2974
Sök

Bygga min första baslåda

186 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Hej, Ska i helgen försöka mig på att bygga min första baslåda. Men har ett par saker jag inte är helt klar över.
Vill ju så klart det ska bli bra första gången:D

Har 22mm spån som jag ska bygga med. Basarna är dubbla impact 2710 och har fått en beskrivning från återförsäljaren. Men hur börjar jag nu då?

Sågar ut alla delar, använder mig av typ dubbel så lång spånskruv som materialet är tjockt? Hur tätt ska jag skruva? Använder klart lim med.

Hur vet jag att det låter bra med dämpmaterial eller inte? Måste ju göra klart lådan o sätta i basarna o lyssna för att veta om det behövs eller inte??
Ska man ha en extra baffel eller vad det heter eller räcker det med att sätta basen direkt mot det utsågade hålet o dra fast dom? Om inte hur gör jag då?

förklara gärna hur ni gör när ni bygger? eller om det finns nån forumtråd där det står beskrivet?

Tack på förhand grabbar o tjejer

2 914 Inlägg
18 augusti 2009
jag gjorde så att jag skruva rätt tätt (7cm mellan varje skruv tror jag det var. är dock inte säker),
använde mig av spånskiveskruv som "inte var gängad" dom första 20mm (hade en 19mm mdfskiva) så den skulle dra ihop ordentligt, FÖRBORRA ALLA HÅL INNAN DU SKRUVAR sprött material. spricker om man inte förborrar!

använde mig av superfix ( http://www.prolinet44usa.com/sitebuilde … 60h356.jpg ) och du ska inte vara blyg när det gäller hur mycket lim du använder. smeta dit riklit med lim vid montaget.

såga med cirkelsåg så det blir rakt. annars så är det stor risk att man skär snett om du använder t.ex. sticksåg och det är inte bra. MÅSTE bli tätt.

till sist så skruvade jag dit alla bitarna i 2-3 skruvar på vardera "kant" och kollade så det blev lika högt i alla ändar (så dom stämmer mot varann, det är NOGA) annars så kommer det läka som ett såll i skarvarna.
sedan när du skruvat ihop lådan och limmat som en dåre så kan du på insidan av lådan smeta dit massa lim så det bildas som ett "U" i skarvarna så det elemineras så mycket läkage som möjligt (varje lekage "stäl" effekt från basen).

lycka till med bygget smile
(om du är noga när du skär ut hålen för basarna behövs inga bafflar)

186 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
men hur kommer du åt i lådan om du dragit ihop den?tongue

2 914 Inlägg
18 augusti 2009
addea1 skrev:
men hur kommer du åt i lådan om du dragit ihop den?tongue

genom hålen för basarna wink

186 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
okej låter trångt:P
men detta med dämpull eller liknande, hur fan vet jag om det ska vara i eller inte:P

2 914 Inlägg
18 augusti 2009
addea1 skrev:
okej låter trångt:P
men detta med dämpull eller liknande, hur fan vet jag om det ska vara i eller inte:P

det är en smaksak.
vill du ha det eller inte tongue det bestämmer du själv tongue

186 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
men jag vet ju inte om jag vill ha det eller, vet inte hur det låter med, eller utan:P så vet inte ja...

186 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
men hur fan ska du veta då:P

2 914 Inlägg
18 augusti 2009
addea1 skrev:
men hur fan ska du veta då:P

kör utan och är du nöjd så kör du utan eller har du nån krona över så kasta in lådan i bilen, skruva upp och se om hur det låter, skruva ner allt igen och kasta in dämpull och kolla, blev det bättre så kör du med annars så kör du utan wink

Hewi
571 Inlägg
18 augusti 2009
Har du sågat rakt och fint så skruva inte tätare än kanske en skruv var 10:e cm för de riskerar bara att göra så skivorna spricker , styrkan ligger i limmet och inte i skruvarna. Jag brukar använda trälim för utomhusbruk till mina lådor och sedan kan man om man inte tror sig ha fått tätt täta med ngt tätningsmedel runt skarvarna i efterhand men det brukar inte behövas om man fått till sågningen bra. Du kan också täta själva spånskivan genom att t.ex måla den invändigt eller lägga ett lager polyester på alla väggar om du vill vara extra noga. Ang dämpning så kan det stå på lådritningen om det skall vara eller inte samt hur mkt annars så fråga han som gjort ritningen. Dämpmatta används i basreflexlådor och dämpull i slutna lådor. Dubbelt lager spån kan vara vettigt om ngn av sidorna blir väldigt stor annars så kan det också vara bra att staga upp lådan inuti så att ingen av sidorna börja "flexa". Lycka till!

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

low_and_loud
19 augusti 2009
lättast är att dra runt med våtrumsilikon i alla skarvar eller vanlig jäkla sikaflex själv tycker jag att 22 mm är lite klent så jag har 60 mm tjockt på baffeln o sen plasat in hela lådan. då är det tätt utav fan smile

Sök