Volvo 240 skakar av bara ***

SonKA
18 augusti 2009 · 31 Inlägg

Hej hopp.
Min Volvo 240 GL -88 har börjat skaka när man kommer upp i 60-90 km/h.
Vrider man ratten lite åt vänster skakar det som om hela bilen ska störta ner i diket.

Har kollat hjullager och ryckt och känt på varenda del i under redet. Inget sitter löst.

Så vad kan det vara? Någon som råkat ut för samma sak? Vad gjorde ni för att fixa det?
Har besiktning nästa månad och vill helst att bilen går igenom.

Rätta mig om jag lagt denna fel.

Mvh Sonny

PS. Det kommer ifrån höger sidan, och sitter man två i bilen låter det inget.

Senast redigerat av SonKA (18 augusti 2009)

bollen1986
18 augusti 2009 · 3 714 Inlägg

hjulinställning eller hjulbalansering borde lösa poblemet

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
SonKA
18 augusti 2009 · 31 Inlägg

Glömde säga att det känns som om det kommer ifrån Höger sidan.

Får åka runt här där jag bor och fråga hur mycket en sådan prosedur kan kosta.

norpan1
18 augusti 2009 · 1 043 Inlägg

Kanske ett däck som separerat, hissa upp bilen och snurra hjulet och kolla om det ser runt ut.

SonKA
18 augusti 2009 · 31 Inlägg

norpan1 skrev:
Kanske ett däck som separerat, hissa upp bilen och snurra hjulet och kolla om det ser runt ut.

Har gjort det. Och allt såg precis normalt ut. Känns som om något sitter löst men ändå inte.

Hilmer
18 augusti 2009 · 1 792 Inlägg

Skifta hjulen om, dvs montera bakre hjulen fram och vise versa för att se om det handlar om hjulen eller ej.
Är det någon gång som det är bra/sämre? Bara tänkte på om det kanske var okej då bilen stått och innan man bromsat lite hårdare!? För ett vanligt fel är ju att bromsslangarna separerar på insidan och inte släpper tillbaks bromsvätskan och på så vis ligger bromsarna på och bilen drar i sidled. Detta släpper i regel efter ett tag igen.

Fendert
18 augusti 2009 · 6 Inlägg

Nu kan inte jag ett dugg om bilar, men jag hade samma problemet som du beskriver, och det visade sig vara ett hjullager som va riktigt dåligt. Och det var tydligen inte ett vanligt symptom på att det skulle va hjullager, men det kanske kan va värt att kika på eftersom mitt gick sönder strax efteråt och jag blev stående efter vägen..

Fendert
18 augusti 2009 · 6 Inlägg

Förlåt, missade att du skrivit att du checkat hjullagret.

SonKA
18 augusti 2009 · 31 Inlägg

Hilmer skrev:
Skifta hjulen om, dvs montera bakre hjulen fram och vise versa för att se om det handlar om hjulen eller ej.
Är det någon gång som det är bra/sämre? Bara tänkte på om det kanske var okej då bilen stått och innan man bromsat lite hårdare!? För ett vanligt fel är ju att bromsslangarna separerar på insidan och inte släpper tillbaks bromsvätskan och på så vis ligger bromsarna på och bilen drar i sidled. Detta släpper i regel efter ett tag igen.

Pratade precis med min farbror som sa samma sak.
Fast bromsarna är det nog inte för bilen drar inte åt något håll. Det bara skakar.
Men imorgon när det är ljust igen ska jag skifta hjulen och kolla. Och håller tummarna för att det är det felet.
men tack för informationen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang