2786
Sök

Extra batteri till bilen

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
9 augusti 2006
Trådstartare
Ett riktrelä gör vadå? och är det en sån som jag pratade om tidigare?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

4 Inlägg
9 augusti 2006
Vill du ha ett bra batteri till att driva en stereo på så skaffa ett Optima, running ball. Det kan du få tag på Mekonomen i Luleå. Jag kanske kan få tag i ett genom kontakter till ett bättre pris om du kontaktar mig via mail.
Det är det enda du egentligen behöver om du inte ska driva en allt för stor anläggning. Mitt steg ligger på 1500w, 5 kanaler och driver totalt 2 högtalare samt 2st kraftiga 12". Sen har jag en konding på 1 farad i skuffen.
Senast redigerat av Thurfjell (9 augusti 2006)

Opel - Passion for the road

104 Inlägg
9 augusti 2006
Är det inte CCA som man vill åt? eller är jag helt ute och "springer i skogen"?

21 761 Inlägg
9 augusti 2006
Sherlia skrev:
Ett riktrelä gör vadå? och är det en sån som jag pratade om tidigare?

Jag antar att det är ett annat namn för skiljerelä, det borde vara det. I vilket fall som helst så ska det vara ett kraftigt relä som kan hantera strömmar på 100A eller mer. Den länken som jag skrev handlade om ett sådant skiljerelä.

21 761 Inlägg
9 augusti 2006
Blobben skrev:

Du tänker rätt, om ett batteri kan ge ut många CCA så brukar det betyda att det också kan ge relativt snabba strömstötar. Det man också får ha i åtanke är om batteriet kommer att dras ur mycket, då är ett djupcyklingsbatteri att föredra. Dessa batterier har generellt lite lägre CCA än startbatterier men vissa modeller av djupcyklingsbatterierna ger även många CCA.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Blobben skrev:

Du tänker rätt, om ett batteri kan ge ut många CCA så brukar det betyda att det också kan ge relativt snabba strömstötar. Det man också får ha i åtanke är om batteriet kommer att dras ur mycket, då är ett djupcyklingsbatteri att föredra. Dessa batterier har generellt lite lägre CCA än startbatterier men vissa modeller av djupcyklingsbatterierna ger även många CCA.

Kan man inte kontra detta genom att stoppa dit en liten kondensator?

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
Va trevlig snubbe det fanns på polarmaskin i kiruna, ringde och snacka med han, orginal priset var 1890:-, han sa "ja vi säger väll 1800:-" sen efter en stund när jag sa vart jag kom ifrån så sa han, "ja vi akn säkert fixa till det lite bättre när du kommer" så det var ju skoj smile En firma att rekomendera skulle jag säga, trevliga och inte helt omöjliga att pruta lite med ^^

Batteriet var på 850A startström och 95AH. (mums ^^)

104 Inlägg
10 augusti 2006
då var jag inte helt ute och yrade, mitt optima ligger på 55AH och 690CCA och jag tycker det funkar alldeles tmärkt. köpte mitt för 1500:- nytt. smile

21 761 Inlägg
10 augusti 2006
Sherlia skrev:
Kan man inte kontra detta genom att stoppa dit en liten kondensator?

Vill man göra det så är det upp till var och en, jag personligen tycker inte att det ska behöves en konding.

Men du har säkert gjort ett bra köp med det nya batteriet, det är jag övertygad om. Det har ett högt CCA-värde och dessutom är det bra med 95Ah, då finns det lite att ta av. Bra att komma ihåg är att detta batteri är ett AGM batteri, det innebär att om du ska ladda det med en batteriladdare så ska den vara elektroniskt styrd. Den ska alltså gå över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat och laddspänningen ska inte gå över 15V(helst inte över 14,7V).

Ett exempel på lämplig laddare är C-TEK 3600 och 7000. De brukar finnas på mackar, du får säkert tag på en sådan i Piteå eller var du nu bodde.

21 761 Inlägg
10 augusti 2006
Blobben skrev:
då var jag inte helt ute och yrade, mitt optima ligger på 55AH och 690CCA och jag tycker det funkar alldeles tmärkt. köpte mitt för 1500:- nytt. smile

Du har tydligen det "vanligaste" gula Optima och det är ett djupcyklingsbatteri, det tål att dras ur ganska mycket. Iof låter inte 690A så väldigt mycket men det kan lämna ström snabbt och är väl beprövat i bilstereosammanhang.

Sök