3593
Sök

Olika storlekar fram och bak [däck]

Random
480 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Ska köpa nya året runt däck till en av våra bilar. Så gick ner i garaget och kollade vilken storlek. Sen såg jag att det var 2 olika storlekar fram / bak. Måste det vara så ? Eller har bara förra ägaren köpt andra fram / bak?

Storlekarna är:

Bak: 215/65R/15
Fram: 205/70R/15

160 Inlägg
4 september 2009
Fimp3n skrev:
Ska köpa nya året runt däck till en av våra bilar. Så gick ner i garaget och kollade vilken storlek. Sen såg jag att det var 2 olika storlekar fram / bak. Måste det vara så ? Eller har bara förra ägaren köpt andra fram / bak?

Storlekarna är:

Bak: 215/65R/15
Fram: 205/70R/15

har ingen betydelse. förmodligen så  var förra ägaren snål o köpte 205/70 däck istället eftersom dom förmodligen e billigare.. .smile

398 Inlägg
4 september 2009
det ser snyggare ut om man har bredare däck i bak (vad jag tycker)

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

Random
480 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Pierre-na skrev:
det ser snyggare ut om man har bredare däck i bak (vad jag tycker)

Precis så tycker jag med. Men tack för snabba svar. Blir 4st 215 däck då smile

huh?
10 427 Inlägg
4 september 2009
Kolla vad du har för originaldimension på bilen först innan du köper nya däck smile
Så du vet vad som är mest "rätt". (står i manualen eller på transportstyrelsens fråga
på annan bil-tjänst)
Senast redigerat av steifan (4 september 2009)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
4 september 2009
Kan ju vara så att 215 tar i fram, på bilen det rör sig om.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 september 2009
Hallå!
Hmmm. Som Steifan sa, kolla upp vad du ska ha. Vad är det för bil? Inte många som har olika bredd fram och bak. Sedan tycker jag du ska skippa åretruntdäck. De är kassa på sommaren och kassa på vintern. Visst, det blir dyrare att köpa två uppsättningar men betydligt säkrare och bättre. IMHO

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

8 156 Inlägg
5 september 2009
Tänk på lagligheten också wink

*Edit:
När det gäller den godkända däckstorleken menar jag. Rullomkrets och godkända dimensioner.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Random
480 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Det är en Chrysler Voyager 3.3L -93 eller -94 ifall jag minns rätt. Usa import. Men ska kolla vad original dimensionen är.

Sök