2969
Sök

"Gasser" Varför ser de ut som de gör?

1 207 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Min följande fråga är säkert jätteenkel för de som kan men jag har ingen aning, så här kommer den:

Varför har dessa "hotrods"/"dragsters" sådan höjd front? är det för att få plats med oljetråget/motorn/drivlinan, eller för att få mer vikt till bakhjulen? Eller är det helt enkelt för att de gillar stuket?
Har fått för mig att det hela började med dragracing, back in the days.

http://the-grayline.com/wp-content/uploads/2008/09/gasser-1.jpg
Gasser

152 Inlägg
9 augusti 2009
Finns flera orsaker till stuket,men ett par är att starttekniken gick ut på att få mer vikt på bakhjulen genom relativt stora karossförflyttningar (läs wheelies) i kombination med tractionbars/ladders.
Genom att höja fronten och flytta fram bakaxeln något på bladfjädrarna fick man annan tyngdpunkt i starten. Sen om det är i dessa motorn sattes högt mellan rambenen vet jag inte,men det fanns såna bilar med..I de mera extrema klasserna flyttades bakaxeln fram ganska mycket vilket gav ett lustigt utseende varav namnet "funnycar"
Senast redigerat av SevilleDiesel (9 augusti 2009)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

8 253 Inlägg
9 augusti 2009
Att man gjore så berodde på att det va så dåliga däck på den tiden så man va tvungen att försöka få till max viktförflyttningen för att få grepp. Men varteftersom däcken vart bättre så fick man problem med hjullyft istället.

457 Inlägg
9 augusti 2009
Om du tittar på min bil så ser du att jag har ladder bars/stegar på bakaxel bara för att få ner all kraft i marken

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

4 682 Inlägg
10 augusti 2009
för att få mer tryck på bakaxeln.

1 207 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Tack för svaren allihopa! Nu är man lite mer lärd iaf.
Nu kan moderator låsa tråden.

Sök