2896
Sök

Lådhjälp! 2st 12" i en Volvo 940

548 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Hej!

Ska bygga ljud i en Volvo 940 sedan.  Lyssnar på allt möjligt och gillar rätt mycket bas och vill även ha lite SQ. Ljudet kommer spela in genom skidluckan är det tänkt.

Så min fråga är, ska jag köra sluten eller portad?  Nån erfaren som kan räkna lite volym i så fall?  Dessa basar ska ju spela bättre i slutet egentligen, men är rädd att förlora massa djupbas då.

Har 2st 12" basar,  Phoenix Gold Rsd 12.  Enkel 4Ohms spole.

50W / 500W
Impedance: 4ohm
Frequency Response 25Hz - 200Hz
Sensitivity 87dB

Värden för RSd12:

Re (Dcr): 3,7
HO (Hz): 22
Sd (SqM): 0,0483
BL (TM): 12,43
SPLo (dB):84
Qms: 5,78
Qes: 0,61
Qts: 0,55
Vas (Cu M): 0,09405
Cms (uM/N): 283,85
Mmd (gms): 178,28
Power handling (Minimum RMS/Peak): 50w/500w
Frequency Response (Hz): 20-200Hz
Impedance (Ohm): 4 ohm

Mvh. Anders

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

21 761 Inlägg
20 augusti 2009
Jag har inte testat dessa basar, men de ska kunna spela ordentlig djupbas som jag har förstått. Sluten låda är som sagt mer lämpligt. 75 liter för båda basarna tillsammans och mycket dämpull, det är mitt förslag. Kanske någon som har provat basarna rekommenderar annan volym, vi får väl se. smile

548 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har inte testat dessa basar, men de ska kunna spela ordentlig djupbas som jag har förstått. Sluten låda är som sagt mer lämpligt. 75 liter för båda basarna tillsammans och mycket dämpull, det är mitt förslag. Kanske någon som har provat basarna rekommenderar annan volym, vi får väl se. smile

Okej tack för förslaget! smile Får hoppas på lite mer svar med någon som testat dem basarna också. 

Ska mindre sluten låda ge mer slagkraftig o djup bas?

Taget från Bilstereohörnan:

Rekomenderade lådor:

Sluten:
SQ: Från 34 liter + bas
SPL: Från 22 liter + bas

Portad:
SQ: Från 90 liter + bas
SPL: Från 51 liter + bas

Dieselpower!
534 Inlägg
20 augusti 2009
Drift-is-the-shit skrev:
Drönirettab skrev:

Okej tack för förslaget! smile Får hoppas på lite mer svar med någon som testat dem basarna också. 

Ska mindre sluten låda ge mer slagkraftig o djup bas?

Taget från Bilstereohörnan:

Rekomenderade lådor:

Sluten:
SQ: Från 34 liter + bas
SPL: Från 22 liter + bas

Portad:
SQ: Från 90 liter + bas
SPL: Från 51 liter + bas

Sluten låda : Är mindre till storleken, något snärtigare bas, mer hifi än ren bas, lite mer svårdriven än portad.
Portad : Större till storleken, något djupare/högre bas, mehöver mindre kraft för att spela bra.

Desto mindre sluten låda du gör, desto mindre djupbas blir det, då basen får svårare att slå när lådan blir mindre och sluten, även mera svårdriven ? (rätta mig ifall jag har fel).

548 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
Jo precis, trodde också att det blev svårare med slutet, därför konstigt att 22L är SPL tycker jag men.

Nån mer som har konkret förslag på låda?

21 761 Inlägg
21 augusti 2009
Drift-is-the-shit skrev:
därför konstigt att 22L är SPL tycker jag men.

Att man har mindre låda till SPL beror bla på att frekvensgången blir lite mer peakad och att basen tål mer effekt, den gör inte lika stora konutslag som en större låda. smile

Du kan testa mitt förslag om du vill, skiljer inte mer än någon liter jämfört med Bilstereohörnans förslag. Lådans volym kan sedan vid behov lätt minskas genom att sätta in träklotsar.

1 785 Inlägg
22 augusti 2009
Drönirettab skrev:

Slutet spelar sällan bra i 940 sedan
Senast redigerat av dbjanoz (22 augusti 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

548 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Drönirettab skrev:

Slutet spelar sällan bra i 940 sedan

Kanske inte spelar så högt o djupt som portat. Men brorsan hade 2st 10"  Orion xtr basar som var slutna, spelade som fan i en 740.  Dock inte så djupt..

Jag är ute efter lite allround, då dessa basar (Phoenix Gold Rsd)  gillar slutna lådor var jag inne på att testa.

Vet faktiskt inte alls hur jag ska göra..

260 Inlägg
28 augusti 2009
Nu vet jag ej om dessa basar spelar bra i en bandpasslåda men när jag hade min 940 körde jag med just det till 2 12" celestion o även 2 12" mtx vid ett senare bygge,, o drog då en 6" aeroport upp i hyllan detta lirade på riktigt bra..
Så om dom spelar bra i en bandpass tycker jag du absolut ska testa en sån låda till din bil...

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Sök