlägg
23 juli 2009
Om bilen är fräsch i övrigt så har den typ 30.000 mil kvar så att skrota den är dålig ekonomi.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

402 Inlägg
23 juli 2009
Embla skrev:
Det skulle ju egentligen passa jättebra. Går det att skicka den med post? Hur brukar ni göra? Behöver jag kolla vad det är för motor i bilen eller det säkert att det är samma?

Jo det är klart det går att skicka den. men den väger jue en del så det kasnke kommer kosta några hundringar tyvärr.
Tror det är billigast o skicka som bussgods.
Har du en 940 classic så har du en b230 motor med turbo o då passar toppen rakt av, inga problem alls smile

//Jocke

7 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
Jag ska fundera på hur man skulle kunna få hit den. Kanske i samband med ett besök på Kolmården ;-) Har du bråttom med att bli av med den? Håller på att leta efter billigare verkstad men det tar ett tag. De flesta mindre har semester just nu. Men jag jobbar på det!
Senast redigerat av Embla (24 juli 2009)

7 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
Fick ett meddelande på telefonen idag ifrån en som var intresserad utav att hjälpa mig byta! Ett litet steg i rätt riktning :-)
Är toppen fortfarande till salu?

7 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Tack för alla era svar! Det fick mig att ta tag i detta och bilen är nu lagad till "halva priset". Ska hämta den i morgon. Tack igen!

-utan 940
1 728 Inlägg
9 augusti 2009
Embla skrev:
Tack för alla era svar! Det fick mig att ta tag i detta och bilen är nu lagad till "halva priset". Ska hämta den i morgon. Tack igen!

Du ser, det lönar sig att laga dessa bilar. smile
Se bara till att de bytt olja, filter och vatten eftersom det har blandat sig.

Sök