Det delningsfilter som följer med kitsystemet är för att dela bort låga frekvenser till diskanten och höga frekvenser till 5,25" elementet, det filtret används bla för att inte diskanten ska gå sönder. För att använda filtret i ett slutsteg så måste det filtret kunna ställas in på samma frekvens som det medföljande filtret, det är inte säkert att slutsteget har såna filter.
Det är bäst att du använder det medföljande filtret.
För att koppla in det medföljande filtret så drar du högtalarkablarna från steget till "amplifier" på filtret, sedan drar du kabel från filtrets "midwoofer" till 5,25" elementet och från filtrets "tweeter" till diskanten. Pluskabeln från filtrets "tweeter" kan du sätta i uttaget "0db" till att börja med.
Om diskanten hörs lite lågt så testar du att flytta pluskabeln till "+3db", men om diskanten hörs för mycket så kan du flytta pluskabeln till "-3db".
men fick lite nya frågor att ställa istället så hoppas du eller någon annan har lust att svara på dom
hur kan jag se eller ställa in frekvensen på filtret så det matchar slutsteget? eller hur ser jag om steget har sådana filter?
vet inte om det är till någon nytta men i boken till steget står det Frequency Response 10Hz - 30KHz sen står det High pass filter inductor (vet dock inte vad det är ><) mellan högtalaren och steget dvs
högtalare -----> High pass filter inductor ------> slutsteg
hoppas inte allt vart för rörigt nu >< uppskattar alla svar
Jag kan inte svara på om det steget har rätta delningsfilter utan att först se på inställningsrattarna eller läsa i instruktionsboken, tyvärr finns det ingen bra bild på alla inställningsrattar när jag kollar på bilderna.
hehe nej fanns inga bra bilder på det jag pröva ta mängder av bilder på steget men syntes noll så vart taget ur boken istället hoppas du har lust att hjälpa igen
Okej. Det där steget har inte rätt sorts filter, det kan bara dela av upp till 500 Hz som högst, det skulle behövas åtminstone 2500 Hz och högre.
Då är det ingen ide att fundera på stegets eget filter för just den saken. Däremot kan du utnyttja stegets filter så att högtalaren slipper spela låga basfrekvenser, det går alldeles utmärkt.
det lär bli sista frågan så tack så hemst mycket för hjälpen guldstjärna till dig
kom o tänka på en sak, på mds hemsida står det "Effekt RMS: 150WRMS" om filtret, så ger filtret i sig även mer effekt till högtalarna om jag kopplar dom via huvudenheten istället för steget?
På de kanaler som du driver högtalarna med så sätter du reglaget "Crossover" i läge "High Pass", sedan vrider du ratten "High Pass" till läge "kvart-i-nio" ungefär. Då borde delningsfiltret bli inställt på ca 70-80 Hz tycker jag.
Det innebär att högtalaren kommer att få alla frekvenser utom de som ligger under 70-80 Hz, de dämpas bort av filtret och högtalarna slipper spela dessa frekvenser eftersom de är för små för att klara av dem på ett bra sätt.
lindell21 skrev:
kom o tänka på en sak, på mds hemsida står det "Effekt RMS: 150WRMS" om filtret, så ger filtret i sig även mer effekt till högtalarna om jag kopplar dom via huvudenheten istället för steget?
Mvh Sebastian
MDS menar att filtret tål 150 WRMS inmatad effekt från steget. Filtret kan inte ge någon effekt.
Det innebär att högtalaren kommer att få alla frekvenser utom de som ligger under 70-80 Hz, de dämpas bort av filtret och högtalarna slipper spela dessa frekvenser eftersom de är för små för att klara av dem på ett bra sätt.
perfekt då vet jag hur jag ska göra nu har jag en del att göra nästa helg
Drönirettab skrev:
MDS menar att filtret tål 150 WRMS inmatad effekt från steget. Filtret kan inte ge någon effekt.
ahh okej, va värt ett försök iaf hehe tack för svaret