2466
Sök

Köpråd: Audi S4 V8 4,2

15 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hejsan.

Är nu mer och mer inriktad på en Audi S4 v8 4,2 från 03 el 04.
Vad bör man tänka på vid köp av denna bil? Något speciellt som man ska kolla efter?
Kanske du äger eller har ägt en som kan komma med åsikter om den?

Hoppas på bra tips.

mvh

10 287 Inlägg
31 augusti 2009
#2
Maskinellt så måste den vara fullservad och om kamrem är bytt så skall även vattenpump vara bytt. Inte läka olja (helt rena underreden är misstänksamt, lite olja fuktar dom alltid ...). Kolla felkoder, kolla all el, kolla framvagn och bakvagn (dvs låta en bilmek hissa upp och kolla glapp). Kolla drivaxeldamasker, inget skrammel från kattarna.

Kaross kan jag för lite om.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

15 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#3
Kamrem är det inte på modellen, en av anledningarna till att jag mer lutar åt denna än tidigare s4..
Köra in till audi verktstad och låta dom ta sig en lite titt kanske?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 augusti 2009
#4
mikolm skrev:
Kamrem är det inte på modellen, en av anledningarna till att jag mer lutar åt denna än tidigare s4..
Köra in till audi verktstad och låta dom ta sig en lite titt kanske?

Låter vettigt, kan även tipsa om ett M-test. Är bilen importerad kan stora paketet med chassimätning etc vara lämpligt så kan man utesluta att den varit krockad i sitt tidigare liv smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
31 augusti 2009
#5
ja där tycker ja att ett M-test låter lite bättre.
fö då får du en utomstående persons utlåtande.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

6 851 Inlägg
31 augusti 2009
#6
mikolm skrev:
Kamrem är det inte på modellen, en av anledningarna till att jag mer lutar åt denna än tidigare s4..
Köra in till audi verktstad och låta dom ta sig en lite titt kanske?

Vad har dem då? så vitt jag vet så ska det sitta kamrem även på dessa och dem skall isf. bytas med var 12k mil mellanrum. Sedan även som Sharky skriver, vattenpump och termostat och löprullar bör vara bytt vid samma tid.


3 354 Inlägg
31 augusti 2009
#7
TT-Avant skrev:
mikolm skrev:
Kamrem är det inte på modellen, en av anledningarna till att jag mer lutar åt denna än tidigare s4..
Köra in till audi verktstad och låta dom ta sig en lite titt kanske?

Vad har dem då? så vitt jag vet så ska det sitta kamrem även på dessa och dem skall isf. bytas med var 12k mil mellanrum. Sedan även som Sharky skriver, vattenpump och termostat och löprullar bör vara bytt vid samma tid.

är kamkedja på v8an som sitter baktill på motorn.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/55885/752631_bhbz5v.jpg
s4 4,2l v8

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

15 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#8
M test alltså, är det någon som gjort sådant med någon bil som kan säga om det är pålitligt eller inte. Är väll absolut mer pålitligt än att inte göra något test alls iofs... men ni förstår nog hur jag menar. Är det att kasta pengarna i sjön eller inte? smile

1 814 Inlägg
31 augusti 2009
#9
mikolm skrev:
M test alltså, är det någon som gjort sådant med någon bil som kan säga om det är pålitligt eller inte. Är väll absolut mer pålitligt än att inte göra något test alls iofs... men ni förstår nog hur jag menar. Är det att kasta pengarna i sjön eller inte? smile

JAg skulle INTE köpa en bil i den prisklassen utan ett M-test, som vad jag hört är värt pengarna. Men det är din bil och ditt beslut.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 augusti 2009
#10
Den erfarenhet jag har av Motormännen är positiv, de vet vad de gör och det är definitivt värt 1500:-* att få deras åsikt och en lista på ev. fel.

*~1500:- senast jag kollade smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Thorssa
31 augusti 2009
#11
Var det inte kamrem på de tidigare modellerna? Har för mig att motorn med kamkedja kom först -04? Kan dock hända att jag är ute och cyklar...

6 851 Inlägg
31 augusti 2009
#12
Jo på de tidiga va det rem..men att det sitter kjedja på spelar ingen roll, den skall ändå vara bytt annars skulle jag tror att den ä ännu dyrare att byta.
Jag skulle inte våga köpa en om de inte va bytt på.intrevall vetjag ej, men skulle gissa på runt 18k mil, sedan bör den nog bytas.


Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
31 augusti 2009
#13
har man kedja så ska man väl inte behöva byta.
kolla på bmw,deras kedjor ska hålla så länge bilen rullar???
de va samma sak på morsans gamla skoda felicia.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

3 354 Inlägg
31 augusti 2009
#14
http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml
"Förra generationens S4 hade V6-motor, men i den nya bilen har man alltså lyckats med bragden att klämma ner en V8. Och det är ingen liten motor heller, cylindervolymen är 4,2 liter och man förundras över hur den får plats. Motorrummet är minst sagt välfyllt. Maskinen är i princip densamma som finns i A8 men har modifierats kraftigt. Kamaxeldrivningen som normalt sköts med tandad gummirem i motorns framkant är utkastad till förmån för kedjedrift i motorns bakkant. Det gör motorn ultrakort, bara 46,4 centimeter. En annan fördel är att man slipper dyra kamremsbyten".

här från 03 står det att de e kedja men nån med en -03 s4 får intyga.

När jag kollade på top gear sa jeremy att de slopade kamremmen o satte kedja i bakkant för att motorn skulle få plats i b6 karrossen.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

6 851 Inlägg
31 augusti 2009
#15
Ablazed skrev:
har man kedja så ska man väl inte behöva byta.
kolla på bmw,deras kedjor ska hålla så länge bilen rullar???
de va samma sak på morsans gamla skoda felicia.

Haha, ja det är klart dem håller så länge bien rullar, men är kjedjan vä gå av tar det stopp..!
Nä, man bör även byta kjedja, eller åtminstånde kolla den så den inte blivit slak eller liknande.


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
1 september 2009
#16
Ablazed skrev:
har man kedja så ska man väl inte behöva byta.
kolla på bmw,deras kedjor ska hålla så länge bilen rullar???
de va samma sak på morsans gamla skoda felicia.

Kedjor behövs bytas. Bmws också. Men kejda vs rem är som att gemföra toalettpapper med plastkartong


Bmw osv..

15 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#17
Mycket angående kamkedja och byte eller ej ser jag, men är det något som är service intervall på eller skall det bytas när det bevisligen börjar låta illa om den?  Enligt Audi själva så är det ju inget som byts ut om inte det är något fel på den. Frågan är väll hur märker man det och kan det då ev vara för sent...


Sök