3261
Sök

Någon som vet var man kan costum-beställa basar?

715 Inlägg
18 augusti 2009
ska du ha basen på ett släp sen eller? Det vore ju parktist för då kan du ha släpet som låda också bara sätta i 40tummaren där. Kanske täta släpet också

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 augusti 2009
jag tycker det låter som ungefär samma ide som att tjäna in pengar under ett år. Ta dessa pengar, ro ut i närmaste sjö och dumpa allt i sjön med en sten.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
18 augusti 2009
beta skrev:
Custom och custom, närmare än så behöver man nog inte komma
http://www.audio-control.se/art-1.asp?i … ;iPageID=3

När man dessutom kunde få upptryckt lite vilket motiv som helst innan iaf hade det ju vatt unikt om nåt.

Såg nån schysst kon med "Hooters" loggan på big_smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

2 665 Inlägg
18 augusti 2009
Leo86 skrev:
Som rubriken lyder.
Jag vill alltså ta reda på lite priser för lite ideér på specialtillverkade basar. och frågan är vem kan tillverka en specialare? helst i sverige.

Mvh

Seas.no fixar nog din bas bara du specar vilka parametrar basen skall ha.
Storlek o materialval på talspolen o diameter på talspoletråden.
Hur lång skall talspolen vara.
Hur mycket luftgap skall den ha?
Elektriska Q parametrar
Mekansika Q parametrar
Material i konen , kantupphängningen , chassi.
Hårdhet på upphängningen
Magnet storlek o styrka
osv osv osv

Sen när man skall beställa så tror jag minsta serien är på 100st eller kanske 10st till ett högre styckpris.

Vet en kille i stockholm som har specat o beställ högt element därifrån. Men han kan sin sak.

Även i danmark finns det högtalar tillverkare, Där tillverkas de kända märken Peerless, scanspeak & vifa.

Lycka till.
Senast redigerat av Rickard-v (18 augusti 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

low_and_loud
18 augusti 2009
Om du skär ur hela taket på bilen och sen vänder upp och ner på 40tummaren så kan du väl ha hela karossen som låda, då får man ju sitt inne i lådanoch köra och vill du ha den portad är det bara att öppna en dörr.

low_and_loud
18 augusti 2009
per-kan skrev:
Tokken skrev:
Leo86 skrev:
Ja vet att på www.woofersect.com så kan man juh hitta costum-tillverkare visserligen. men det e juh usa]

Jo men det är fortfarande ihopplock av redan tillverkade korgar och koner.. Inget speciellt med det.
Görs ju redan av många "tillverkare" runt om jorden..

jo men kolla in killens andra projekt så förstår du att de svävar iväg ganska ofta här.
till ex 3st solo x 18" i en golf i en alldeles för liten låda. ringer de några klockor. ha ha ha ha.

var hittar du de bilderna med en golf med 3 solo x 18 det vill jag gärna se.

219 Inlägg
18 augusti 2009
project_black_v70N skrev:
per-kan skrev:
Tokken skrev:

Jo men det är fortfarande ihopplock av redan tillverkade korgar och koner.. Inget speciellt med det.
Görs ju redan av många "tillverkare" runt om jorden..

jo men kolla in killens andra projekt så förstår du att de svävar iväg ganska ofta här.
till ex 3st solo x 18" i en golf i en alldeles för liten låda. ringer de några klockor. ha ha ha ha.

nej de va just de ja mena. han skapa en tråd om det att sätta in 3st solo x 18" i en golf 2 med för liten låda o driva de med ett slutsteg osv. alltså de svävar iväg i bland mena ja. mest snack o liten verskad

1 468 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Så alla vet. jag skrev inte de här inläggen för att bli till åtlöje.

Det måste inte vara speciellt en 40". utan det var bara ett tips för att få igång hjärnan lite för att hitta någon idé för att få till någonting unikt.

Kanske göra som dd gjorde att dom tog en 18" bas o tog magneten o satte den på en mindre kona. den blev unik. till den blev serie tillverkad. men så finns det 3-kantiga basar o stjärnformade basar.

Vad mer ska man kunna hitta på för att hitta något som ingen annan har. det var bara det som var tanken. Hoppas jag inte gjort allt för många upprörda med min "40"´idé".

Det kan lika gärna vara en 8" av någon form som ingen annan har eller något större.

Jag gillar att pröva nya saker osv osv inom billjud. olika lösningar. jag e inte en mästare av något slag. jag e amatör av högsta grad.

Någon som har en idé? men haka inte upp er på (40" idén).

Mvh

1 468 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Jo. det kan jag hålla med om. jag blev arbetslös straxt efter tongue. annars har jag jagat flera soloX basar och jag gillar golf speciellt för dom e lätta att bygga i.

Men jag har läst igenom alla mina trådar och tänkt till lite mer. lätt att vara efterklok.
Mycket låter väldigt överdrivet. håller med. men gav upp soloX idén och leta först efter minst ett autostudio steg till. hitta ett för 10.000 nytt som jag hittade här i sverige som handlar med e-7000.
per-kan skrev:
per-kan skrev:

nej de va just de ja mena. han skapa en tråd om det att sätta in 3st solo x 18" i en golf 2 med för liten låda o driva de med ett slutsteg osv. alltså de svävar iväg i bland mena ja. mest snack o liten verskad

1 468 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Okej. tack så mycket för tipset smile.

Rickard-v skrev:
Leo86 skrev:
Som rubriken lyder.
Jag vill alltså ta reda på lite priser för lite ideér på specialtillverkade basar. och frågan är vem kan tillverka en specialare? helst i sverige.

Mvh

Seas.no fixar nog din bas bara du specar vilka parametrar basen skall ha.
Storlek o materialval på talspolen o diameter på talspoletråden.
Hur lång skall talspolen vara.
Hur mycket luftgap skall den ha?
Elektriska Q parametrar
Mekansika Q parametrar
Material i konen , kantupphängningen , chassi.
Hårdhet på upphängningen
Magnet storlek o styrka
osv osv osv

Sen när man skall beställa så tror jag minsta serien är på 100st eller kanske 10st till ett högre styckpris.

Vet en kille i stockholm som har specat o beställ högt element därifrån. Men han kan sin sak.

Även i danmark finns det högtalar tillverkare, Där tillverkas de kända märken Peerless, scanspeak & vifa.

Lycka till.

219 Inlägg
18 augusti 2009
Leo86 skrev:
Jo. det kan jag hålla med om. jag blev arbetslös straxt efter tongue. annars har jag jagat flera soloX basar och jag gillar golf speciellt för dom e lätta att bygga i.

Men jag har läst igenom alla mina trådar och tänkt till lite mer. lätt att vara efterklok.
Mycket låter väldigt överdrivet. håller med. men gav upp soloX idén och leta först efter minst ett autostudio steg till. hitta ett för 10.000 nytt som jag hittade här i sverige som handlar med e-7000.
per-kan skrev:

så nu börjar du plana ut på marken igen. 2st solo x 18" och 2st slutsteg. de är en vettig ide. då kan de bli hur högt som helst. ja testa stetsom stegen idag på halv fart o ja spelar så högt så ja vill inte va i bilen kan ja lova. de är något jävulskt tryck i bilen nu. o då har inte ja börjat labba med portning os än. plus att ja ska staga upp bilen och dämpa den mer. o ja har 7 batterier till dom två stegen. synda att du bor så långt bort. annars hade du gärna fått komma o lyssna på grejerna.

1 468 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Jag har juh fått relativ ordning på min låda nu. ska bara dra silikon i alla kanter osv från insida nu. jag har ett 15" rör som är 50 centimeter långt. och jag tappade hakan. jag har underskattat denna bas. det måste jag erkänna. men hade som sagt varit askul o höra ditt ljud. hoppas på det i framtiden iaf tongue smile
per-kan skrev:
Leo86 skrev:

per-kan skrev:

så nu börjar du plana ut på marken igen. 2st solo x 18" och 2st slutsteg. de är en vettig ide. då kan de bli hur högt som helst. ja testa stetsom stegen idag på halv fart o ja spelar så högt så ja vill inte va i bilen kan ja lova. de är något jävulskt tryck i bilen nu. o då har inte ja börjat labba med portning os än. plus att ja ska staga upp bilen och dämpa den mer. o ja har 7 batterier till dom två stegen. synda att du bor så långt bort. annars hade du gärna fått komma o lyssna på grejerna.

219 Inlägg
18 augusti 2009
ja  nästa sesong är de tänkt att vi ska tävla mer. för denna sesong har de krånglat o brunnit en amssa steg osv. så nästa år kna de nog bli en del resande runt o tävla. så fler kan få chansen o se o höra hur solo x basen låter. jo den basen har en fruktansvärd potensial. tål sjukt mycke effekt o flytter gött mycke luft. så de är bara o labba för dig nu o sen berätta va du spela. 15" port är ju skapligt grymt. hahaha. du måste berätta hur de lät o hur högt de spela sen när allt är klart

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 augusti 2009
Rickard-v skrev:

Lycka till.

Såvitt jag vet tillverkas Peerless och Viva i China av Tymphany http://www.tymphany.com/
Men deras sida kanske ljuger---vad vet jag roll

Scanspeak däremot är tillbaka i Danmark på egna ben sedan 21/4 i år....
http://www.scan-speak.dk/news/20090421a.pdf

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 727 Inlägg
18 augusti 2009
Danmark gör en hel del bra....wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 augusti 2009
Leo86 skrev:
Så alla vet. jag skrev inte de här inläggen för att bli till åtlöje.

Det måste inte vara speciellt en 40". utan det var bara ett tips för att få igång hjärnan lite för att hitta någon idé för att få till någonting unikt.

Kanske göra som dd gjorde att dom tog en 18" bas o tog magneten o satte den på en mindre kona. den blev unik. till den blev serie tillverkad. men så finns det 3-kantiga basar o stjärnformade basar.

Vad mer ska man kunna hitta på för att hitta något som ingen annan har. det var bara det som var tanken. Hoppas jag inte gjort allt för många upprörda med min "40"´idé".

Det kan lika gärna vara en 8" av någon form som ingen annan har eller något större.

Jag gillar att pröva nya saker osv osv inom billjud. olika lösningar. jag e inte en mästare av något slag. jag e amatör av högsta grad.

Någon som har en idé? men haka inte upp er på (40" idén).

Mvh

Vet du vart problemet ligger?

De flesta som tar fram nya basar och idéer är ofta stora företag som behöver eller rent utav måste
ta fram en nyskapande bas eller ja det gäller samtliga företag som har viljan att överleva.

Budgeten för att ta fram en ny typ av bas är liksom inget man hittar i en normal svenssons plånbok.

DD skapar lite olika versioner av basar med hjälp av redan existerande delar.. oftast i alla fall. Ta
en funderare på hur mycket tid och pengar det är nedlagt på Z-serien exempelvis.

Jag tror inte att det realistiskt eller ekonomiskt att skapa en ny bas som dessutom fungerar som den ska
och inte kostar skjortan för den färdiga produkten, överlåt det till redan existerande tillverkare.
Senast redigerat av Tokken (19 augusti 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Sök