2502
Sök

För många watt på basarna gentemot Steget? ( Mds Fanatic / Mds Dominator Audiophile2 )

158 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Hejsan, Håller på skickar in lite ljud i min bil.. Lyckats få ihop många grejer nästintill gratis!

Kablar och Slutsteget ( mds Dominator Audiophile2 4 kanals ) Plockade jag gratis ur min styvfars skrotfärdiga polo, Han hade ingen lust att slänga in det i vår Lancer endån.

Samt införskaffade jag mig 2 baslådor, och jag visste inte direkt mycket om dem mer än att de borde spela bättre än mina föredetta Jula 10tums basar..

Det är två enkellådor med varsin 12 tummare i, De heter MDS fanatic fsb300 och ligger tydligen på 600 watt styck. har två lådor så det blir ju 1200 tillsammans.

Det är först när jag kommer hem med basarna och kollar ungefär vilket pris dem ligger på jag slår bakåt volter. Ni som är efarna vet säkert var basarna ligger på i andrahands värde, för er som inte vet så var det tydligen en bit över 1000 kr minst smile.. Nypris på endast en sådan fanatic bas utan låda kostar 700..

Jag fick 2 lådor för 500 kr. ej sönderspelade eller dylikt, rätt bra klipp vad jag förstått?cool

Men nu till sak, Jag läste lite på forumet och kom fram till någon tråd de disskuterade lite hurvida wattantal mellan bas och slutsteg spelar roll..

Dem skrev b.l.a att Om du har högre watt antal på basen än steget, kan du rätt enkelt spela sönder basen, Men har du däremot högre watt antal på steget än basen, skulle det visst vara svårare att ta död på basen?

Blev rätt förvirrad av detta då det mest logiska är väl att Ett Slutsteg med för hög Watt enklare skulle slå ihjäl en bas med mindre watt antal..  Men tydligen tvärt om?

Är då min blandning med dessa mds fanatic basarna och Mds dominator steget en mindre bra blandning?

För övrigt vet jag inte ens vad det är för watt antal På steget, googlat i flera kvällar på mitt steg utan resultat.. hmm  Så jag ber om er hjälp att hitta det, mds Dominator Audiophile2  heter steget som sagt!

Tacksam för svar och era egna funderingar, Riktig bonus om ni hittar watt antalen på mitt Mds Dominator steg!

Mvh Robban big_smile
Senast redigerat av Robbs_ (3 september 2009)

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

547 Inlägg
3 september 2009
http://www.aijaa.com/v.php?i=1946466.jpg
Ser dom ut så?

4x82wrms 4 ohm och 2x167wrms 4ohm fick jag fram på ett finskt forum iaf.

Edit: Dina basar ligger ju på 300wrms styck, detta är siffran man ska kolla på.
Senast redigerat av Sandvik (3 september 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

158 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Sandvik skrev:
http://www.aijaa.com/v.php?i=1946466.jpg
Ser dom ut så?

4x82wrms 4 ohm och 2x167wrms 4ohm fick jag fram på ett finskt forum iaf.

Edit: Dina basar ligger ju på 300wrms styck, detta är siffran man ska kolla på.

Precis så ser steget ut, Fast det står dominator på det också.

Tack för den infon big_smile

Men basarna vet jag ligger på dem wrms,en , Men då blir det ju som så,
Att när man bryggar steget så får man ju fram två kanaler med 167 wrms,
Och basarna ligger på 300 wrms..

Så steget kan bara ge 167 wrms till basen som klarar 300 wrms, Och det var alltså detta som skulle vara skadligt om man vred på lite? neutral

Vad jag fattade av det jag läste i den tråden jag nämt i mitt inlägg, så Skulle ju Slutsteget helst ha högre wrms än vad basarna hade. Om tex steget hade legat på 400 wrms till per bas istället, så skulle detta tydligen inte påfresta basen på samma sätt? Har inte fått riktig klarhet i det hela..hmm

45 Inlägg
3 september 2009
För mycket kraft det tål basar mycket bättre än oren signal.

Har svagt steg får du dist dvs oren signal, det får basen att "fladdra" och låta skit vilket medför att spolen brinner.
Om du mot förmodan skulle ha för starkt steg så skulle du kunna vräka på så du inte vill dra på mer innan du bränner basen. Har du för starkt steg är dessutom oddsen att steget blinkar protect för det inte får tillräckligt med mos långt innan basen brinner.

2 914 Inlägg
3 september 2009
Josasp skrev:
För mycket kraft det tål basar mycket bättre än oren signal.

Har svagt steg får du dist dvs oren signal, det får basen att "fladdra" och låta skit vilket medför att spolen brinner.
Om du mot förmodan skulle ha för starkt steg så skulle du kunna vräka på så du inte vill dra på mer innan du bränner basen. Har du för starkt steg är dessutom oddsen att steget blinkar protect för det inte får tillräckligt med mos långt innan basen brinner.

nja jag har förstått att man blir frestad att påfrästa steget som fan, därför när man pressar steget för att få det spela högt, DÅ får man oren signal till basen

158 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Så med helt rätt inställningar på steget, så kan jag göra alla möjliga dumheter med inställningar på Huvudenheten, utan att basen börjar fladdra? Vill inte tävla i några db tävlingar, men det ska ju gärna dunka så mycket grejerna klarar av smile.

tack för svaren! Finns det fler funderingar så bara skriv, jag är omättbar vad det gäller detta ämmnet smile

Sök