trimmma en b20?

Sharky
27 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Till alla som drömmer om mycket effekt så kan jag rekommendera Amazonklubben:

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/index.php

Sedan kan ni ju övertyga Janne Lundin och dom andra att ni har 200+ i en B20 (utan turbo....).

När Janne säger ok så tror vi på er.

Vill ni ha 200 Hkr ur en B20 som sugis så börf ni nog ta till en 16V topp. Till B20 finns sex stycken 16V Denzeltoppar tillverkade. Tyvärr vill dessa spricka mellan kamgallerierna så man brukar få svetsa dom. Med Denzeltoppen fick man 196Hkr ur en B20.
Sedan finns fem stycken 16V "Raceman" toppar i omlopp för B21. Milan i Göteborg har två själva och Janne Lundin har en som är omborrad för att passa B20.

/Göran

Denzeltopp:
http://junsele.com/viewpic.asp?id=25489

P.S. Hur många literhästar plockar BMW ur sina senaste M3 motorer.......

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
EbbeW
27 februari 2006 · 86 Inlägg

fire_wizard skrev:

EbbeW skrev:
Jaha, det här med effektsiffror är ju lite kul... Schillen borde ta kontakt med grabbarna som åker historiskt. Dom skulle nog vara glada om dom kunde få ut mer än 170 hkr med dubbla SU :-). Allvarligt talat: Här är det tydligen frågan om sk "Korvkioskhästkrafter".  Gör axtestet! Ta tid på hur fort bilen axar från 0-100. Dela bilens aktuella vikt i kg med tiden i sekunder, och du har en bra siffra på vad motorn verkligen levererar.
Asmycket hästar i Kalle Banans dekaltrimmade 740 kanske till slut bara blir en trött 15 sekunderstid.
Vad presterade era åk för tider från 0-100?

återkom när du har egen bil...

He, he fire_wizard, har nog efter mina 30år med bilåka kört av mig det värsta:-)

fire_wizard Avstängd
27 februari 2006 · 185 Inlägg

EbbeW skrev:

fire_wizard skrev:

EbbeW skrev:
Jaha, det här med effektsiffror är ju lite kul... Schillen borde ta kontakt med grabbarna som åker historiskt. Dom skulle nog vara glada om dom kunde få ut mer än 170 hkr med dubbla SU :-). Allvarligt talat: Här är det tydligen frågan om sk "Korvkioskhästkrafter".  Gör axtestet! Ta tid på hur fort bilen axar från 0-100. Dela bilens aktuella vikt i kg med tiden i sekunder, och du har en bra siffra på vad motorn verkligen levererar.
Asmycket hästar i Kalle Banans dekaltrimmade 740 kanske till slut bara blir en trött 15 sekunderstid.
Vad presterade era åk för tider från 0-100?

återkom när du har egen bil...

He, he fire_wizard, har nog efter mina 30år med bilåka kört av mig det värsta:-)

jo kan mycket väl vara så, o jag misstror dig inte, du verkar veta vad du säger, men än dock känns det lite som att du ahr ingen bil, o sitter o pratar efter det o det andra, men jag tror dig, ingen snack om det, men det känns lite,va skall man säga?? hmm.. udda o tvetydigt wink

Lusen
27 februari 2006 · 229 Inlägg

Kolla på www.savarturbo.se

Dom vet hur man får fart på en B20

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/
EbbeW
27 februari 2006 · 86 Inlägg

fire_wizard skrev:

EbbeW skrev:

fire_wizard skrev:

återkom när du har egen bil...

He, he fire_wizard, har nog efter mina 30år med bilåka kört av mig det värsta:-)

jo kan mycket väl vara så, o jag misstror dig inte, du verkar veta vad du säger, men än dock känns det lite som att du ahr ingen bil, o sitter o pratar efter det o det andra, men jag tror dig, ingen snack om det, men det känns lite,va skall man säga?? hmm.. udda o tvetydigt wink

Ingen bil...näe.... 2 Saab 9000, Sex Amazoner, En Triumph Boneville -69 åsså lite annat kul. Har tappat räkningen på dom bilar jag haft men det blir nog dryga 30 bilar + MC under årens lopp. 5 år på folkracebanan och en hel del motorbyggande åt mig själv och andra. Du då?

fire_wizard Avstängd
27 februari 2006 · 185 Inlägg

EbbeW skrev:

fire_wizard skrev:

EbbeW skrev:

He, he fire_wizard, har nog efter mina 30år med bilåka kört av mig det värsta:-)

jo kan mycket väl vara så, o jag misstror dig inte, du verkar veta vad du säger, men än dock känns det lite som att du ahr ingen bil, o sitter o pratar efter det o det andra, men jag tror dig, ingen snack om det, men det känns lite,va skall man säga?? hmm.. udda o tvetydigt wink

Ingen bil...näe.... 2 Saab 9000, Sex Amazoner, En Triumph Boneville -69 åsså lite annat kul. Har tappat räkningen på dom bilar jag haft men det blir nog dryga 30 bilar + MC under årens lopp. 5 år på folkracebanan och en hel del motorbyggande åt mig själv och andra. Du då?

EbbeW
Medlem
Registerad: 2006-01-26
Inlägg: 60
E-post  PM

ingen bil alltså här menar jag.. inget annat, du har säker haft jättemycket o är jätteduktig, förvånar mig inte.

chevy_61
8 december 2007 · 53 Inlägg

turbo och turbo och turbo det va ett djävla tjat om turbo.

va fan ska man skriva fet raggare som har fasnat i ett 60 tal man inte fick vara med i. skruvar med mina bilar ich umgås med vänner och min underbara tjej. lever för bilar
Ford sierra (1989)
bumpe Lastbilsmekaniker
9 december 2007 · 3 878 Inlägg

largeazz skrev:

alleracing skrev:
du kan få köpa min steg3 topp och en weber förgasare jag har liggandes köp en en r kam på kg och så har du mellan 160-180hk

ellerhur!

Mycket handlar om att varva men ni räknade nog inte med att 9000rpm kan göra väldigt mkt med rätt avstämmning. Sen är det ju inte så ofta man har möjlighet till det.

Sharky: CSL ger ut 360 hp ur 3.2 liter vilket ger 112.5 hp/liter slagvolym... Jag ser iaf din poäng, en b20 med moddad top och förgasare lär inte klämma ur sig 180hp (90 literhästar)

påsen If your not out of control, your not in control
11 maj 2008 · 686 Inlägg

200hk i en B20 är inga som helst problem, handlar bara om att veta vilka delar man ska ha och det ska tålas å varvas.
I en B20 UTAN turbo så får du räkna med att varva ca. 9000rpm för att det ska ge effekt, precis som bumpe säger.

I min 142:a så hade jag ca. 160hk skulle jag gissa på, detta vid 6000rpm, sen rasade motorn av okänd anledning å en ny ska byggas ihop.
Kommer nog å bli en 2,1 elle 2,2 liters maskin med samma topp som jag hade på min andra motor, dubbla Weber 45:or, 4-1 grenrör och ett egenbyggt 2,5 tums avgas med dubbla dämpare.
Kommer även å ha skelettsvänghjul å å lättade lyftare å troligtvis chormmoley(stavning) stötstänger, hårdare ventilfjädrar och ståldrev till detta för att det ska hålla.
En 6-puckad sinterkoppling för att det inte ska slira.
Detta kommer förhoppningsvis med rätt bestyckning i webrarna å rätt tändning ge närmare 200hk beroende på hur mycket man vågar varva.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
henke1973
11 maj 2008 · 121 Inlägg

webrar ska det vaa

BMW m5 E60 (2005)
Volvo 242 (1975)
Volvo 242L (1975)
frasse4
11 maj 2008 · 736 Inlägg

bumpe skrev:

largeazz skrev:

alleracing skrev:
du kan få köpa min steg3 topp och en weber förgasare jag har liggandes köp en en r kam på kg och så har du mellan 160-180hk

ellerhur!

Mycket handlar om att varva men ni räknade nog inte med att 9000rpm kan göra väldigt mkt med rätt avstämmning. Sen är det ju inte så ofta man har möjlighet till det.

Sharky: CSL ger ut 360 hp ur 3.2 liter vilket ger 112.5 hp/liter slagvolym... Jag ser iaf din poäng, en b20 med moddad top och förgasare lär inte klämma ur sig 180hp (90 literhästar)

Inte helt lätt att jämföra en M3 motor med en toktrimmad B20. Den första ska vara körbar i hela registret, en B20 på ~200 hk har ju inte så bra kurva direkt med toppeffekt runt 8500 rpm, dessutom ska tilläggas att soppaförbrukningen med så stora förgasare inte direkt är bra, inte direkt bra säljargument för bmw där...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
raggeswe
17 maj 2008 · 21 Inlägg

Vill ha en 16v topp smile

AnderL
23 augusti 2009 · 219 Inlägg

Öppnar en gammal tråd,men blev så nyfiken bara.
"200HK i en B20 inga problem skrivs det.Då skulle jag gärna villja veta konceptet på det,och gärna något bromspapper.Och sedan,vadå varva 9000?

påsen skrev:
200hk i en B20 är inga som helst problem, handlar bara om att veta vilka delar man ska ha och det ska tålas å varvas.
I en B20 UTAN turbo så får du räkna med att varva ca. 9000rpm för att det ska ge effekt, precis som bumpe säger.

I min 142:a så hade jag ca. 160hk skulle jag gissa på, detta vid 6000rpm, sen rasade motorn av okänd anledning å en ny ska byggas ihop.
Kommer nog å bli en 2,1 elle 2,2 liters maskin med samma topp som jag hade på min andra motor, dubbla Weber 45:or, 4-1 grenrör och ett egenbyggt 2,5 tums avgas med dubbla dämpare.
Kommer även å ha skelettsvänghjul å å lättade lyftare å troligtvis chormmoley(stavning) stötstänger, hårdare ventilfjädrar och ståldrev till detta för att det ska hålla.
En 6-puckad sinterkoppling för att det inte ska slira.
Detta kommer förhoppningsvis med rätt bestyckning i webrarna å rätt tändning ge närmare 200hk beroende på hur mycket man vågar varva.

/Påsen

Kostar att ligga på topp
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang