2506
Sök

Fel vid motorbyte!

70 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#1
Nu har jag gjort det första riktiga försöket att få i min typ4 motor och starta den i min typ1 -62. Så här ser en liten analys ut för situationen:

Motorn gick på växellådan, men när bilen är upphissad i bak så går hjulen att snurra trotts att växeln ligger i(motorn snurrar inte). När man hissar ner bilen på marken ligger växeln helt plötsligt i och bakhjulen låser. Dock går motorn inte att rubba, jag tror att svänghjulet eller tryckplattan sitter fast någonstans i växellådssvepet.? Startmotorn passade inte, jag behöver en självlagrad.
Någon som har en sån?
Men varför "hoppar" växeln ur när man hissar upp bilen?
Kan det stämma att det är svänghjulet eller tryckplattan som tar i enligt dessa uppgifter jag angivit? Så att motorn är helt låst, den går inte runt på någon växel.
Så jag behöver hjälp av er nu för att lokalisera dem här konstigheterna.
Kommer i vilket fall som helst behöva plocka ur motorn igen.

Mvh Simon
Senast redigerat av boxersexa (23 augusti 2009)


9 Inlägg
23 augusti 2009
#2
Låter som ett helmysko fel, men borde ju vara samma fel om bilen är hissad eller inte. Det är inte så att drivaxlarna hoppar ut läge när du hissar bilen? ( ren gissning nu alltså )

lustgas? sånt ger man på lasarettet...

70 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#3
jag trodde också det först, men det måste vara fel eftersom ett för häftigt gupp o lite mycket fart skulle göra att man tappar drivningen högst upp=)
Här är några smarta svar jag fått på vwtyp1.com med samma frågeställning..

Det är diffens uppgift. Hjulen kan snurra olika fort inbördes. Det behövs när man svänger. När motorn står still är summan av hjulens rotation noll. Så du snurra bara på hjulaxlarna och diffen.

Motorn sitter ju fast i lådan så med bilen på marken låses båda hjulen.
Med bilen upplyft kan du snurra ett hjul i taget men inte båda samtidigt pga diffen.

Om du lyfter bilen fram så kan du gå runt i en cirkel. Hjulen kan snurra, men höger hjul går lika mycket framåt som vänster går bakåt. Samma sak som när den är upplyft.

Så när jag tänkte efter så stämde det bra eftersom jag bara snurrade ett hjul i taget när bilen stog upppallad. Och då roterade de andra åt motsatt håll, så det jag gjorde var att bara rotera hjulaxlarna och INTE växellådasaxeln som går till motorn. Vilket jag trodde även fast att växeln låg i.
Tack för hjälpen ändå=)



Sök