2746
Sök

Hjälp med batchfunktion (Vattenstämpel) Photoshop cs3

Fotograf
223 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Tjenna..
Har innan gjort en egen pensel där jag suttit och laddat upp alla bilder en och en men det blir ganska drygt att stämpla dem när man har tagit ex 300 bilder... Så nu har jag gjort en "action" som heter vattenstämpel och den fungerar kanon... Bara det att så fort den stämplat en bild så vill ps att jag ska välja vilket format jag ska spara i och jag väljer då .jpeg Men sen kommer ytterligare en ruta upp där man ska välja kvalité och den är alltid på 12.

Nu till min fråga...

Kan man göra så den automatiskt sparar bilderna i jpg samt bästa kvalité eller det är till att sitta och spara som efter varje bild???

Jag väljer alltså "automate"----> batch osv osv...

Mvh

/M_fotograf

DFFL
9 020 Inlägg
26 augusti 2009
Spara i .png.

EDIT:
Du slipper iallafall välja nån kvalitet på bilderna.
Senast redigerat av FireTraXX (26 augusti 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Fotograf
223 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Spara i .png.

EDIT:

Hmm okej.. men png hur blir det om man sedan vill ladda upp bilder på någon hemsida som ex bara tar jpeg?

Tack för hjälpen.

Mvh

/M_fotograf

4 005 Inlägg
26 augusti 2009
M_Fotograf skrev:
FireTraXX skrev:
Spara i .png.

EDIT:

Hmm okej.. men png hur blir det om man sedan vill ladda upp bilder på någon hemsida som ex bara tar jpeg?

Tack för hjälpen.

Mvh

Nästan alla klarar av png, annars får du spara om den.

Fotograf
223 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Ok... Tack så mkt för hjälpen. Ska sätta mig ner och testa. Ha det fint.

/M_fotograf

fotointresserad
2 307 Inlägg
27 augusti 2009
eller också så fortsätter du bara och lägger till ytterligare en action för att bilderna just ska sparas automatiskt som jpeg i bästa kvalitet. Gör bara på samma sätt som du gjorde när du la till en action för vattenstämpeln.

Miklen
27 augusti 2009
Det är ett ganska vanligt problem me funktionsmacrona i ps.. Det går att komma runt om man fipplar lite me inställningarna för körningen.. Kommer dock inte riktigt ihåg hur man gjorde då det va så längesen å ja använde ett ps javascript sist ja körde automatik.. Nu använder ja ett plugin till lightroom som sätter dit stämpeln istället..

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
27 augusti 2009
Ha ditt action igång tills du har sparat.

Fotograf
223 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Okej nu fungerar detta;) Tack så mkt... men nu undrar jag hur man ska göra om man har bilder som är beskurna.... Kör jag nu min batch så blir dem beskurna bilderna stämplade över hela bilden ist för bara nere i kanten som mina bilder i originalstorlek blir...

Nån som vet hur man kan lösa det eller om det äns är möjligt???

Tacksam för all hjälp.

Mvh

/M_fotograf

Fotograf
223 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
Har bl a laddat ner olika exif program för att försöka ändra storleken därigenom men utan större framgång...
Någon som har en aning????

Mvh

/M_fotograf

Sök