3914
Sök

Hydralisk handbroms på 740

285 Inlägg
3 augusti 2009
#21
megastreetracer skrev:
skit i bromsen o släng mer pulver i motorn!smile

bra exempel på de häftiga grabbarna


blacken
3 augusti 2009
#22
kolvas skrev:
blacken skrev:
DusanMandick skrev:

en viss modell av og saab 900 lr om de va 99 hade ju handbroms på framhjulen tongue

Fanns på 99 och og 900...

Jag vet att det fanns på en fram på en del bilar men nu skulle han ha den till drift och då svarar jag på det.

Ni som säger att det är onödigt med en hydralisk handbroms i drift när man kan skaffa mer effekt i maskinen har nog inte driftat på riktigt.
Fråga KHRacing här på g.org hur mycket han använder sin handbroms, kan tänka mig att det blir en hel del trots att han har gott om pulver i maskinen.

Tycker att det verkar lite "bakvänt" bara, har man drivning på bakhjulen och använder sig av en handbroms för att få upp ställ. det måste ju slita hårt på bitarna i och med att hjulen stannar upp helt för att sedan blixtsnabbt sättas i spinn igen. Då borde det var mera (lättare/snällare mot bitarna) att se till att det finns nödvändigt med "uumpf skroten" för att uppnå ett avsett resultat. Men det är bara mina "fem cent"..

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
3 augusti 2009
#23
blacken skrev:
kolvas skrev:
blacken skrev:
Fanns på 99 och og 900...

Jag vet att det fanns på en fram på en del bilar men nu skulle han ha den till drift och då svarar jag på det.

Ni som säger att det är onödigt med en hydralisk handbroms i drift när man kan skaffa mer effekt i maskinen har nog inte driftat på riktigt.
Fråga KHRacing här på g.org hur mycket han använder sin handbroms, kan tänka mig att det blir en hel del trots att han har gott om pulver i maskinen.

Tycker att det verkar lite "bakvänt" bara, har man drivning på bakhjulen och använder sig av en handbroms för att få upp ställ. det måste ju slita hårt på bitarna i och med att hjulen stannar upp helt för att sedan blixtsnabbt sättas i spinn igen. Då borde det var mera (lättare/snällare mot bitarna) att se till att det finns nödvändigt med "uumpf skroten" för att uppnå ett avsett resultat. Men det är bara mina "fem cent"..

Jo men det finns tillfällen då du inte kan gasa, om du ska in i en tight kurva där farten måste SAKTAS ner t.ex en hårnål... då kan du ju inte trampa på gasen för då ÖKAR farten, och hur sänker man farten och åker på ställ samtidigt? jo man använder sig av handbromsen för att få ut bakändan innan kurvan och när man ordnat till alla vinklar och ligger rätt i kurvan då GASAR man igen... smile







Och till alla som tror att drifting är vad 90% av alla volvo 740is gör på stan när de sladdar, kolla in denna videon... del 2 finns i sidospalten... efter att ha sett den videon, som dessutom är från 90 talet, så kan vi vara överänns om att 740 på snö INTE är drifting.

http://www.youtube.com/watch?v=BzlrQHJYedk

när det gäller drifting och jag har sett ett flertal videos där dem kör bilar med runt 130hk och det går både brett och fort, dock har jag ingen tillgänglig för att visa upp... nu väger iofs. just den bilmodellen jag syftade på(ae86) under ett ton, men en motsvarande volvo med liknande "vikt/hk" skulle väl vara en 740/940 med 165-180 hk... så det där med ren power är lite bullshit... även sett intervju där proffisionella d1 förare rekomenderar max runt ca 300hk då det är precis lagom för att klara alla typer av banor och situationer....

ursäkta för att jag gick OT men blir så irriterad på "volvoraggare" som tror att det dem gör ens är i närheten av samma nivå som riktigt drifting...
Senast redigerat av AcesHigh666 (3 augusti 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

blacken
3 augusti 2009
#24
Jo men det finns tillfällen då du inte kan gasa, om du ska in i en tight kurva där farten måste SAKTAS ner t.ex en hårnål... då kan du ju inte trampa på gasen för då ÖKAR farten, och hur sänker man farten och åker på ställ samtidigt? jo man använder sig av handbromsen för att få ut bakändan innan kurvan och när man ordnat till alla vinklar och ligger rätt i kurvan då GASAR man igen...

Men då så skulle det vara "bättre" om man modifirade bromsarna så att man bromsar upp framhjulen i stället. + att man kan börna lättare.
Att använda sig av handbromsen för att få ett ställ, eller "kontrollera" bilen i skojiga situationer, är ju gammalt och används oftast på hala underlag typ is,lösgrus mm,mm..

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
3 augusti 2009
#25
blacken skrev:
Men då så skulle det vara "bättre" om man modifirade bromsarna så att man bromsar upp framhjulen i stället. + att man kan börna lättare.

Det funkar inte i alla situationer! du kan ju försöka att kontrollera en bil när du ska in i en hårnål på fullgas, och det räcker inte med att bara ha broms fram för bilen kommer att driva på ändå...

men kolla filmen så ser du att man använder teknikerna...

och försök hitta lite olika videos på nätet...det är bra mycket mer avancerat än det ser ut med drifting... och dem teknikerna som verkar användas mest är, feint, handbroms och "att man gasar loss" går även att bromsa upp på ställ... men det är dock främst i tighta kurvor där farten måste minskas i ingången... och kan ju inte gasa in i en kurva som är jättetight...

blacken skrev:
Att använda sig av handbromsen för att få ett ställ, eller "kontrollera" bilen i skojiga situationer, är ju gammalt och används oftast på hala underlag typ is,lösgrus mm,mm..

Det är sant, rallyfolket har använt det i evigheter och i drifting funkar det likadant.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 867 Inlägg
3 augusti 2009
#26
Används på lösa underlag för att en originalhandbroms oftast inte klarar av att låsa hjulen i hög fart på asfalt.
Med hydraulisk handbroms kan man tillämpa detta tillvägagångssättet även på torr asfalt, och som aceshigh säger, kontrollera ett ställ genom att använda handbromsen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

blacken
4 augusti 2009
#27
AcesHigh666 skrev:
blacken skrev:
Men då så skulle det vara "bättre" om man modifirade bromsarna så att man bromsar upp framhjulen i stället. + att man kan börna lättare.

Det funkar inte i alla situationer! du kan ju försöka att kontrollera en bil när du ska in i en hårnål på fullgas, och det räcker inte med att bara ha broms fram för bilen kommer att driva på ändå...

men kolla filmen så ser du att man använder teknikerna...

och försök hitta lite olika videos på nätet...det är bra mycket mer avancerat än det ser ut med drifting... och dem teknikerna som verkar användas mest är, feint, handbroms och "att man gasar loss" går även att bromsa upp på ställ... men det är dock främst i tighta kurvor där farten måste minskas i ingången... och kan ju inte gasa in i en kurva som är jättetight...

blacken skrev:
Att använda sig av handbromsen för att få ett ställ, eller "kontrollera" bilen i skojiga situationer, är ju gammalt och används oftast på hala underlag typ is,lösgrus mm,mm..

Det är sant, rallyfolket har använt det i evigheter och i drifting funkar det likadant.

Men i drfting så är det inte riktigt samma som rally, kortare och samma bana hela tiden så det är bara det som jag tycker är lustigt att handbromsen har en sådan betydelse på en så pass kort och bestämd bana.
Och en annan vanligt teknik i från "förr" var att skaftet in i kurva, släpp gas, hård och bestämd "dutt" på fotbromsen samtidigt som kringlan vrids hårt åt valfritt/önskat håll och skicka allt det går i spisen....

1 867 Inlägg
4 augusti 2009
#28
blacken skrev:
Men i drfting så är det inte riktigt samma som rally, kortare och samma bana hela tiden så det är bara det som jag tycker är lustigt att handbromsen har en sådan betydelse på en så pass kort och bestämd bana.
Och en annan vanligt teknik i från "förr" var att skaftet in i kurva, släpp gas, hård och bestämd "dutt" på fotbromsen samtidigt som kringlan vrids hårt åt valfritt/önskat håll och skicka allt det går i spisen....

Yes, det där är ett utmärkt sätt om man vill åka genom en kurva på _sladd_.
I drifting vill man ställa upp bilen på ett kontrollerat ställ redan innan kurvan, därav lite handbroms i ingången, sikta fronten på bilen mot apex och ge gas.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

4 001 Inlägg
4 augusti 2009
#29
men sen skiljer det sig mellan bilar & körstilar också hur mycket man använder handbromsen.
Men då så skulle det vara "bättre" om man modifirade bromsarna så att man bromsar upp framhjulen i stället. + att man kan börna lättare.

då kan man få bilen problem med att bromsbalansen blir fel i en annan kurva, allt handlar om att hitta en bra avvägning på alla grejor så det funkar hela varvet igenom

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

blacken
4 augusti 2009
#30
Koop skrev:
blacken skrev:
Men i drfting så är det inte riktigt samma som rally, kortare och samma bana hela tiden så det är bara det som jag tycker är lustigt att handbromsen har en sådan betydelse på en så pass kort och bestämd bana.
Och en annan vanligt teknik i från "förr" var att skaftet in i kurva, släpp gas, hård och bestämd "dutt" på fotbromsen samtidigt som kringlan vrids hårt åt valfritt/önskat håll och skicka allt det går i spisen....

Yes, det där är ett utmärkt sätt om man vill åka genom en kurva på _sladd_.
I drifting vill man ställa upp bilen på ett kontrollerat ställ redan innan kurvan, därav lite handbroms i ingången, sikta fronten på bilen mot apex och ge gas.

Hmmm. jag håller mej till grus och is/snö, det är tryggare och betydligt enklare/lättare..smile

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#31
jeje vart ju rejäl sprätt på den här tråden... tackar er som hjälper med tips och sånt medans andra som bara tjatar om att saab har handbroms på framhjulen och att man ska trimma motorn/ge fan i handbromsen behöver ju inte yttra sig så mkt när man försöker få lite hjälp smile

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

245 Inlägg
8 augusti 2009
#32
blacken skrev:
Koop skrev:
blacken skrev:
Men i drfting så är det inte riktigt samma som rally, kortare och samma bana hela tiden så det är bara det som jag tycker är lustigt att handbromsen har en sådan betydelse på en så pass kort och bestämd bana.
Och en annan vanligt teknik i från "förr" var att skaftet in i kurva, släpp gas, hård och bestämd "dutt" på fotbromsen samtidigt som kringlan vrids hårt åt valfritt/önskat håll och skicka allt det går i spisen....

Yes, det där är ett utmärkt sätt om man vill åka genom en kurva på _sladd_.
I drifting vill man ställa upp bilen på ett kontrollerat ställ redan innan kurvan, därav lite handbroms i ingången, sikta fronten på bilen mot apex och ge gas.

Hmmm. jag håller mej till grus och is/snö, det är tryggare och betydligt enklare/lättare..smile

PRECIS! håll dig till att åka på snö och grus för du har tydligen missat poängen med drifting, att du bara orkar skriva massa dumma meningslösa inlägg när du inte begriper dig på det som det skrivs om. Fan så trög!
Senast redigerat av Turbo_Davve (8 augusti 2009)

S.v.r

blacken
8 augusti 2009
#33
Turbo_Davve skrev:
blacken skrev:
Koop skrev:

Yes, det där är ett utmärkt sätt om man vill åka genom en kurva på _sladd_.
I drifting vill man ställa upp bilen på ett kontrollerat ställ redan innan kurvan, därav lite handbroms i ingången, sikta fronten på bilen mot apex och ge gas.

Hmmm. jag håller mej till grus och is/snö, det är tryggare och betydligt enklare/lättare..smile

PRECIS! håll dig till att åka på snö och grus för du har tydligen missat poängen med drifting, att du bara orkar skriva massa dumma meningslösa inlägg när du inte begriper dig på det som det skrivs om. Fan så trög!

Stäm ner tonen grabbhalva!..

245 Inlägg
14 augusti 2009
#34
blacken skrev:
Turbo_Davve skrev:
blacken skrev:

Hmmm. jag håller mej till grus och is/snö, det är tryggare och betydligt enklare/lättare..smile

PRECIS! håll dig till att åka på snö och grus för du har tydligen missat poängen med drifting, att du bara orkar skriva massa dumma meningslösa inlägg när du inte begriper dig på det som det skrivs om. Fan så trög!

Stäm ner tonen grabbhalva!..

Oj då! var det känsligt? tongue

S.v.r

105 Inlägg
14 augusti 2009
#35
Vet flera som provat att sätta ett par extra bromsok bak som du bara har till den hydrauliska handbromsen. på så sätt har du kvar original bromssystem orört och då kan inte besiktningen säga något + att du har kvar original handbroms fungerande:) de jag känner som gjort så har besat många gånger utan anmärkningar på just det. då har du ett helt separat system för just handbromsen. tar ju lite tid att snida till ett par snygga och fungerande okhållare men är du duktig på sånt meck så är det inga problem:)
(har varit med de flesta vid besiktingstidpunkt så jag vet vad jag pratar om!)

Mvh Jocke

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#36
TurboThell skrev:
Vet flera som provat att sätta ett par extra bromsok bak som du bara har till den hydrauliska handbromsen. på så sätt har du kvar original bromssystem orört och då kan inte besiktningen säga något + att du har kvar original handbroms fungerande:) de jag känner som gjort så har besat många gånger utan anmärkningar på just det. då har du ett helt separat system för just handbromsen. tar ju lite tid att snida till ett par snygga och fungerande okhållare men är du duktig på sånt meck så är det inga problem:)
(har varit med de flesta vid besiktingstidpunkt så jag vet vad jag pratar om!)

Mvh Jocke

mja.. nått sånt smide är jag inte så duktig på.. men håller på med motorn än så det är ett tag kvar innan det blir handbromsbygge

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo


Sök