3417
Sök

Serva innan avställning, eller ?

Adder
972 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#1
Står i valet och kvalet hur jag ska göra innan jag ställer av bilen.

Har dessa alternativ:

Serva med olja och filter innan avställning och sedan en liten tid efter påställning göra intervallsservicen när de närmar sig..

Göra intervallsservicen innan avställningen har nu ca 450 mil kvar till servicen och kanske avverkar 70-100 mil tills avställning.

       -||-            -||-     direkt efter påställningen.

Vilket är bäst och smartast ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 augusti 2009
#2
Jag skulle i alla fall vilja har "Fräsch" olja i motorn om den ska stå en längre tid, alltså skulle jag ha gjort servicen precis innan avställning.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 augusti 2009
#3
Som sagt bättre att göra innan avställningen

Rock'n Roll

Adder
972 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#4
Okey, men bara olja och filter nu och servicen sen när jag kommit närmre intervallet ? Eller intervallservicen ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Egenföretagare
999 Inlägg
27 augusti 2009
#5
Adder skrev:
Serva med olja och filter innan avställning och sedan en liten tid efter påställning göra intervallsservicen när de närmar sig.

Jag hade gjort oljebyte precis innan avställningen, man har så ren olja i motorn som möjligt.


12 086 Inlägg
28 augusti 2009
#6
Kan man inte tömma oljan på hösten och fylla på ny på våren? tongue
Då slipper man gammal olja ligga och man slipper  lägga ner 1000kr på olja när man ställer av den som inte känns så kul.

Cupra_
28 augusti 2009
#7
JapMax skrev:
Kan man inte tömma oljan på hösten och fylla på ny på våren? tongue
Då slipper man gammal olja ligga och man slipper  lägga ner 1000kr på olja när man ställer av den som inte känns så kul.

Det GÅR att göra så men du kan få kondens och behöva byta oljan ett par gånger för att få ut vattnet..

3 259 Inlägg
28 augusti 2009
#8
Vad ni håller på o duttar!smile Ne lägg pengarna på ny olja o filter till våren istället när den ändå ska bytas!

Hur som helst så kan jag garanatera dig att det är totalt bortkastat att byta olja innan du ställer av den "bara för att ha fräsch olja i".. samma sak som att "byta luft i däcken bara för att ha fräsch luft där i"
Personligen har jag startat bilar med över 20år gammal olja i som ändå har fyllt sitt syfte.. Så jag skulle tippa på att din olja klarar 6 månader!smile
MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
28 augusti 2009
#9
JonR skrev:
Vad ni håller på o duttar!smile Ne lägg pengarna på ny olja o filter till våren istället när den ändå ska bytas!

Hur som helst så kan jag garanatera dig att det är totalt bortkastat att byta olja innan du ställer av den "bara för att ha fräsch olja i".. samma sak som att "byta luft i däcken bara för att ha fräsch luft där i"
Personligen har jag startat bilar med över 20år gammal olja i som ändå har fyllt sitt syfte.. Så jag skulle tippa på att din olja klarar 6 månader!smile
MVH/Jon

Samma sak när du ska vinterförvara t.ex en båtmotor? Man byter oljan INNAN för att får bort eventuellt skit såsom vatten osv

Rock'n Roll

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
28 augusti 2009
#10
Skippa och byta olja o Filter. Det går lika bra med oljan du har i bilen nu! Så länge du inte har vatten i Oljan är det ingen fara!.

Erik H

120 Inlägg
28 augusti 2009
#11
Helst ska man byta olja före och efter vinterförvaring. Byter man bara en gång ska det ske FÖRE vinterförvaringen..
Här är lite bra info som jag hitta.   
Test av vattenhalten i motoroljan: Blöt en tändsticka med olja från oljestickan. Tänd stickan och lyssna efter ett sprakande ljud. Hör du det har du vatten i oljan. Ett mer avancerat test är att lämna ett oljeprov till ett lab för analys. Kostar en slant, men kan ge värdefull information. Ring ditt oljebolag så hjälper de dig.

Den som tänker starta upp sin bil då och då under vintern bör tänka sig för. Förutom att ev övriga boende i huset kommer att må märkbart dåligt av motorns varmkörning kommer också chokningen vid kallstart att späda oljan med överskottsbränsle. Bränslet kommer att tillsammans med vatten och sot bilda ett slam som kommer att klä delar av motorns insida. Om du sedan gillar tjocka mineraloljor ska du vara medveten om att dessa i allmänhet har mindre välutvecklat skydd mot just detta kallslam. Under senare delen av vintern har säkert också tändstiften sotat så kraftigt, p g a för låg temperatur i förbränningsrummen, att de ej kan utföra sitt arbete rätt. Motorn kommer då stundtals att misstända på vissa cylindrar och lämna ytterligare överskottsbensin i dessa som tvättar bort oljefilmen med ökat slitage som följd. Stänger du av motorn för tidigt stannar mängder av vatten kvar inuti avgassystemet också. På våren kan du ha en sotig och svårstartad motor, ett läckande avgassystem, en oanvändbar motorolja och en hop irriterade grannar att ta hand om.

Att all motorolja skulle rinna ner i oljetråget under vintern, och att man därför skulle starta motorn regelbundet, är en ofta framkastad teori. Jag anser detta helt felaktigt. Avrinningen sker som mest när motorn är varm och förändras bara obetydligt vid längre uppehåll som en hel vinter. Starta därför motorn mjukt och belasta den inte omedelbart. OBS! Detta gäller varje kallstart och inte bara den första på våren! En tunnare motorolja hinner fortare fram till väsentliga smörjställen vid start. På många motorer med överliggande kamaxlar badar kammarna i olja och får därigenom smörjning redan från första rotationsvarvet.


Forummoderator
9 299 Inlägg
28 augusti 2009
#12
lance skrev:
Helst ska man byta olja före och efter vinterförvaring. Byter man bara en gång ska det ske FÖRE vinterförvaringen..
Här är lite bra info som jag hitta.   
Test av vattenhalten i motoroljan: Blöt en tändsticka med olja från oljestickan. Tänd stickan och lyssna efter ett sprakande ljud. Hör du det har du vatten i oljan. Ett mer avancerat test är att lämna ett oljeprov till ett lab för analys. Kostar en slant, men kan ge värdefull information. Ring ditt oljebolag så hjälper de dig.

Den som tänker starta upp sin bil då och då under vintern bör tänka sig för. Förutom att ev övriga boende i huset kommer att må märkbart dåligt av motorns varmkörning kommer också chokningen vid kallstart att späda oljan med överskottsbränsle. Bränslet kommer att tillsammans med vatten och sot bilda ett slam som kommer att klä delar av motorns insida. Om du sedan gillar tjocka mineraloljor ska du vara medveten om att dessa i allmänhet har mindre välutvecklat skydd mot just detta kallslam. Under senare delen av vintern har säkert också tändstiften sotat så kraftigt, p g a för låg temperatur i förbränningsrummen, att de ej kan utföra sitt arbete rätt. Motorn kommer då stundtals att misstända på vissa cylindrar och lämna ytterligare överskottsbensin i dessa som tvättar bort oljefilmen med ökat slitage som följd. Stänger du av motorn för tidigt stannar mängder av vatten kvar inuti avgassystemet också. På våren kan du ha en sotig och svårstartad motor, ett läckande avgassystem, en oanvändbar motorolja och en hop irriterade grannar att ta hand om.

Att all motorolja skulle rinna ner i oljetråget under vintern, och att man därför skulle starta motorn regelbundet, är en ofta framkastad teori. Jag anser detta helt felaktigt. Avrinningen sker som mest när motorn är varm och förändras bara obetydligt vid längre uppehåll som en hel vinter. Starta därför motorn mjukt och belasta den inte omedelbart. OBS! Detta gäller varje kallstart och inte bara den första på våren! En tunnare motorolja hinner fortare fram till väsentliga smörjställen vid start. På många motorer med överliggande kamaxlar badar kammarna i olja och får därigenom smörjning redan från första rotationsvarvet.

Det mesta av det du skriver skriver jag under på som gammal veteranbilsmotorist, MEN:

*Största boven mot att småstarta under vintern är att oljan inte blir tillräckligt varm och att då inte vattnet som kommer in (kondens) dunstar bort. För att oljan ska bli så varm krävs kanske 20 minuter med belastning, dvs motorväg etc .

*Oljan rinner ner värre än man tror. Just på kammen hittar man rost redan efter ett par veckor om bilen står tex i en lada och det är 5 plusgrader.

*Kammen badar tamefn inte i olja på ohc. Oljan finns i tråget. Även på uhc blir kammen torr på grymt kort tid.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 259 Inlägg
28 augusti 2009
#13
TenZer skrev:
JonR skrev:
Vad ni håller på o duttar!smile Ne lägg pengarna på ny olja o filter till våren istället när den ändå ska bytas!

Hur som helst så kan jag garanatera dig att det är totalt bortkastat att byta olja innan du ställer av den "bara för att ha fräsch olja i".. samma sak som att "byta luft i däcken bara för att ha fräsch luft där i"
Personligen har jag startat bilar med över 20år gammal olja i som ändå har fyllt sitt syfte.. Så jag skulle tippa på att din olja klarar 6 månader!smile
MVH/Jon

Samma sak när du ska vinterförvara t.ex en båtmotor? Man byter oljan INNAN för att får bort eventuellt skit såsom vatten osv

Ja inte brukar mina bilmotorer vara i närheten av mycket vatten så vet inte om man kan jämföra det med en båtmotor..

Och har man så mycket vatten i oljan så att det hinner rosta eller liknande över en vinter så är det nog inte så mycket motor att vara rädd om.. Förövrigt så är 99,99% av oljan i tråget under hela tiden om en motor får stå över ett dygn.. Det är ju inte så att det är fullt med olja överallt i en motor när det står stilla..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 augusti 2009
#14
JonR skrev:
......vatten....

Kondens. Läs mitt inlägg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 586 Inlägg
28 augusti 2009
#15
hoppas du byter ut fälgarna när den ska stå ett tag. Åkte själv med däckplatta efter att bilen stått i 6 mån utan att röra på sig ingen höjdare kan jag lova



Sök