3234
Sök

Vilket drivmedel ska man satsa på?

254 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Funderar på att köpa en ny bil snart, men är lite fundersam på vilket drivmedel man ska satsa på... Bensin, etanol eller diesel?!

Tänkte höra mig för lite vad ni här på G.ORG skulle satsat på om ni skulle köpa/byta till en nyare bil?

4 005 Inlägg
27 augusti 2009
Utan att veta någonting om vad du arbetar med, hur långt du kör om året, vart du bor och vad du har för miljöinställning och vad du prioriterar i effekt så är det svårt att svara på det.

Generellt bensin
Annars diesel, beror på om du kör tillräckligt långt. 2500+mil/året

Entreprenör
1 286 Inlägg
27 augusti 2009
Kör du mer än 1000 mil per år, gillar att alltid ha kraften till hands för att kunna göra en omkörning och dessutom vill spara lite pengar? Självklart ska du köpa en diesel! smile

// Niklas Johansson

254 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Utan att veta någonting om vad du arbetar med, hur långt du kör om året, vart du bor och vad du har för miljöinställning och vad du prioriterar i effekt så är det svårt att svara på det.

Generellt bensin
Annars diesel, beror på om du kör tillräckligt långt. 2500+mil/året

Antal mil/år är lite olika, förtillfället så pendlar jag 14 mil dagligen till och från jobbet, så bara det blir ca: 3200 mil/år, sen till kommer all annan körning också. Så just nu blir det nog upp emot 3500-4000 mil/år. Men hur länge det ska pågå vet jag inte, eftersom det är tillfälligt än så länge. Men i vanliga fall så kör jag ca: 2000-2500 mil/år.

Har funderat lite på en flexifuel, men jag är tveksam, finns ju en del nackdelar med etanol...

Sök