2128
Sök

Problem med för klent batteri..

70 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
Tjenare,

Har lite problem med vad jag tror är batteriet som gör att bilen är skitsvår att starta och bara gör massa oljud från motorn istället när man drar runt nycklen.. Dock så startar bilen efter mycket kamp men motorn går hackigt (jag tycker själv att jag känner igen det får när ena tändstiftshatten ramlade av på en tidigare bil) Är detta normalt ifall batteriet är hel-kass i bilen?

//J

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4

21 761 Inlägg
31 augusti 2009
Plocka fram en multimeter och mät spänningen på själva batteripolerna när du försöker starta motorn, om spänningen ligger under 10 V (tex 7-8 V) så är batteriet antagligen dåligt på något sätt.
Senast redigerat av Drönirettab (31 augusti 2009)

21 Inlägg
31 augusti 2009
Antingen batteriet eller också dålig jord ev en startmotor men då brukar dom inte snurra alls.
Har du taget en titt på batteri polerna om dom är rena och inte fulla med ärg etc.
Det är ganska "normalt" att bilen går dåligt om man har låg batterispänning i en bil med elektronisk tändning  och sprut kräver rätta spänningar och strömmar för att fungera fullt ut

70 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
Okok , tack för bra svar!

Jag ska mäta imorgon, blir nog ett nytt batteri.. Bör jag skaffa ett starkare med tanke på allt billjud jag har? och vad är det isåfall jag ska öka? Ampere?

//J

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4

21 Inlägg
31 augusti 2009
AH beroende på om du får plats med det har du mycket billjud skulle jag rekommendera ett gult optima eller ett tudor 900 dc dom är mycket bra ut djup urladdninga hänseende för dom klarar av ett antal urladdningar utan att ta skada det gör inte ett vanligt batteri
Senast redigerat av MTPerformance (31 augusti 2009)

Sök