2244
Sök

Olika kammar till b230f

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
10 augusti 2009
#21
945TurboMS skrev:
Garaget.org i ett nötskal hmm   Har själv aldrig förstått meningen med att montera en orginalKam i en trimmad bil.....
Oavsett vilka trådar man läser som handlar om volvo, så föreslås det antingen V K eller VX3 mad   Förvisso att dom är billiga, Men i en trimmad bil så är dom så långt bort optimala det bara går roll (med undantag riktiga råttbyggen där det knappt får kosta mer än fikabröd)

Kan inte mer än hålla med. Hahah de borde låsa just denna tråden tror det finns 1000strängar med just samma fråga och samma svar

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

1 915 Inlägg
10 augusti 2009
#22
Men nu är det som så att TS har en B230F som vad jag vet inte är trimmad.
TS vill byta kamaxel till nåt roligare för att ändra registret och då funkar en orginalkam bra för nån hundring.

Men trimmar man motorn så är det bättre med en riktig trimkam, som är mer anpassad till resterande delar i motorn.



Topper skrev:
945TurboMS skrev:
Garaget.org i ett nötskal hmm   Har själv aldrig förstått meningen med att montera en orginalKam i en trimmad bil.....
Oavsett vilka trådar man läser som handlar om volvo, så föreslås det antingen V K eller VX3 mad   Förvisso att dom är billiga, Men i en trimmad bil så är dom så långt bort optimala det bara går roll (med undantag riktiga råttbyggen där det knappt får kosta mer än fikabröd)

Kan inte mer än hålla med. Hahah de borde låsa just denna tråden tror det finns 1000strängar med just samma fråga och samma svar

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

261 Inlägg
10 augusti 2009
#23
Hmm kanske det... Det är dock svårt å rekomendera en rolig orginal kam till volvo, då dom inte har nån....  Vill man bara ha en något piggare bil än orginal är det kanske inte så svårt, då det räcker å byta till vilken som helst

Som skrivits i en annan tråd helt nyligen
T-Kam = bra botten drar till 3-4000rpm sen tröttnar den fort
A-kam = bra botten men varvar lite längre å hårdare än T

b230f ska ju ha M-kam... ALLT är roligare och piggare än M

Körde med VX förra vintern..  Lite piggare blev han allt (b230f jag med)  Det hade nog behövts ett ställbart kamdrev för att komma till sin rätt därute på isen...
K tyckte jag inte om sådär direkt... Varvade satan, men det var aldrig det där riktiga klippet i den...

twin_cam skrev:
ragga upp en H-kam smile Sitter i tidiga 242 GT

H-kammen satt i b23e 79-80 Och vad jag har läst mig till så ersattes GT av GLT -79 wink Med andra ord, sista året för GT var -78
Är inte helt hundra på detta förvisso (minnet är bra, men kort lol )
Dessutom har jag ett (vädigt) svagt minne av att det satt en b21 i GT... Även här kan jag ha fel, men b21e fanns med både B och D kam (D är väl motsvarigheten till K i b23e)

Nån som vet någon sida där man kan läsa om dom olika motorerna som har funnits i 200serien genom åren??? Som dessutom stämmer big_smile

261 Inlägg
11 augusti 2009
#24
945TurboMS skrev:
H-kammen satt i b23e 79-80 Och vad jag har läst mig till så ersattes GT av GLT -79 wink Med andra ord, sista året för GT var -78
Är inte helt hundra på detta förvisso (minnet är bra, men kort lol )
Dessutom har jag ett (vädigt) svagt minne av att det satt en b21 i GT... Även här kan jag ha fel, men b21e fanns med både B och D kam (D är väl motsvarigheten till K i b23e)

Ok, jag hade fel yikes Jag erkänner mig besegrad lol

för den som vill läsa lite om just  242GT kan jag rekomendera den här sidan http://www.volvo242gt.se/historia.htm
Tydligen hade den också en b23e motor...

446 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#25
ja min motor är ju helt orginal så någon värsting kam blir det inte bara nått lite roligare. men vx3 den trode jag funkade bättre om man hade turbo? fast om den funkar till en sugmotor också så låter ju det bra smile


1 915 Inlägg
12 augusti 2009
#26
VX3 sitter orginal i B230FB som är en sugmotor.
Den funkar väl bra till turbo oxå, men det gör de andra kammarna oxå.

Jämför man mellan A och VX3 så föredrar jag A, bilen (B230FK)kändes piggare och den drog lika bra till varvstopp som med vx3.
Sen så kostar en A-kam runt 100lappen, vx3 tror en del är gjorda av guld och vill ha bortåt 1000lappen..

I min gamla 240 med B21a motor så bytte jag A-kammen mot en T-kam.
Den blev mycket piggare och bättre att köra, men inte så jättepigg efter 4000-4500rpm, men det är sällan 240in varvar över 3000rpm, så det funkar bra.

victor91 skrev:
ja min motor är ju helt orginal så någon värsting kam blir det inte bara nått lite roligare. men vx3 den trode jag funkade bättre om man hade turbo? fast om den funkar till en sugmotor också så låter ju det bra smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

446 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#27
okej låter bra det får se vilken det blir smile


4 001 Inlägg
13 augusti 2009
#28
Jag fattar inte att alla snackar om att dom drar ända till varvstopp, inte någon av Volvos standardkammar lämnar max effekt över 6500rpm, skulle vara H-kammen som är i närheten men A & VX osv börjar dippa runt 5000rpm.
Bara för att det varvar innebär inte att det drar, kolla era tider 0-100 ifall ni drar ända till varvstopp emot att växla runt 5000rpm så ser ni vart effekten ligger för någonstans.
Ifall motorn fortsätter att dra vid varvstopp så är varvstoppet för lågt.

men som sagt vill man bara ha lite bättre drag i F-motor så är det A, K, H eller VX/3 som kan vara bra, annars satsa på en riktig kam ifrån folkraceshopen eller proffessorn eller någon seriös motortrimmare.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök