2170
Sök

Köpråd: Vilken volvo 740?

snickare
612 Inlägg
13 juli 2009
#41
ja har en 940 ja vill bli av med tongue de e en gl med od driftar fint i rondellerna o på grusvägarna ;P

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

45 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#42
tackar för alla hjälp:) Om man jämför 740 med 940, är de någon större skillnad? Dom drar ungefär lika mycket bränsle bägge två?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 juli 2009
#43
skruvo skrev:
tackar för alla hjälp:) Om man jämför 740 med 940, är de någon större skillnad? Dom drar ungefär lika mycket bränsle bägge två?

Drar ungefär lika mycket soppa, men 940n känns modernare och rostar mindre än 740, finns det långt många fler 940 med ac, 940ns strålkastare är avsevärt mycket bättre, lägre lasttröskel, bättre utformat bagagerum och trepunktsbälte i mitten på sedanerna är några av fördelarna. Men jag är svag för designen på 740 bilarna. wink

Jonas

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
18 juli 2009
#44
Volvo_Mannen skrev:
skruvo skrev:
tackar för alla hjälp:) Om man jämför 740 med 940, är de någon större skillnad? Dom drar ungefär lika mycket bränsle bägge två?

Drar ungefär lika mycket soppa, men 940n känns modernare och rostar mindre än 740, finns det långt många fler 940 med ac, 940ns strålkastare är avsevärt mycket bättre, lägre lasttröskel, bättre utformat bagagerum och trepunktsbälte i mitten på sedanerna är några av fördelarna. Men jag är svag för designen på 740 bilarna. wink

då är de tur att 740 passar så bra med 940 front smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

31 Inlägg
19 juli 2009
#45
Lånar tråden lite. Vad är den största skillnaden mellan GLT 16V (159hk) och Turbo Intercooler (182hk). Hur mycket bättre går en tic mot en 16v? Mer som krånglar? Dyrare reservdelar?

4 005 Inlägg
19 juli 2009
#46
Thevolvoragger skrev:
Lånar tråden lite. Vad är den största skillnaden mellan GLT 16V (159hk) och Turbo Intercooler (182hk). Hur mycket bättre går en tic mot en 16v? Mer som krånglar? Dyrare reservdelar?

Största skillnaden : Fulltrycksturbo och lågtrycksturbo (tic)


V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
19 juli 2009
#47
Du kanske skulle ha köpt morsans 740 en 88 som gått 13000mil, hon är andra ägaren. Ovanlig motor i den b230FS fast de sitter nog nån special extraslö kam i den, tror FS står för fucking slow smile Hur som helst mest problemfritt ägande med en GL, men nog hade de varit roligare med en Turbo från 90 och framåt. smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 335 Inlägg
19 juli 2009
#48
twin_cam skrev:
steifan skrev:
twin_cam, inte funderat på att byta nickname till "m_cam" nu efter ditt senaste inlägg? winklol

Näää tongue Sa inte att den va pigg, sa att den inte va tröttare än andra motsvarande bilar från den tiden wink BMW 518 t.ex är ingen raket heller wink
OphanWitehall skrev:
En GL är verkligen jätte trött! du bör minst ha GLE.

Men... Dom har ju samma motor.. Så GL borde vara "snabbare" då den saknar extra handikappanpassning i form av elhissar m.m wink

En GLE med E-motor är inge rolig... Rostar något fruktansvärt... sad

Varför inte försöka nosa upp trimsatsen som ger din F-motor betäckningen B230FX? Ger samma prestanda som en B230FB smile

Haha GL och GLE må ha samma motor i grund och botten men GL har 116hk och GLE 131hk, GLT/16v har 159hk, Tidiga TIC har 182hk. Nyare TIC har 165hk, TIC+ har 190hk och sen finns det vissa tic som har 156hk.

203 Inlägg
15 augusti 2009
#49
twin_cam skrev:
B230F är skottsäkra smile Har B230F och M47 i min GL -90 @ 45k mil. Spinner som en katt efter 15 ägare smile

Jag vet inte om jag vill håla med om att dem är "Slöa", för det är dem egentligen inte med tidens mått mätt, men roligare motorer finns det smile Du tar dig dit du ska i makligt tempo och kommer alltid dit smile

Enligt vad ag erfarit så drar en M47-bil MINDRE bensin än en med M46, då M47 faktiskt varvar mindre. Polarens GLT varvade 3000 rpm i 120, och min varvar 3000 rpm i 130.

Och tycker inte soppaförbrukningen är farlig. Håller man sig bara under 3000 rpm (som B230F är optimerad för) då drar dem mellan 0,8 till 0,9 Har svårt att få min att dra över litern faktiskt. Har läst någonstans att LH i Volvo slutar lamdareglera över 3000 rpm, vilket lär öka förbrukningen rejält om man kör fort eller 16v wink

Problemfriaste 740in du kan ha är en GL 1988 - 92 med minsta utrustningen (alltså inte ens elhissar).
Roligaste original 740 är GLT 16valve.
Förnuftigaste är GL kombi med GLT-utrustning (elhissar, elspeglar m.m).

Sen ska man komma ihåg att alla bilar funkar bäst om man servar dem smile Fundera på det ni som har törstiga 740is wink

Är väl annan utväxling på bakaxeln som gör att din väns GLT varvar mer.
En M46 (overdrive) gör så att den varvar mindre än M47 på 5:ans växel.
Senast redigerat av Strongman (15 augusti 2009)


203 Inlägg
15 augusti 2009
#50
linuslinje skrev:
Thevolvoragger skrev:
Lånar tråden lite. Vad är den största skillnaden mellan GLT 16V (159hk) och Turbo Intercooler (182hk). Hur mycket bättre går en tic mot en 16v? Mer som krånglar? Dyrare reservdelar?

Största skillnaden : Fulltrycksturbo och lågtrycksturbo (tic)

Vad snackar du om?
Tic står för Turbo Intercooler. Min 745Tic är en ftt, dvs fulltrycksturbo.

Vad som är största skillnaden mellan GLT och en Turbo modell är att GLT är en 16v medans turbon är en 8v.
Båda är ungefär lika pigga/slöa, men Turbon är lite mera stark på lägre varv och GLT:n på högre varv enligt mig.


4 682 Inlägg
15 augusti 2009
#51

huh?
10 427 Inlägg
16 augusti 2009
#52
Moparboy440 skrev:
enda tänkbara 740:in http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_v8 … amp;last=1 wink.

Den var tuff. Har för mig att den hade en rak sexa för några år sen. Låg ut på blocket då med. tongue



Sök