3580
Sök

Min Motor?

10 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Tja alla Bilkunniga gubbs!! jag har en enkel fråga för er kunniga och den lyder, Vad har jag för motor om ni skulle kunna skiva vad som är bra med den och det dåliga dvs Positiva och negativa ord.
cool Bilen är från 1983 och jag vet inte om det är en Gl GLT eller så så skulle ni det skulle det vara toppen och det står inget i papprerna eller bak på bilen står bara 240 men det är ju en 244 tongue'
Är väldigt tacksam för seriösa svar!! big_smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 augusti 2009
B21A skulle jag tippa på, satt i min 83a iaf.

Edit: Efter sökning på ditt regnr på mekonomen:
MODELLINFO

Fabrikat:    VOLVO
Modell:    240 Serie
Typ:    2.1
Årsmodeller:    1981-1984

TYPINFO

Motor:    B21A
KW:    78

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (20 augusti 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

10 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124726/743030_kun7rw.jpg
1

https://www1.garaget.org/gallery/archive/124726/743031_uyp41d.jpg
2

https://www1.garaget.org/gallery/archive/124726/743032_o0kyqd.jpg
3

https://www1.garaget.org/gallery/archive/124726/743034_uzn7wv.jpg
4

10 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Tack så mycket för svar,Så det är en B21a, men vet du om den är GLE GL GLT osv? vad är bra och dåligt med b21an?

/Mvh Stefan

4 001 Inlägg
20 augusti 2009
Volvo83 skrev:
Tack så mycket för svar,Så det är en B21a, men vet du om den är GLE GL GLT osv? vad är bra och dåligt med b21an?

/Mvh Stefan

DL är det nog, har för mig att de andra hade B23

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Tack så mycket!

Mvh Stefan

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 augusti 2009
kolvas skrev:
Volvo83 skrev:

/Mvh Stefan

DL är det nog, har för mig att de andra hade B23

Jupp min var en DL det med.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

10 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Men om min motor har 106HK hur vet man Nm neauton metrarna ?

Mvh stefan

4 005 Inlägg
20 augusti 2009
Har du ens tittat på ditt regbevis?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 augusti 2009
Volvo83 skrev:
Men om min motor har 106HK hur vet man Nm neauton metrarna ?

Mvh stefan

neauton metrarna... haha. Kolla regbevis eller slå upp ditt regnr på http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … aruppgift/

Mvh Tommy

115 Inlägg
20 augusti 2009
Brukar väl landa runt 170 med dom motorerna om jag inte minns fel.

4 637 Inlägg
20 augusti 2009
244 fanns t o m 1982, sedan hette de bara 240 så du bör se över modellnamnet du gett din bil här på Garaget. Är det en B21A är det en DL. Riktigt bra motor, en av mina Volvofavoriter. Lite bullrig i över 120 kanske (bara 4 växlar i DL) och ingen racingmotor men va faan...
106 hk 172nM.
Enligt förgasaren ser det ut som en B21A. Nr bytte du tändkablarna senast? Blå förekommer nog sällan som nytillverkade.
Senast redigerat av EmilHammarlund (20 augusti 2009)

10 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Okej tack så mycket, jag är inte så bil kunnig vet bara hur man byter däck,skivbromsar,bromsklossar, kollar oljan, byter lampor, kylare och sånna små saker men är intresserad som fan big_smile och tack igen big_smile b21a 106hk 172nm big_smile hon burnar iallafall på ettan till 2an tongue men funderar på att slipa motorblocket 5mm och sen sätta i en turbo i henne så skulle jag tydligen sätta bar på 2,5-3 bar:P ska få hjälp av min kompis:P men några tipps ang. "trimmingen"? big_smile

Mvh Stefan

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 augusti 2009
Volvo83 skrev:
Okej tack så mycket, jag är inte så bil kunnig vet bara hur man byter däck,skivbromsar,bromsklossar, kollar oljan, byter lampor, kylare och sånna små saker men är intresserad som fan big_smile och tack igen big_smile b21a 106hk 172nm big_smile hon burnar iallafall på ettan till 2an tongue men funderar på att slipa motorblocket 5mm och sen sätta i en turbo i henne så skulle jag tydligen sätta bar på 2,5-3 bar:P ska få hjälp av min kompis:P men några tipps ang. "trimmingen"? big_smile

Mvh Stefan

Jag säger bara såhär.. Lycka till! Det är inte så enkelt som det låter och kan du inte mer än det du nämnde nyss så kommer det gå åt fan ifall din polare inte är riktigt insatt i hur det ska göras.

Jag personligen hade inte satsat tid och pengar på en B21A

Mvh Tommy

10 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Min kompis, fidde vet vad han sysslar med han har gjort det förr, 240 vad min dröm bil sen jag var 13år så ville jag ha en och ny lägger jag ut mkt pengar och tid på min perla för jag älskar chassit och alla hennes former, när denna motorn går blir det att sätta i en ny ska inte skrota henne på evigheter ska fixa all rost alla bucklor osv.  det är hela mitt chassi jag älskar! big_smile och min bil kommer få en V8 senare om typ 2 år för min motor går nog inte åt helvete dom 5år som kommer för hon har bara gått 11,5tusen mil och det är sant 11,5 mil inget fusk där inte big_smile killen jag köpte den av köpte den av en bilskola på öland och där stog den bara och rostade och så köpte min kompis per den så köpte jag henne av honom och fixade all rost och lackade om och kolla på henne vilken pääääärla <3333 big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Tack för alla svar och tips!

Mvh Stefan

4 637 Inlägg
20 augusti 2009
Volvo83 skrev:
Min kompis, fidde vet vad han sysslar med han har gjort det förr, 240 vad min dröm bil sen jag var 13år så ville jag ha en och ny lägger jag ut mkt pengar och tid på min perla för jag älskar chassit och alla hennes former, när denna motorn går blir det att sätta i en ny ska inte skrota henne på evigheter ska fixa all rost alla bucklor osv.  det är hela mitt chassi jag älskar! big_smile och min bil kommer få en V8 senare om typ 2 år för min motor går nog inte åt helvete dom 5år som kommer för hon har bara gått 11,5tusen mil och det är sant 11,5 mil inget fusk där inte big_smile killen jag köpte den av köpte den av en bilskola på öland och där stog den bara och rostade och så köpte min kompis per den så köpte jag henne av honom och fixade all rost och lackade om och kolla på henne vilken pääääärla <3333 big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Tack för alla svar och tips!

Mvh Stefan

Jo, finns inget härligare än 240! Att det är världens bästa bil gör inte saken sämre.

10 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
EmilHammarlund skrev:
Jo, finns inget härligare än 240! Att det är världens bästa bil gör inte saken sämre.

Nä det finns inget härligare inte ens en nys V70 slår en 2färs på körkänslan, och min 240 har så sjukt sköna bak säten när man sätter sig sjunker man ner så jävla sköönt allt i 240s motor är bra gjort i dom nya bilarna måste man typ lämna in på en verkstad eftersom man kommer inte åt någonstans big_smile FAN VAD SUR JAG BLEV PÅ EN GUBBE MED NISSAN KINES ALMERA!!! han körde in i min bil när min var parkerad blev inget farligt men hon fick en ful gul repa och buckla på V bakdörr som måste fixas snart men det positiva med det var att jag fick 5000kr ^^ inte fel med lite guld till henne wink HAHA!!

Mvh stefan

Administratör
11 941 Inlägg
20 augusti 2009
Läs igenom rubriksanvisningarna och posta i rätt forum. Tråd låst.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök