3421
Sök

Hög tomgång som sjunker (Saab 900 2.3 -97)

876 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Hej!

Jag har ett litet problem med min bil.
Bilen i fråga är en Saab 900 2.3 SE -97.
När man har kört med bilen och den sen går på tomgång så ligger varvtalet på ca 1500-1700rpm någon sekund innan det sjunker till normalt igen (ca 800rpm).

Testade smörja gasvajern lite då jag trodde att den gick lite trögt men det blev ingen skillnad.

Någon som vet vad det kan vara?

Mvh Emil

2 271 Inlägg
4 september 2009
lindell90 skrev:
Hej!

När man har kört med bilen och den sen går på tomgång så ligger varvtalet på ca 1500-1700rpm någon sekund innan det sjunker till normalt igen (ca 800rpm).

Testade smörja gasvajern lite då jag trodde att den gick lite trögt men det blev ingen skillnad.

Mvh Emil

Nu vet jag inte hur det är på en -97 men hjälpte precis kollegan att rengöra och smörja hans
tomgångsmotor (om det nu heter det). Detta tog bort liknande problem på hans -94.

//tompa
Senast redigerat av lingua (4 september 2009)

876 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
lingua skrev:
lindell90 skrev:
Hej!

Mvh Emil

Nu vet jag inte hur det är på en -97 men hjälpte precis kollegan att rengöra och smörja hans
tomgångsmotor (om det nu heter det). Detta tog bort liknande problem på hans -94.

//tompa

okey, får testa det då och se om det funkar smile

Quicksand´s got no sense of humor
48 Inlägg
6 september 2009
Du kan också ha ett ganska skitigt spjällhus.
Det samlas ofta lite klägg där och då får spjället svårt att stänga och då kan man få dessa fenomen.

Åke

Mvh Åke Jahnson
Jahnson Tuning
435 hk och 600 nm som används flitigt i bruksbilen. :)
Quicksand´s got no sense of humor.

876 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
okey, är det svårt att åtgärda? jag har inte så stor efarenhet av att skruva i motorn på bilar. Håller på att lära mig nu smile har en haynes bok att titta i smile

134 Inlägg
7 september 2009
Jag har trott att det har att göra med att ACC.n i bilen höjer tomgången för att få tillräckligt med kraft för att hålla tempen man har ställt in inne i bilen.

876 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
tror inte det är det på min i så fall. För när man startar den så ligger den på normal nivå. Men när man kört med den och stannar så ligger tomgången på ca 1500 rpm ett par sekunder innan den sjunker ner till normalt.

134 Inlägg
7 september 2009
Det är likadant på min. Men jag kan ju ha fel! Men när du har kommit på en lösning så ska jag göra likadant på min!

876 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
okey, jag skriver här när jag löst det smile

Sök