3597
Sök

Växellådsproblem... inte säker på problemet hjälp tack...

264 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hojj gorgare... istället för att dricka öl kan ni fundera lite på detta..
har som ni ser en volvo container.. med växellådsproblem
när bilen är "nystartad" så är växlarna lätt att få i..

men när jag har kört kanske några minuter så blir det sämre. från stillastående är ettans växel riktigt trög att få i.
(har nästan slagit sönder sterion ett antal ggr när jag väl få i vxln) andra växeln lika så. (inte det med sterion men trög att få i :] )

Och det skorrar när man lägger i backen (ganska mycket).

Med rull på bilen är det dock lättare...då går ettan i vilket gör mig misstänksam att det kan vara synkringar.??

så vad kan vara problemet?
koppling?
urtrampningslager?
lådan körd ?
help me.. är en m47-låda...            //mvh NiMroD...


NissanMotorsport
21 augusti 2009
#3
Kollat oljan i lådan?

264 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#4
MIG1408 skrev:
Kollat oljan i lådan?

Ne har inte gjort det. Kan det göra så stor skillnad tror du?
vilken olja bör man köpa ?


NissanMotorsport
21 augusti 2009
#5
NiMroD skrev:
MIG1408 skrev:
Kollat oljan i lådan?

Ne har inte gjort det. Kan det göra så stor skillnad tror du?
vilken olja bör man köpa ?

Aldrig fyllt på olja i någon växellåda förr, och vet inga direkt symptomer, så törs inte svara på vilken sorts olja, men finns nog på OK, duger nog bra! inte direkt svårt att kolla heller, ska finnas en sorts nivå mätare på växellådan nånstans om du lägger dig under och kollar, rätta mig om ja har fel någon.. och jo de gör nog skillnad om man har för lite/ingen olja alls i.. bara att fylla på me olja tills de rinner över..

264 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#6
ja jag får väl gör det och hoppas att det blir bättre.. annars så får jag väl riva ner skiten.. hmm


minihea
21 augusti 2009
#7
Kan tänka mig att det är förlite olja!
Byt olja och fyll inte för mycket och inte förlite finns ensticka tror jag!
Annars så är det säkert ett litet titthål!

Kan säkert vara synkringar som du nämner men kolla olja först alltid lättast!


Lycka till!

NissanMotorsport
22 augusti 2009
#8
minihea skrev:
Kan tänka mig att det är förlite olja!
Byt olja och fyll inte för mycket och inte förlite finns ensticka tror jag!
Annars så är det säkert ett litet titthål!

Kan säkert vara synkringar som du nämner men kolla olja först alltid lättast!


Lycka till!

man ska väl fylla på tillls de blir helt fullt? alltså så de rinner över.. är vad jag har hört av många iaf.

1 291 Inlägg
22 augusti 2009
#9
Jag tycker det låter som att din koppling tar väldigt långt ner, att den helt enkelt inte frikopplar ordentligt


1 043 Inlägg
22 augusti 2009
#10
Kan vara lamellen som kärvar på ingående axeln till växellådan, är det lättare med bilen avstängd?
Eller om du startar bilen med växel i och kopplingen nedtryckt och byt sedan växel utan att släppa upp kopplingen.

1 353 Inlägg
26 augusti 2009
#11
Smedhult skrev:
99% säker på att de är kopplingen som inte orkar me helt när motor, låda o de blivit varmt. ja skulle bytt kopplingen.

dedär me för lite olja är oftast skitsnack. har kört flera lådor utan olja på a-traktorer förr. O de enda skillnaden är att de låter mer från lådan. Iaf på volvos lådor

och att allting inne i lådan tar betydligt mer stryk än vad det ska.

There's no replacement for displacement

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
26 augusti 2009
#12
ingen som ens kan gissa sig i närheten av rätt
på sveriges vanligaste bilmärke

lagringen som sitter på veven som växelådans ingånde axel vilar mot

sitter ett litet lager där som gör att det ska bli avlastat för växelådans inre lager

när detta blir slitet kan det bli som beskrivet att kall fungerar lagret sedan går det så pass trögt att det inte snurrar med lätt och då blir det svårt att få i växlar eftersom den försöker driva hela tiden
och backen skorrar något fruktansvärt då oxå smile

så byt det så kommer nog ditt problem vara som bortblåst
men för att vara på säkra sidan så byt även kopplingen
eftersom endå lådan måste ner

Kör fort så hinner inget hända...

NissanMotorsport
26 augusti 2009
#13
Growe skrev:
ingen som ens kan gissa sig i närheten av rätt
på sveriges vanligaste bilmärke

lagringen som sitter på veven som växelådans ingånde axel vilar mot

sitter ett litet lager där som gör att det ska bli avlastat för växelådans inre lager

när detta blir slitet kan det bli som beskrivet att kall fungerar lagret sedan går det så pass trögt att det inte snurrar med lätt och då blir det svårt att få i växlar eftersom den försöker driva hela tiden
och backen skorrar något fruktansvärt då oxå smile

så byt det så kommer nog ditt problem vara som bortblåst
men för att vara på säkra sidan så byt även kopplingen
eftersom endå lådan måste ner

Finns nog saker du inte vet ett skit om heller men som andra vet?.. så du kan ju sluta upp med att försöka dum förklara folk.

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
26 augusti 2009
#14
MIG1408 skrev:
Growe skrev:
ingen som ens kan gissa sig i närheten av rätt
på sveriges vanligaste bilmärke

lagringen som sitter på veven som växelådans ingånde axel vilar mot

sitter ett litet lager där som gör att det ska bli avlastat för växelådans inre lager

när detta blir slitet kan det bli som beskrivet att kall fungerar lagret sedan går det så pass trögt att det inte snurrar med lätt och då blir det svårt att få i växlar eftersom den försöker driva hela tiden
och backen skorrar något fruktansvärt då oxå smile

så byt det så kommer nog ditt problem vara som bortblåst
men för att vara på säkra sidan så byt även kopplingen
eftersom endå lådan måste ner

Finns nog saker du inte vet ett skit om heller men som andra vet?.. så du kan ju sluta upp med att försöka dum förklara folk.

big_smile
det gissas jhu så hejvilt att man börjar fundera
men visst inte lätt för folk att veta sånt det är väll för gammalt eller nått roll

garanterat det vanligaste felet på volvosar med denna typ av låda
när det börjar skrapa på backen och växlarna är svåra att få i

Kör fort så hinner inget hända...

264 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#15
Growe skrev:
ingen som ens kan gissa sig i närheten av rätt
på sveriges vanligaste bilmärke

lagringen som sitter på veven som växelådans ingånde axel vilar mot

sitter ett litet lager där som gör att det ska bli avlastat för växelådans inre lager

när detta blir slitet kan det bli som beskrivet att kall fungerar lagret sedan går det så pass trögt att det inte snurrar med lätt och då blir det svårt att få i växlar eftersom den försöker driva hela tiden
och backen skorrar något fruktansvärt då oxå smile

så byt det så kommer nog ditt problem vara som bortblåst
men för att vara på säkra sidan så byt även kopplingen
eftersom endå lådan måste ner

Tack för svaret låter troligt smile... Mvh//NiMroD


edit.. svänghjulslager är vad du menar va??
Senast redigerat av NiMroD (7 september 2009)



Sök