3515
Sök

Vad för kam att rekomendera?

96 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjenare, sitter å läser om allt möjligt om kamaxlar just nu och är lite förvirrad!
Har en 740GL med en B230F motor 530topp. Vad för kam är att rekomendera om man ligger från allt mellan 1000 och 3000 (3500) rpm om man ändå vill ha hyffsat drag... Ligger väldigt sällan över 4000 varv

Smålänning
7 887 Inlägg
10 augusti 2009
#2
Du har redan den mest optimala kammen för det om det sitter original i. M och T är dem mest lågvarviga, varav T är mest lågvarvig.

Du har M i din bil om den inte är bytt. Är biolen trött så kolla flöst igenom så att dne är frisk.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

96 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#3
den är fult frisk, men finns det ingen kam som kan ge mig lite bättre drag och effekt?

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 augusti 2009
#4
M-kamen är volvos sämsta kam typ...jag slängde i en T-kam i min gamla 745a å den gick betydligt bättre..bra med botte å drog till 3-4000

annars är A-kammen att rekommendera

hur du än gör så är i alla fall allt bättre än M :p


96 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#5
Xuri skrev:
M-kamen är volvos sämsta kam typ...jag slängde i en T-kam i min gamla 745a å den gick betydligt bättre..bra med botte å drog till 3-4000

annars är A-kammen att rekommendera

hur du än gör så är i alla fall allt bättre än M :p

du säger alltså att din t kam drog från 3-4000 rpm?
A kam drar från 1000-4000? lr hur e det me den? vx/vx3 då?

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 augusti 2009
#6
Murv skrev:
Xuri skrev:
M-kamen är volvos sämsta kam typ...jag slängde i en T-kam i min gamla 745a å den gick betydligt bättre..bra med botte å drog till 3-4000

annars är A-kammen att rekommendera

hur du än gör så är i alla fall allt bättre än M :p

du säger alltså att din t kam drog från 3-4000 rpm?
A kam drar från 1000-4000? lr hur e det me den? vx/vx3 då?

Nje :p

T-Kam = bra botten drar till 3-4000rpm sen tröttnar den fort
A-kam = bra botten men varvar lite längre å hårdare än T

Vx kam = drar bra från 3500-4000 till 5-6 typ...


96 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#7
Xuri skrev:
Murv skrev:
Xuri skrev:
M-kamen är volvos sämsta kam typ...jag slängde i en T-kam i min gamla 745a å den gick betydligt bättre..bra med botte å drog till 3-4000

annars är A-kammen att rekommendera

hur du än gör så är i alla fall allt bättre än M :p

du säger alltså att din t kam drog från 3-4000 rpm?
A kam drar från 1000-4000? lr hur e det me den? vx/vx3 då?

Nje :p

T-Kam = bra botten drar till 3-4000rpm sen tröttnar den fort
A-kam = bra botten men varvar lite längre å hårdare än T

Vx kam = drar bra från 3500-4000 till 5-6 typ...

så vad blir bäst? A kam eller T kam? hur långt går A kam?

4 001 Inlägg
10 augusti 2009
#8
M & T är helt j*vla kass, A tycker inte jag är någon höjdare heller precis.
K eller VX/VX3 skulle jag ha satt i, det är inte värt jobbet att byta mellan nån av dom andra.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

261 Inlägg
10 augusti 2009
#9
Xuri skrev:
M-kamen är volvos sämsta kam

Kan bara hålla med....

Jag körde med vx kam ett tag!   tillsammans med ställbart kamdrev och 2xdcoe tongue  Fin kurva...
Dög å sprätta lite grus med på "kostigarna" häromkring.... cool

96 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#10
A och T kam drar från botten till 3-4000rpm
Drar både K och VX från botten och hur långt?

261 Inlägg
10 augusti 2009
#11
kolvas skrev:
K eller VX/VX3 skulle jag ha satt i

Intressant att du nämmner K-kammen...  Har kört med den i en "trimmad" sugis en gång..  (förövrigt samma bil som jag hade vx-kammen i, dock utan "trimm toppen" )  Och jag upplevde det som att den "bara" varvade utan någon som helst kraft hmm
Gick fint å varva 7000, men då var biljävlen precis död innan 4000varv  Skitkass skulle jag vilja beskriva den som!!!!

Nej, jag blev inte alls imponerad av K-kammen....
Senast redigerat av 945TurboMS (10 augusti 2009)

10 Inlägg
10 augusti 2009
#12
jag skulle vilja rekomendera en A kam, säger de av egna erfarenheter.

261 Inlägg
10 augusti 2009
#13
Murv skrev:
A och T kam drar från botten till 3-4000rpm
Drar både K och VX från botten och hur långt?

K är bara varv ock ingenting mer.. VX är såkallad "sport"

A eller T funkar nog bäst....  Det är bara å testa tongue  Kan ju inte bli sämre än det du har nu lol

4 001 Inlägg
10 augusti 2009
#14
alla dom kammarna är standard så det är ingen som är sport, K satt i B23E 136hk och jag tycker att den funkade rätt hyfsat iaf, betydligt bättre än A & M iaf.
VX sitter i B230FB 130hk och den används av en del i Volvo Original rallybilar.

Intressant att du nämmner K-kammen...  Har kört med den i en "trimmad" sugis en gång..  (förövrigt samma bil som jag hade vx-kammen i, dock utan "trimm toppen" )  Och jag upplevde det som att den "bara" varvade utan någon som helst kraft hmm
Gick fint å varva 7000, men då var biljävlen precis död innan 4000varv  Skitkass skulle jag vilja beskriva den som!!!!

Nej, jag blev inte alls imponerad av K-kammen....

vet inte vad din definition av trim är så jag kan inte svara riktigt på det där, men ifall toppen var planad & du inte justerat kammen rätt så blir dom sådana, Volvos kammar blir oftast lite trevligare om man ställer dom 2-3 grader före.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

96 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#15
kommer jag tyvär dit igen.. drar VX från botten och hur långt drar den?tongue vill bara veta så exakt som möjligt så ja kan välja ut en kam å sätta i utan att behöva byta mellan 4 olika=)
och som jag nämnde i början, jag är inte den som kör mycket över 4000varv
Senast redigerat av Murv (10 augusti 2009)

261 Inlägg
10 augusti 2009
#16
kolvas skrev:
alla dom kammarna är standard så det är ingen som är sport, K satt i B23E 136hk och jag tycker att den funkade rätt hyfsat iaf, betydligt bättre än A & M iaf.
VX sitter i B230FB 130hk och den används av en del i Volvo Original rallybilar.

Intressant att du nämmner K-kammen...  Har kört med den i en "trimmad" sugis en gång..  (förövrigt samma bil som jag hade vx-kammen i, dock utan "trimm toppen" )  Och jag upplevde det som att den "bara" varvade utan någon som helst kraft hmm
Gick fint å varva 7000, men då var biljävlen precis död innan 4000varv  Skitkass skulle jag vilja beskriva den som!!!!

Nej, jag blev inte alls imponerad av K-kammen....

vet inte vad din definition av trim är så jag kan inte svara riktigt på det där, men ifall toppen var planad & du inte justerat kammen rätt så blir dom sådana, Volvos kammar blir oftast lite trevligare om man ställer dom 2-3 grader före.

Till och börja med... VX-kammen satt INTE i B230FB... Det var VX3 som gjorde det tongue  I den listan jag har kan man läsa som sådan om vx "Sport combination of V on intake and X on exhaust"
Vxkammen fanns däremot i det trimkit till 740 tillsammans med 531 topp

Bilen som kördes med k-kamm hade 405 topp planad 1,5mm och jo då big_smile jag hade faktiskt ställbart kamdrev på den.. Spelade ingen roll hur man justerade, så blev åtminstående inte jag imponerad!!
Däremot Vx var rätt skön å köra med, då den hade rätt så bra register som passade min körstil ute på grusvägarna.. Började dra vid kanske 2500-3000varv och slutade vid 5000..

Intresant är att du säger att rallyförare ibland använder VX roll Då det var sådan körning jag ägnade mig åt lol


Tillbaks till topic!!!
Nej. Vx drar inte från botten (åtminstående gjorde den inte det för mig)
Alla som har trimmat en volvo nån gång har säkert läst KG katalogen??  Har för mig dom rekomenderar T-kammen för Tex husvagnsdragning.... (lita inte för mycket på KG, Men nån gång kan dom ju ha rätt cool )

som skrivits förut

T-Kam = bra botten drar till 3-4000rpm sen tröttnar den fort
A-kam = bra botten men varvar lite längre å hårdare än T

Har du möjlighet, så testa båda.. Är ju inte alltför svårt å byta kam på en volvo lol
Själv skulle jag nog ha valt A-kammen...

96 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#17
945TurboMS skrev:
kolvas skrev:
alla dom kammarna är standard så det är ingen som är sport, K satt i B23E 136hk och jag tycker att den funkade rätt hyfsat iaf, betydligt bättre än A & M iaf.
VX sitter i B230FB 130hk och den används av en del i Volvo Original rallybilar.

Intressant att du nämmner K-kammen...  Har kört med den i en "trimmad" sugis en gång..  (förövrigt samma bil som jag hade vx-kammen i, dock utan "trimm toppen" )  Och jag upplevde det som att den "bara" varvade utan någon som helst kraft hmm
Gick fint å varva 7000, men då var biljävlen precis död innan 4000varv  Skitkass skulle jag vilja beskriva den som!!!!

Nej, jag blev inte alls imponerad av K-kammen....

vet inte vad din definition av trim är så jag kan inte svara riktigt på det där, men ifall toppen var planad & du inte justerat kammen rätt så blir dom sådana, Volvos kammar blir oftast lite trevligare om man ställer dom 2-3 grader före.

Till och börja med... VX-kammen satt INTE i B230FB... Det var VX3 som gjorde det tongue  I den listan jag har kan man läsa som sådan om vx "Sport combination of V on intake and X on exhaust"
Vxkammen fanns däremot i det trimkit till 740 tillsammans med 531 topp

Bilen som kördes med k-kamm hade 405 topp planad 1,5mm och jo då big_smile jag hade faktiskt ställbart kamdrev på den.. Spelade ingen roll hur man justerade, så blev åtminstående inte jag imponerad!!
Däremot Vx var rätt skön å köra med, då den hade rätt så bra register som passade min körstil ute på grusvägarna.. Började dra vid kanske 2500-3000varv och slutade vid 5000..

Intresant är att du säger att rallyförare ibland använder VX roll Då det var sådan körning jag ägnade mig åt lol


Tillbaks till topic!!!
Nej. Vx drar inte från botten (åtminstående gjorde den inte det för mig)
Alla som har trimmat en volvo nån gång har säkert läst KG katalogen??  Har för mig dom rekomenderar T-kammen för Tex husvagnsdragning.... (lita inte för mycket på KG, Men nån gång kan dom ju ha rätt cool )

som skrivits förut

T-Kam = bra botten drar till 3-4000rpm sen tröttnar den fort
A-kam = bra botten men varvar lite längre å hårdare än T

Har du möjlighet, så testa båda.. Är ju inte alltför svårt å byta kam på en volvo lol
Själv skulle jag nog ha valt A-kammen...

där fick du allt med de mesta! allt jag ville ha reda på:P blir nog att jag skaffar både en A kam och VX
tack för alla svar!big_smile

1 915 Inlägg
10 augusti 2009
#18
VX3 är backad 3 grader, så den är lite bättre än VX, då den är lite starkare på lågvarv.

T-kam är bra om du kör mycket släp osv, då den blir stark på låga varv, men den är trött över 4000rpm.
A-kam drar bra från start och upp till varvstopp.


Jag skulle ha tagit en A-kam, funkar bra både på låg och högvarv och kostar bara nån hundring.
Tänk på att du måste ha en med fördelarspår i bakkant.

Efter bytet av kamaxel så mät ventilspelet, så det ligger inom gränserna.
Ofta så brukar ventilspelet vara bra om man bara byter med volvo orginalkammar, men om den gamla eller nya är sliten så kan det skilja en del och då kan det vara bra att justera.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

4 001 Inlägg
11 augusti 2009
#19
945TurboMS skrev:
kolvas skrev:
alla dom kammarna är standard så det är ingen som är sport, K satt i B23E 136hk och jag tycker att den funkade rätt hyfsat iaf, betydligt bättre än A & M iaf.
VX sitter i B230FB 130hk och den används av en del i Volvo Original rallybilar.


vet inte vad din definition av trim är så jag kan inte svara riktigt på det där, men ifall toppen var planad & du inte justerat kammen rätt så blir dom sådana, Volvos kammar blir oftast lite trevligare om man ställer dom 2-3 grader före.

Till och börja med... VX-kammen satt INTE i B230FB... Det var VX3 som gjorde det tongue  I den listan jag har kan man läsa som sådan om vx "Sport combination of V on intake and X on exhaust"
Vxkammen fanns däremot i det trimkit till 740 tillsammans med 531 topp

Bilen som kördes med k-kamm hade 405 topp planad 1,5mm och jo då big_smile jag hade faktiskt ställbart kamdrev på den.. Spelade ingen roll hur man justerade, så blev åtminstående inte jag imponerad!!
Däremot Vx var rätt skön å köra med, då den hade rätt så bra register som passade min körstil ute på grusvägarna.. Började dra vid kanske 2500-3000varv och slutade vid 5000..


Tillbaks till topic!!!
Nej. Vx drar inte från botten (åtminstående gjorde den inte det för mig)
Alla som har trimmat en volvo nån gång har säkert läst KG katalogen??  Har för mig dom rekomenderar T-kammen för Tex husvagnsdragning.... (lita inte för mycket på KG, Men nån gång kan dom ju ha rätt cool )

som skrivits förut

T-Kam = bra botten drar till 3-4000rpm sen tröttnar den fort
A-kam = bra botten men varvar lite längre å hårdare än T

Har du möjlighet, så testa båda.. Är ju inte alltför svårt å byta kam på en volvo lol
Själv skulle jag nog ha valt A-kammen...

VX & VX3 är samma kam, 3:an är bara justerad 3 grader, kan man göra med ett kamdrev också, som det gäller allt annat så måste man justera allt rätt innan man kan utvärdera saker.

Jag har testat ALLA volvos kammar till rödblockmotorerna tror jag iaf, och det beror ju som sagt hur man vill köra men en rätt injusterad motor med H-kammen går rätt bra.
Finns ingen anledning som jag ser det att hålla på att byta mellan standardkammar i en vardagsbil då det gör så lite skillnad enligt mig.

Men A-kammen är ju en av de enklaste att få tag i så det är väl bara att köra på med den för TS
Intressant att du nämmner K-kammen...  Har kört med den i en "trimmad" sugis en gång..  (förövrigt samma bil som jag hade vx-kammen i, dock utan "trimm toppen" )  Och jag upplevde det som att den "bara" varvade utan någon som helst kraft hmm
Gick fint å varva 7000, men då var biljävlen precis död innan 4000varv  Skitkass skulle jag vilja beskriva den som!!!!

Nej, jag blev inte alls imponerad av K-kammen....

Jag har kört med K i min voc och den upplevdes lite som du säger men däremot så blev tiderna bra ändå så det jag tror med den så är det att den ger en jämn & fin kurva som är lättkörd.

Intresant är att du säger att rallyförare ibland använder VX roll Då det var sådan körning jag ägnade mig åt lol

Tror jag absolut inte att det var du gjorde...
Senast redigerat av kolvas (11 augusti 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 augusti 2009
#20
Jag håller faktiskt med kolvas...

Jag har K-kam i min motor nu å med rätt stor turbo...den drar på bra å till runt 6000rpm utan å tveka...
jag upplever knappt något skillnad i bottendragen mellan A å K faktiskt..
bilen tivlar inte  om man ligger på 5an i 50 knyck...
K verkar ge mer effekt över större delen av registret... (3-6000)
A kam ger mer effekt under en liten del av registret... (3000-4500)



Sök