3605
Sök

Hjälp, Motor och växellåda vill inte gå ihop!

Driftwannabee
142 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
#1
B21A och 4vxl original låda, (allt helt original och satt ihop o funkade innan rivning)
Men vill nu inte passa ihop, det är inte sprängkåpan som strular utan det är något i motorn som gör att inte växellådan vill glida ända in!

Vad kan det vara??

HJÄLP!!

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847

Nattarbetare
137 Inlägg
28 augusti 2009
#3
Har du kollat stödlagret? Om du har byt till ett nytt orginal borde det ej vara problem. Eller som förra personen skrev, har du centrerat lammelen?


Bonntrimmare
620 Inlägg
28 augusti 2009
#4
Volvo_Peppe skrev:
Har du kollat stödlagret? Om du har byt till ett nytt orginal borde det ej vara problem. Eller som förra personen skrev, har du centrerat lammelen?

aa precis pilot lagret det som sitter i veven. stödlagret sitter i mitten på kardanen.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Nattarbetare
137 Inlägg
28 augusti 2009
#5
Sry Blandar ihop saker sad


Driftwannabee
142 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
#6
agadiffen skrev:
har du centrerat lammelen?

OKej ! Och hur gör jag det? smile

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847

Driftwannabee
142 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
#7
D_Carlsson skrev:
Volvo_Peppe skrev:
Har du kollat stödlagret? Om du har byt till ett nytt orginal borde det ej vara problem. Eller som förra personen skrev, har du centrerat lammelen?

aa precis pilot lagret det som sitter i veven. stödlagret sitter i mitten på kardanen.

Hur kollar jag upp det då?
Och vet ni hur jag "Centererar Lamellen"? Bilder? Info?

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847

Nattarbetare
137 Inlägg
28 augusti 2009
#8
du ser ju på växellådan om den yttersta "spetsen" mot motorn, får plats i Pilotlagret som sitter i vevaxlen
Senast redigerat av Volvo_Peppe (28 augusti 2009)


Driftwannabee
142 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
#9
Volvo_Peppe skrev:
du ser ju på växellådan om den yttersta "spetsen" mot motorn, får plats i Pilotlagret som sitter i vevaxlen

och den får inte plats vad gör man åt det?

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847

Kokar ris
923 Inlägg
28 augusti 2009
#10
först o främst kan du säga vad det var du gjorde medans låda o motor var isär?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

4 001 Inlägg
28 augusti 2009
#11
Vad har du haft isär? har du bytt koppling?

som dom andra skrivit så måste du i så fall centrera lamellen, det gör du med en 10mm hylsa (helst en långhylsa) på en kort förlängare, lossa kopplingen lite, in med förlängare+hylsa tills du känner pilotlagret, justera lamellen så du har allt i centrum, det är bara att vicka förlängaren fram å tillbaka tills det hamnar i mitten, du får ha lite känsla när du gör det och sen är det bara att dra åt kopplingen igen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

456 Inlägg
30 augusti 2009
#12
Om du inte vet hur man centrerar en lamell så föreslår jag att du frågar nån i din bekantskapskrets som vet. Tror inte att du kan läsa dig till det speciellt inte här där du får en massa mer eller mindre sluga tips 
som t.ex. "du ser ju på lådan om det passar i pilotlagret" Vet man vad man gör så kan man centrera en lamell med ögonen och fingrarna. Har man ingen erfarenhet så behöverman centreringssats eller hjälp!
Inget illa menat utan vill bara förklara att garagets forum kanske inte är det bästa stället att få hjälp, många självutnämnda motor professorer här!

growing old is mandatory growing up is optional

Pan
30 augusti 2009
#13
Som sagt försök centrera lamellen med ögonmått det går. Ser ju på ett ungefär när den är i mitten. Annars har biltema ett centreringset smile Btw vad är ett pilotlager? Jag är självlärd vad det gäller att meka men har man viljan så går det. Är ju som sagt inte raketforskning att smakka på en låda men ibland har det ju en tendens till att jävlas. Själv fick man ju inte in lådan ordentligt så jag skruvade in sista biten. Kanske inte så smart i efterhand då jag läst att ingående axel i lådan kan ta stryk vad vet jag tongue Man lär sig av sin misstag.

402 Inlägg
30 augusti 2009
#14
Pan skrev:
Som sagt försök centrera lamellen med ögonmått det går. Ser ju på ett ungefär när den är i mitten. Annars har biltema ett centreringset smile Btw vad är ett pilotlager? Jag är självlärd vad det gäller att meka men har man viljan så går det. Är ju som sagt inte raketforskning att smakka på en låda men ibland har det ju en tendens till att jävlas. Själv fick man ju inte in lådan ordentligt så jag skruvade in sista biten. Kanske inte så smart i efterhand då jag läst att ingående axel i lådan kan ta stryk vad vet jag tongue Man lär sig av sin misstag.

Jag antar att "pilotlagret" är de som sitter i änden på vevaxeln för att ge stöd åt ingående axeln.
När jag mekkade rödblock så kallade iaf KG-trimning även detta för stödlager, strunt samma!
Kopplingen behöver centreras, annars kan de bli knepigt att få ihop det utan för mycke våld.wink



Sök