2248
Sök

Volvo 850 t5 med startproblem. Tacksam för snabba svar.

17 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Hej! Jag har en volvo 850 t5 som jag har lite problem med. Hoppas på hjälp härifrån.
Jag får inte bilen att starta. Startmotorn är det inget fel på.
Jag får däremot ingen gnista från tändspolen, har testat tändspolen på en annan 850 och då får jag gnista har även testat tändspolekabeln och får gnista från den med. Men det händer inget på min bil. Sitter felet någonstans mellan startmotorn och tändspolen?
Är det någon som vet vad jag ska göra??

8 253 Inlägg
15 augusti 2009
Kan ju vara kamaxelpositionsgivaren, får den ingen signal från den så får man ingen gnista alls.

17 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
vart sitter kamaxelpositionsgivaren. Är den svår att byta själv?

Skaune
15 augusti 2009
tobbe83 skrev:

på sidan av motorn, höger sett framifrån vid ventilkåpan. "ser rund ut från utsidan" wink

4 824 Inlägg
15 augusti 2009
tobbe83 skrev:

du vet var fördelarlocket sitter? den sitter på insugningskammen och kamaxelgivaren sitter på avgaskammen.
är lätt att byta då den sitter med 2st skruvar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

17 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Ja jag ska göra ett försök med detta. hoppas att bilen startar.
Kan startspärren ha något med detta att göra? Hur märker jag ifall den är i kopplad???

424 Inlägg
15 augusti 2009
tobbe83 skrev:
Ja jag ska göra ett försök med detta. hoppas att bilen startar.
Kan startspärren ha något med detta att göra? Hur märker jag ifall den är i kopplad???

Säger som dom andra! kamaxelpositionsgivaren, köpte själv min bil med det felet väldigt billigt! Säljaren trodde att det var datorboxen tongue
Senast redigerat av joliba_01 (15 augusti 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

17 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
fan, bilen fungerar inte nu heller. jag har bytt kamaxelgivaren men den fungerar inte ändå. Snälla nu står det helt still här tror jag, vad kan det vara för fel på bilen?????

8 253 Inlägg
19 augusti 2009
Är det en med automat? Tänkte ifall det va nå knas med växellägesgivaren

17 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
nej den är manuell.

424 Inlägg
19 augusti 2009
tobbe83 skrev:
fan, bilen fungerar inte nu heller. jag har bytt kamaxelgivaren men den fungerar inte ändå. Snälla nu står det helt still här tror jag, vad kan det vara för fel på bilen?????

Får bilen gnista nu efter du bytt kamaxelgivaren ?
Kommer det bränsle?

Några felkoder?

Du fick ingen gnista från början med du fick det med en annan tändspole ?!
har du kvar den när du monterat en annan kamaxelgivare?

Ha de gött !

5 Inlägg
19 augusti 2009
Prova byta tändslutsteget.

En diesel utan turbo är som rök utan fyr.

17 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Bilen får ingen gnista nu heller nej. tändspolen fungerar i en annan bil då får den gnista men inte i min bil. Jag har kvar samma tändspole efter kamaxelgivarbyte. Jag får inga felkoder. Hur vet jag om den får bränsle? Vad är tändslutsteg och var sitter det? nu känner jag mig dum haha smile

8 253 Inlägg
19 augusti 2009
Funkar spolen i en anbnan bil så är tändsteget helt. Dem sitter ihop. är den lilla svarta lådan srax neranför spolen som det går kablar till spolen från.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 augusti 2009
vevaxelgivare? det är ju inte lika vanligt men visst kan det vara den (tror jag) annars så kan det ju vara styrboxen, får den ström? går soppa pumpen i nån sekund efter du vrider på tändningen?

17 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
vevaxelgivare? var sitter den? och vad kostar den inte? hur vet jag om soppapumpen går i när jag vrider på tändningen?

424 Inlägg
20 augusti 2009
tobbe83 skrev:
vevaxelgivare? var sitter den? och vad kostar den inte? hur vet jag om soppapumpen går i när jag vrider på tändningen?

När du sätter på tändningen ska det brumma lite, svårt att förklara men du märker om det låter eller inte.

Ha de gött !

Sök