3422
Sök

Ryckig motorgång saab 900 -86a

9 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Hej äger en som rubiken säger en saab 900, den går ryckigt som bara den i motorn. Säljaren trodde at det var någon spridare. Vi kopplade på ett släp och skulle hämta en pryl i småland, alla som varigt i jönköping vet att där finns en lång uppförsbacke. 2ans växel full sula för att bilen skulle orka upp och det gick i 30. Jag har provat bytt tändstifft men det hjälpte inte. Kan det vara så enkelt att det är spridarna som är slut och ger detta problem? Samt att säljaren snacka något om lufta efter spridar byte ( aldrig hört talas om )
Sen fråga två om det nu är spridarna vart köper man nya, eller är det skroten som gäller?
ps det är mekanisk insprutning på bilen ds roll
Senast redigerat av GN (23 augusti 2009)

lustgas? sånt ger man på lasarettet...

5 198 Inlägg
23 augusti 2009
Vore jag dej så skulle jag ta ett komptest för att se så inte toppackningen är blåst och samtidigt kolla om det kommer avgaser i expansionskärlet.

9 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Hej ska kolla upp detta, bara jaga en komp-provare med. Men är det vanligt att spridera lägger av på dom annars? har provat haft i sånt där spridar rengörings medel i tanken, men utan resultat.

4 682 Inlägg
24 augusti 2009
vad e det för 900, OG eller NG?

845 Inlägg
24 augusti 2009
Moparboy440 skrev:

En 86a borde väll bli OG

9 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
MODELLINFO

Fabrikat:    SAAB
Modell:    900 (I)
Typ:    2.0i Kat
Årsmodeller:    1988-1990

TYPINFO

Motor:    B201I
KW:    81

där har ni mer info big_smile

4 682 Inlägg
25 augusti 2009
Jimpiz skrev:
Moparboy440 skrev:

En 86a borde väll bli OG

oj missade mig lite där.

9 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
Okej i helgen var jag igång och kollade allt som kunde tänksa vara fel. Har kontrollerat Tädstift,rotor,lock, mätt upp tändkablar, kollat spridare. Ställde upp tändningen då vart bilen bättre och svarar som den ska, men nu spikar den isället. tomgång på ca 2000varv ( lite högt ) Så nu är frågan om jag ställer ner tändningen lite så börjar den rycka igen antar jag, så vad blir nästa steg att kolla. Har fått dessa tips så långt:
Tändplattan ( den som sitter vid vänster framskärm )
Fördelaren ( lagrerna i fördelaren brukar tydligen gå )
Spridarna ( igen!! roll )

Någon som har något mer att gå på?

big_smile

Sök