2380
Sök

fixa underrede.

5 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#1
tänkte blästra rent underredet på golf ettan. undrar vad man ska göra sen? epoxigrund och underredsmassa eller??

daniel


14 Inlägg
6 augusti 2007
#2
underredsmassa är ju något som används på nästan alla nya bilar o det håller bra så det är ju ett starkt alternativ!

jag är vågen som störtar dig av brädan!

116 Inlägg
6 augusti 2007
#3
om du gjort allt slit med slipat rost och skrapat bort all underedsmassa varför ha på ny underedsmassa? måla den under istället. blir jätte smidigt om du behöver skruva något. kolla gärna min bil. jag kan byta bakaxel i "civilkläder" om man skulle vilja smile sen ser det ju så mycket roligare ut förstås

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

5 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#4
men hur blir hållbarheten med lackat underrede? börjar juh rosta om man får stenskott och sånt skit.


87 Inlägg
7 augusti 2007
#5
Är det bruksbil året runt så lackar du inte bara om du vill vara på den säkra sidan och slippa rost allt för lätt.

Underredsmassa blir ju ett betydligen tjockare lager än bara färg. Du kan ju ha underreds massa på och ändå göra det lätt meckat, stag osv har jag aldrig sett underredsmassa på original, enbart lackat. Så ut meck synpunkt är det ju lika lätt att ta av saker, därimot ska du svetsa osv är ju lackat aningen lättare att få bort.

5 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
#6
då bilen bara kommer att köras på sommaren så e det kanske bättre att lackera underredet samt att spruta på vax eller nåt på de mest utsatta ställena.

daniel


87 Inlägg
8 augusti 2007
#7
danno skrev:
då bilen bara kommer att köras på sommaren så e det kanske bättre att lackera underredet samt att spruta på vax eller nåt på de mest utsatta ställena.

daniel

Kommer stänka upp sten under från hjulhusen och nöta bort lacken = rost.

14 Inlägg
29 januari 2008
#8
Håller också på med rostlagning och undrar bara att visst måste man grunda innan underredsmassan?

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
29 januari 2008
#9
Måla  på med hammarlack. Gjort det på min sierra, coh det är både hållbart mot stenskott, och lätt att pensla i lite snyggt.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

95 Inlägg
29 januari 2008
#10
Pappa använde wire fett på sin bil från 1985. Inte rost på den inte!!!


214 Inlägg
31 januari 2008
#11
Tänkte köra med enbart lackat under bilen (sommarbil) men i hjulhus där det blir stensprut är jag lite fundersam hur man ska göra, men visst finns det genomskinlig underredsmassa? Eller kan man spruta enbart wax i hjulhusen eller kommer det inte hålla?

Jag kom på att pizza e nytigt
51 Inlägg
1 februari 2008
#12
kom sen ihåg att underredsmassa torkar efter ett tag och de bildas bubblor under massan där de blir kondens, så inte ens med underredsmassa kommer du att klara dig OM du inte byter/lägger på mer när tiden e inne.
Jag hade lagt hammallack och sedan underedsmassa på det, så är du lite säkrare

Varför tretton Oplar?... Bra att ha en i reserv, om de första tolv går sönder.
Sponsorer sökes

1 072 Inlägg
1 februari 2008
#13
Blästras underredet så ska etsande grund på! Annars kommer de rosta oavsett hur mycket färg och skit du har. Den färgen penetrerar plåten. Epoxy är jäkligt bra oxå vilket man har på efter den etsande. Och sedan en topplack ex en vit som gör bilen porrig smile
De bästa är nog att skippa underredsmassa och bara fylla i imellan åt. Eller enbart hjulhus med tjockt och wax på resterande.
Senast redigerat av sik (1 februari 2008)


214 Inlägg
1 februari 2008
#14
sik skrev:
Blästras underredet så ska etsande grund på! Annars kommer de rosta oavsett hur mycket färg och skit du har. Den färgen penetrerar plåten. Epoxy är jäkligt bra oxå vilket man har på efter den etsande. Och sedan en topplack ex en vit som gör bilen porrig smile
De bästa är nog att skippa underredsmassa och bara fylla i imellan åt. Eller enbart hjulhus med tjockt och wax på resterande.

Berätta mer om etsande grund, har nog aldrig hört det förut?

Var får man tag på det?

1 072 Inlägg
1 februari 2008
#15
Jag använde Hagmans 2k. Rätt så dyrt för ungefär 0.8l men man kommer lång på de. Går nog att köpa hos de flesta åf. Den skyddar bilen väldigt bra.


4 586 Inlägg
11 augusti 2009
#16
Det går även att bespruta underredet med klibbig kedjeolja.


1 291 Inlägg
11 augusti 2009
#17
Det du kan göra är att kompromissa lite.
Som sagt tidigare, blästrar du plåtrent är en etsande grund ett måste om du vill undvika rost.
Efter grundfärgen kittar du alla skarvar och låter torka.
Sprutar body i hjulhus och undersida golv.
Lägger valfri topplack över bodyn sen (vit body är ett tips om du tex ska ha vit topplack)



Sök