2786
Sök

Underhållsladdning av bilbatterier, bra eller dåligt.

2 914 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
hejssan jag hittade en ctek xs 800 (laddar 0.15A rms) laddare som jag börja använda flitigt. tänkte att perfekt, då kan han stå och ladda när jag har bilen hemma! big_smile (jag spelar mycket när jag är ute och skruvar i mina folkracebilar osv pga jag har ingen annan stereo i närheten. ibland kan bilen stå och spela i över 6 timmar i sträck. (givetvis spelar jag och driver med stereon bara och laddar medans jag spelar).
batteriet i fråga är ett startbatteri och heter.
tudor technica 62 ah 540A (EN)
exmet for longer life. safer construktion

men nu tänkte jag mer allmänt. om man har bilstereo med strömtörstiga slusteg, kan det vara som en "rast" för batterierna att låta min lilla laddare sitta i och ladda för fulla muggar jämt? (hmm... fulla muggar, 0.15A, händer inte så mkt tyvärr wink)
även om man inte spelar som jag, är det bra för batteriet att ha laddning i jämt med ctek som jag förstått att är bland den smartaste batteriladdaren på marknaden i sverige.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 augusti 2009
Ja alltså det skadar ju helt klart inte att du laddar med en laddare emellanåt! Speciellt om du spelar högt och åker kortare sträckor så hinner ju inte batteriet laddas upp riktigt av din generator så då är det bara bra att ladda på dom när du har möjlighet, jag brukar själv göra så.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ja alltså det skadar ju helt klart inte att du laddar med en laddare emellanåt! Speciellt om du spelar högt och åker kortare sträckor så hinner ju inte batteriet laddas upp riktigt av din generator så då är det bara bra att ladda på dom när du har möjlighet, jag brukar själv göra så.

aha okej okej... ja jag får väl låta den nöta då smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 augusti 2009
Ja göre det du, fast en lite störmstarkare laddare skulle ju inte skada. 0,15A blir inte mycket, speciellt inte om står och spelar samtidigt. Min laddare krämar ur sig 10A och den har problem att hålla spänningen stabil vid normal lyssning utan basen igång, slår man på den också så lär man sänka om spänningen inte ska sjunka.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 074 Inlägg
10 augusti 2009
det är bara att ladda järnet! jo ctek är en väldigt bra laddare... smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 augusti 2009
Har personligen dödat en CTEK 7000 genom att spela musik samtidigt som den laddade, drev ett 4-kanals steg och spelade inte överdrivet högt.

Och givetvis så var det polarens, så jag fick ge han en av mina Ctek 25000 wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

32 Inlägg
8 september 2009
CTEK har som sagt inte så stakt "utkraft" jag hade satsat på en Xtreme Charge med pulse teknologin! så Renas batteriet från blysulfatering! inte mkt dyrare än ctek men såååå mycket bättre!ca 1000-1200kr.
Den ger ut 2,5 ärliga Ah!Jag  vet var dom går att fåtag på om någon skulle finna dom intressanta.(jobbar med dom) Kan även förklara utförligare om någon vill!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 september 2009
Det man måste tänka på är att laddaren har en krets för överladdning.

Min gamle häck här hemma tex. ligger på en bra spänning så länge batteriet tar emot ström.
Men när det är full-laddat så minskar strömuttaget och spänningen ökar. Kokade sönder ett batteri på detta vis. Spänningen låg på 16V när jag mätte.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 september 2009
Inget problem med Ctek, Cliff laddar sina batterier varje natt med Ctek och det har han gjort sen 2005.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

7 241 Inlägg
8 september 2009
ExtraKim skrev:
Inget problem med Ctek, Cliff laddar sina batterier varje natt med Ctek och det har han gjort sen 2005.

Nej för Ctec har skyddskrets wink
Alla laddare har dessvärre inte detta....

2 914 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
ExtraKim skrev:

Nej för Ctec har skyddskrets wink
Alla laddare har dessvärre inte detta....

haha har dödat ett batteri också med en batteriladdare (vet inte vilken modell osv), började fan koka tongue slängde det i batteriinsamligen och köpte ett nytt smile

21 761 Inlägg
8 september 2009
Det beror alltså på att laddaren inte är (elektroniskt) reglerad, dvs en så kallad "garageladdare". De flesta moderna laddare verkar vara reglerade och dessutom gå över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.

Har själv en lite enklare laddare hemma med två laddlägen, normal (15 A) och snabb/hjälpstart (25/100 A). På snabbläget går spänningen upp till lite drygt 16 V som mest, då bubblar det friskt i batteriet. Har man ett "öppet" batteri, dvs som går att fylla på med vatten, så funkar det ändå med den spänningen fast man måste hålla koll på syravikten och avbryta laddningen när det visar runt 1,28. smile

De flesta av dagens batterier är mer eller mindre slutna och går inte att fylla på med vatten, därför är det olämpligt att använda en laddare som gör att batteriet kokar en massa. Händer detta många gånger så kan ju syranivån börja sjunka under plattorna och den del som sticker ovanför ytan "dör", vilket innebär att batteriet slutar fungera till slut.

Kör man med såna laddare till ett AGM-batteri, tex Banner Running Bull-Optima-Odyssey-Stinger-Tudor/Exide Maxxima, så tar de slut ganska fort eftersom de innehållar förhållandevis liten mängd syra.

Förresten ger en batteriladdare ut ampere, inte amperetimmar. wink

7 241 Inlägg
8 september 2009
Drönirettab skrev:
Det beror alltså på att laddaren inte är (elektroniskt) reglerad, dvs en så kallad "garageladdare". De flesta moderna laddare verkar vara reglerade och dessutom gå över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.

Har själv en lite enklare laddare hemma med två laddlägen, normal (15 A) och snabb/hjälpstart (25/100 A). På snabbläget går spänningen upp till lite drygt 16 V som mest, då bubblar det friskt i batteriet. Har man ett "öppet" batteri, dvs som går att fylla på med vatten, så funkar det ändå med den spänningen fast man måste hålla koll på syravikten och avbryta laddningen när det visar runt 1,28. smile

De flesta av dagens batterier är mer eller mindre slutna och går inte att fylla på med vatten, därför är det olämpligt att använda en laddare som gör att batteriet kokar en massa. Händer detta många gånger så kan ju syranivån börja sjunka under plattorna och den del som sticker ovanför ytan "dör", vilket innebär att batteriet slutar fungera till slut.

Kör man med såna laddare till ett AGM-batteri, tex Banner Running Bull-Optima-Odyssey-Stinger-Tudor/Exide Maxxima, så tar de slut ganska fort eftersom de innehållar förhållandevis liten mängd syra.

Förresten ger en batteriladdare ut ampere, inte amperetimmar. wink

Precis.

Fast är batteriet belastat så kan man köra med sådana laddare du o jag har wink

Sök