4141
Sök

Bmw 325 vs 328

63 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej nu är det så att jag ska köpa bil och valet står emellan bmw 325 och bmw 328 (e36)
Så nu till min fråga, 325an har ju 192hk och 245nm Och 328an har 192hk och 280nm. Är det stor skillnad emellan bilarna i accelration?,  för jag har hört att 325an ska vara piggare i lägre farter, men 328an är piggare i högre farter.  tack på förhand /// Järvinen tongue


Forummoderator
9 299 Inlägg
26 augusti 2009
#2
Jag trodde aldrig jag skulle skriva detta men söööök då ämnet varit uppe tusen gånger.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2009
#3
Ja det är skillnad, 328an är starkare och piggare "oavsett" fart. Dessutom kan du byta insug på 328 för att få en 10-20 hästar extra nånstans åtminstone. Den är nämligen strypt orginal...

En 328 gör 0-100 på 7.3sek, en 325 på 8sek. 328an är lite snabbare helt enkelt. Det som skiljer är karaktären, en orginal 328 har effekten över ett bredare register. Dessutom är 328 en modernare bil och något uppdaterad jämfört med äldre E36.

Jag föredrar 328i själv, inte bara för att jag har en utan för att den upplevs starkare och trevligare till vardags. Som sagt, sök så hittar du för ämnet har varit uppe tidigare.

www.autopower.se hittar du mycket om Bmw, tex 0-100 tiderna ovan. Där finns även en mycket bra begagnatguide som tar upp det du behöver veta inför ett köp. Sök även i deras forum, där finns en hel del att läsa om 325 vs. 328 och 328 med M50(325) insug.

Lycka till med köpet, och bra val wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

653 Inlägg
26 augusti 2009
#4
min 325 gör 0-100 på 7,5 orginal, provkörde en 328 innan ja köpte den o den kändes betydligt slöare i lägre farter som du sa. sen finns de nya insug te 325 oxå så du får samma effekt ökning. mitt tips e provkör båda o känn själv vilken som känns bäst.

Smoke tires not drugs

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2009
#5
sk8ville skrev:
min 325 gör 0-100 på 7,5 orginal, provkörde en 328 innan ja köpte den o den kändes betydligt slöare i lägre farter som du sa. sen finns de nya insug te 325 oxå så du får samma effekt ökning. mitt tips e provkör båda o känn själv vilken som känns bäst.

Låter lite knepigt eftersom den snabbaste 325 gör 0-100 på 7.9sek, och det var allra första sedanen utan Vanos osv. Din bil skall göra det på 8sek blankt, allt enligt modellguiden på www.autopower.se

Att komma ner i fabrikstider med en ny bil är inte jättelätt, med en 16 år gammal bil är det närmast utopi. Så jag tvivlar på att din bil gör 0-100 på 7.5sek om den är orginal tongue

328i är strypt, det är därför man kan vinna en 20hp (mer enligt en del, men troligtvis inte) på att montera dit ett annat insug. 325i ger 192hp orginal, finns det ett insug som ger 20 extra hp till den får du gärna länka till det. Visst kan du säkert få upp effekten i en 325i genom att byta avgas, insug, luftfilter, bort med katten etc men kom ihåg att samma sak kan du göra med en 328i. smile

Därmed inte sagt att 328 är bäst, det är en smakfråga.
Senast redigerat av Rquired (26 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fd Bannad
657 Inlägg
26 augusti 2009
#6
Rquired skrev:
sk8ville skrev:
min 325 gör 0-100 på 7,5 orginal, provkörde en 328 innan ja köpte den o den kändes betydligt slöare i lägre farter som du sa. sen finns de nya insug te 325 oxå så du får samma effekt ökning. mitt tips e provkör båda o känn själv vilken som känns bäst.

Låter lite knepigt eftersom den snabbaste 325 gör 0-100 på 7.9sek, och det var allra första sedanen utan Vanos osv. Din bil skall göra det på 8sek blankt, allt enligt modellguiden på www.autopower.se

Att komma ner i fabrikstider med en ny bil är inte jättelätt, med en 16 år gammal bil är det närmast utopi. Så jag tvivlar på att din bil gör 0-100 på 7.5sek om den är orginal tongue

328i är strypt, det är därför man kan vinna en 20hp (mer enligt en del, men troligtvis inte) på att montera dit ett annat insug. 325i ger 192hp orginal, finns det ett insug som ger 20 extra hp till den får du gärna länka till det. Visst kan du säkert få upp effekten i en 325i genom att byta avgas, insug, luftfilter, bort med katten etc men kom ihåg att samma sak kan du göra med en 328i. smile

Därmed inte sagt att 328 är bäst, det är en smakfråga.

Det beror på, att komma under fabriksuppgifter med en 40 år gammal jänkare är lätt, sätt dit moderna däck bara;)

Bara en fråga, har du kollat på mätaren och tagit tid med en mobil? ett enkelt ja eller nej svar här visar att tiden är fel!

Märkesbög

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2009
#7
Hedning skrev:
Rquired skrev:
sk8ville skrev:
min 325 gör 0-100 på 7,5 orginal, provkörde en 328 innan ja köpte den o den kändes betydligt slöare i lägre farter som du sa. sen finns de nya insug te 325 oxå så du får samma effekt ökning. mitt tips e provkör båda o känn själv vilken som känns bäst.

Låter lite knepigt eftersom den snabbaste 325 gör 0-100 på 7.9sek, och det var allra första sedanen utan Vanos osv. Din bil skall göra det på 8sek blankt, allt enligt modellguiden på www.autopower.se

Att komma ner i fabrikstider med en ny bil är inte jättelätt, med en 16 år gammal bil är det närmast utopi. Så jag tvivlar på att din bil gör 0-100 på 7.5sek om den är orginal tongue

328i är strypt, det är därför man kan vinna en 20hp (mer enligt en del, men troligtvis inte) på att montera dit ett annat insug. 325i ger 192hp orginal, finns det ett insug som ger 20 extra hp till den får du gärna länka till det. Visst kan du säkert få upp effekten i en 325i genom att byta avgas, insug, luftfilter, bort med katten etc men kom ihåg att samma sak kan du göra med en 328i. smile

Därmed inte sagt att 328 är bäst, det är en smakfråga.

Det beror på, att komma under fabriksuppgifter med en 40 år gammal jänkare är lätt, sätt dit moderna däck bara;)

Bara en fråga, har du kollat på mätaren och tagit tid med en mobil? ett enkelt ja eller nej svar här visar att tiden är fel!

Ok då, men tycker inte däcken bör skilja så mycket på 2år. tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

109 Inlägg
26 augusti 2009
#8
En 328 är piggare och bränslesnålare tongue bättre helt enkelt.. aningen dyrare men värt det. Kappkörde med en 325 för några helger sen upp till 180 nånting och jag drog ständigt ifrån han ganska mkt tongue


Sök