2972
Sök

Extra batteri till bilen

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
Hej hej, eftersom jag har ett rätt litet batter i min bil så lär det tömmas rätt fort a min anläggning jag ska ha i bilen så jag funderar på ett extra betteri. Jag var in på en butik här i stan som sålde ett batteri för 1360:- det var ett 88amp batteri som normalt sett är till mercedes disel bilar, mått 353L 175B 190H, vad tor ni om det, var det dyrt eller fnns det billigare och bättre batteri där ute som ni kan rekomendera mig? (för 1600 sålde han ett 100amph). I vilket fall som helst var detta ett bar betteri försäkra han mig om, märke turborg eller nå sånt, kommer inte ihåg men jag har sett märket förut.
Senast redigerat av Sherlia (19 juli 2006)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
svar på tal, biltema hade 88amps batteri för 600kr, fast närmaste biltema är ca 100 mil från mig sad, med andra ord borde de finnas liknande priser på den typen av batteri på andra affärer ochså?, hjälp mig tack. Om ni känner till nån butik runt luleå, gällivare, kirruna så säg till smile
Senast redigerat av Sherlia (19 juli 2006)

Piratpartiet
339 Inlägg
19 juli 2006
i kiruna finns det vad jag vet en som säljer optima batterier (dom e bra men små), det e "Bilcentrum" som ligger vid statoil norra och en vad jag vet som säljer banner running bull (95 Ah för 1800 kr), "polar maskin" som ligger vid volvo och bilcity

21 761 Inlägg
19 juli 2006
Sherlia skrev:
märke turborg eller nå sånt

Det var nog antagligen Tudor som han menade.

Du skrev hur stort det där 88Ah batterier var, rymms ett sådant stort batteri på din batterihylla?

Mekonomen har Exidebatterier, det är samma som Tudor fast det står Exide på batteriet. Mekonomen finns ju i bla Piteå och Luleå.

Banner Running Bull har blivit populärt, det är nog ett bra batteri. Varta har också ungefär likadana modeller som Running Bull serien.
Senast redigerat av Drönirettab (19 juli 2006)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Sherlia skrev:
märke turborg eller nå sånt

Det var nog antagligen Tudor som han menade.

Du skrev hur stort det där 88Ah batterier var, rymms ett sådant stort batteri på din batterihylla?

Mekonomen har Exidebatterier, det är samma som Tudor fast det står Exide på batteriet. Mekonomen finns ju i bla Piteå och Luleå.

Banner Running Bull har blivit populärt, det är nog ett bra batteri. Varta har också ungefär likadana modeller som Running Bull serien.

Topic: Extra batteri till bilen <- Extra batteri, = orginal + 1 till smile, så med andra ord så ska jag inte ha båda i samma hållare tongue

Fina tips, vad kostar batteriet på mekonomen?

i kiruna finns det vad jag vet en som säljer optima batterier (dom e bra men små), det e "Bilcentrum" som ligger vid statoil norra och en vad jag vet som säljer banner running bull (95 Ah för 1800 kr), "polar maskin" som ligger vid volvo och bilcity

1800kr för ett 95ah batteri låter väldigt mycket när biltema säljer 88ah för 600kr, vad kostar de dära optima batteriet och hur många ah är det på ?

21 761 Inlägg
19 juli 2006
Sherlia skrev:
Topic: Extra batteri till bilen <- Extra batteri, = orginal + 1 till smile, så med andra ord så ska jag inte ha båda i samma hållare tongue

Hehe, ja så är det ju. Jag får nog börja att lära mig läsa.

Piratpartiet
339 Inlägg
19 juli 2006
biltema har inge i topkvalitet, dom tål inte speciellt många djupa urladdningar. optima batteriet e på 55Ah och kostar 2 400

21 761 Inlägg
19 juli 2006
Biltemas batterier brukar vara startbatterier och de tål inte djupa urladdningar lika bra som djupcyklingsbatterier, det är nog därför som Biltemas batterier upplevs som dåliga. Det är min teori iaf. Även startbatterier av andra fabrikat mår dåligt av att dras ur mycket, det är inte bara Biltemas som gör det. Men om man undviker att dra ur dem så mycket så håller de bra.

Det där Optimabatteriet som Alphasonic beskriver är dyrt och har inte så många Ah men det är ett djupcyklingsbatteri som tål att dras ur mycket och används ofta av bilstereobyggare. Det ska tåla många sådana djupa urladdningar utan att skadas alltför mycket. Det finns ett 75Ah batteri också men det kostar ännu mer.

Det finns ett likvärdigt batteri som är ungefär likadant som det som Alphasonic skriver om, Tudor/Exide Maxxima heter det och är på 50Ah, och kostar ungefär lika mycket. Kanske någon hundring mindre.

Vill man ha ett batteri som inte kostar så mycket så kan man köpa ett "vanligt" startbatteri antingen på biltema, Mekonomen eller på en mack. Om man låter bli att dra ur det så mycket så kommer det att fungera kanske i flera år.
Senast redigerat av Drönirettab (19 juli 2006)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
den där jag beskrev i början måste ha varit ett tudor i såna fall, det var på 88ah och kostade 1600 på en butik som vanligtvis brukar ha bra priser på allt dom säljer, så kanske man ska slå till på den då ? han sa att det var normal till disel merchor.

21 761 Inlägg
19 juli 2006
Det stämmer nog bra, det är en vanligt storlek till dessa Mercedesmodeller.
Det batteriet hade säkert nummer 58827 dessutom kan jag tänka mig. Det batteriet duger nog bra.
Det finns ett som är ungefär lika stort, nummer 58515 och är på 85Ah, men har högre startström. Kolla hur mycket det kostar, är det lika dyrt så kan du köpa det istället. Annars duger 88Ah säkert bra.

Kom ihåg att de här batterierna som vi nu pratar om är startbatterier.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
Nu har jag varit in till samma snubbe(butik) och frågat lite om optima som många här på forumet säger är bra. Han kunde inte erbjuda mig det men han tipsade om ett batteri som here Tudor Maxxima 900, 50AH som kostade 1900kr. Vad skulle ni säga om det batteriet vs optima batteriet? (enligt hans mening skulle det vara lika bra)

Piratpartiet
339 Inlägg
8 augusti 2006
jag har aldrig testat det men det ska va i klass med optima... sen har du ju Banner Running Bull som kostar lika mycket som som en maxxima deep cycle men har 95 Ah istället

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
Alphasonic skrev:
jag har aldrig testat det men det ska va i klass med optima... sen har du ju Banner Running Bull som kostar lika mycket som som en maxxima deep cycle men har 95 Ah istället

Kostar lika mycket = lika bra OCH att de har mer AH?

Och vet nån vart man kan få tag på running bull runt, Luleå, Gällivare, Kiruna? Vilka kedjer säljer såna?
Senast redigerat av Sherlia (8 augusti 2006)

Piratpartiet
339 Inlägg
8 augusti 2006
kolla mitt första inlägg så får du se vart den kan köpas

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
"polar maskin" som ligger vid volvo och bilcity

He he... sorri ^^ my bad tongue

Tack

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
9 augusti 2006
Trådstartare
Ok nu till nästa fråga anf extra batteri.

Hur kopplar jag in det så det enbart andvänds när bilen är avslagen och inte det andra batteriet? Och när bilen är påslagen så ska den självklart laddas som det andra batteriet?

Jag har för mig att jag läst nånting om ett relä eller nånting sånt och vart hittar jag en sån pryl samt vad är priset på en sån och sen självklart vill jag veta det exakta namnet på den (fan va jobbig mening med många "och" ^^).

8 156 Inlägg
9 augusti 2006
Sherlia skrev:
(fan va jobbig mening med många "och" ^^).

Hmm. Ta inte illa upp nu, men med lite frågetecken, kommatecken och punkt så kommer man långt wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
9 augusti 2006
Trådstartare
He he, så sant!

men som sagt, hjääälp tongue

21 761 Inlägg
9 augusti 2006
www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=80071#p80071  där finns en skiss på hur man kan koppla extra batteri. Den skissen innehåller iof två extra batterier men det är ju bara att plocka bort det ena av dem. De säkringar som sitter där är uträknade för 21mm2 kabel eller grövre.
Senast redigerat av Drönirettab (9 augusti 2006)

1 688 Inlägg
9 augusti 2006
Jag vet inte hur stark din generator är, men ett lastbilsbatterier ligger på runt 200amph och kostar inte allt för mycket. Problemet är att om du köper ett extrabatteri med större kapacitet än ditt startbatteri så kommer extrabatteriet sno laddning tills dess att det är fullt, så du kommer att behöva ett rikt-relä för att ditt startbatteri skall laddas.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Sök