2779
Sök

Försökring.

453 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Tjena, ska snart köpa bil då va och har lite funderingar, men som den nya lagen jäller så moste jag ta över bilen när jag fyller 18. Vet att det är lite tidigt med försäkring osv men har stor betydelse för mig eftersom jag betalar det själv efter 18.

Så kan inte ringa till något försäkrings bolag för att få fram cirka siffro för är minderårig då.

Men tänkte kan ju fråga här är det någon här som är 18år kille som äger antingen

Volvo 850 t5

Saab 93 aero. från 00-02

Bor utanför stan, eget låst garage, min mamma har mc försäkrad inom trygghansa om det kan hjälpa till något.

Tacksam för alla bra svar smile

4 005 Inlägg
27 augusti 2009
Förstår inte, vad menar du? Vilken lag?

Om du äger en bil och kör den så är det du som försäkringen ska stå på, annars är det "skenförsäkring", så har det varit länge.

Har du ingen kompis som du kan fråga personnr på för att kolla upp?

Men om du ringer försäkringsbolaget så kan de ge dig generella svar.

453 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Ringde dit men dom kan inte ge mig något pga minderårig.

Ja det är någon lag nu så min mamma kan inte stå på bilen när jag fyller 18 sa försäkringen, för då "lurar" man försäkrings bolaget för o kunna betala mindre men det får man tydligen inte längre.

187 Inlägg
27 augusti 2009
Låt din mamma äga bilen och hon betala försäkringen, då är det din mammas bil fast du "lånar" den bara helatiden. Ok!?

4 005 Inlägg
27 augusti 2009
Timjoh skrev:
Ringde dit men dom kan inte ge mig något pga minderårig.

Ja det är någon lag nu så min mamma kan inte stå på bilen när jag fyller 18 sa försäkringen, för då "lurar" man försäkrings bolaget för o kunna betala mindre men det får man tydligen inte längre.

Dit?

Det finns ett trettiotal olika försäkringsbolag, jag har för mig att en vän kollade vad en försäkring skulle kosta

Att skenförsäkra är att klassas som bedrägeri, ingen ny lag alltså. Står i brottsbalken.
MEN!

Om du bor hemma hos dina föräldrar, OCH använder bilen lika mycket som dina föräldrar (tex lånar bilen max 50%) så är detta godkänt. Dock måste du alltid anmäla till ditt försäkringsbolag att du också använder bilen så pass mycket.
Det är den huvudsakliga brukaren som försäkringen ska stå på.

Finns ganska många trådar på garaget.org som handlar om det här med skenförsäkring och vad som gäller.

Sök