2776
Sök

BMW E30 318 Kam Fråga

169 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
tjena jag har precis köpt en bmw 318 mest bara för att köra slut på... men den knackar så sörens å den slutar att varvsa typ vid 5tusen varv:P som jag har fattat det som så äter kammen ner sig så sörens på dom bilarna är de vanligt eller??

PS:är det nån som vet bultmönstret på dom? är det 4/100?

Full Gas Spar Tid:P

1 353 Inlägg
26 augusti 2009
Det beror på årsmodell, är det 88 eller nyare så är det problem med kammen och kamremmen på dom.
är det äldre så är det inga problem alls + att det sitter kamkedja på dem då.

stämmer att det är 4/100 bultcirkel på dem.

There's no replacement for displacement

169 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
det är en kamrem på denna iallafall

1 353 Inlägg
26 augusti 2009
MazLer skrev:

"316i/318i M40 (Rak 4:a 8 ventiler) 88-
M40 motorn har en felkonstruerad topp, vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelremmen väldigt fort. När BMW upptäckte felet, gjorde man ett utskick till alla ägare av berörda modeller och såväl spännrulle som rem byttes till en modifierad modell. Samtidigt sänktes bytesintervallet för kamaxelremmen från 8000 mil till 4000 mil. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler."

då har du nog säkerligen den motorn med felkonstruktion ^^

There's no replacement for displacement

169 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Batta skrev:
MazLer skrev:

"316i/318i M40 (Rak 4:a 8 ventiler) 88-
M40 motorn har en felkonstruerad topp, vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelremmen väldigt fort. När BMW upptäckte felet, gjorde man ett utskick till alla ägare av berörda modeller och såväl spännrulle som rem byttes till en modifierad modell. Samtidigt sänktes bytesintervallet för kamaxelremmen från 8000 mil till 4000 mil. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler."

då har du nog säkerligen den motorn med felkonstruktion ^^

okey:P men är det bara att byta till en friskare kam kanske vippor med.. så ska knacket försvinna tycker man ju för kamremmen är bytt precis med så

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 augusti 2009
MazLer skrev:
okey:P men är det bara att byta till en friskare kam kanske vippor med.. så ska knacket försvinna tycker man ju för kamremmen är bytt precis med så

Inte bara så att kamremmen sitter fel då?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

169 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
du menar att det börjar knacka av att kamremmen sitter några kuggar fel?? det har jag inte kollat visseligen för det var inte jag som bytte den utan förra ägaren

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 augusti 2009
MazLer skrev:
du menar att det börjar knacka av att kamremmen sitter några kuggar fel?? det har jag inte kollat visseligen för det var inte jag som bytte den utan förra ägaren

kolla upp så den sitter rätt... tänkte också eftersom du skrev att den slutar varva vid 5k så finns risken att remmen sitter fel.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

169 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
förlåt mej.. bilen är från 90.. men är de samma problem med kamen där med eller?

2 656 Inlägg
27 augusti 2009
MazLer skrev:
förlåt mej.. bilen är från 90.. men är de samma problem med kamen där med eller?

mjo jag tror den toppen satt där till 93 eller 91 man kan kolla det på www.autopower.se smile dom kan allt om bmw big_smile ja de e 4-100 bultcirkel smile

1 867 Inlägg
27 augusti 2009
Det där är standard på M40motorerna. Det finns faktiskt kompletta kit med ny kam och vippor att köpa till dem wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Sök