3194
Sök

Tips & Råd ang göra större karossdelar i glasfiber(dörrar mm)

LillNaisarn
29 augusti 2009
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder så skapar jag en tråd eftersom att jag tänkt mig försöka på och göra några kaross delar i glasfiber. Det jag ville främst få råd ang var ang dörrarna hur man enklast går till väga för att gjuta av dom i glasfiber.

Tex att gjuta det i 2 delar tex utsidan sedan "insidan" för att sedan limma eller hur man ska göra för att enklast gå tillväga. Alla tips mottages tacksamt så man slipper göra några onödiga tabbar wink

83 Inlägg
29 augusti 2009
#2
köp widebody kit eller delar och modifiera dom som du vill
vad är det för bil?


LillNaisarn
30 augusti 2009
Trådstartare
#3
bandit666 skrev:
köp widebody kit eller delar och modifiera dom som du vill
vad är det för bil?

Varför börja ang ett widebody kit ? Denna tråd handlade om att jag ville få tips och råd hur man enklast kan gjuta av större delar tex så som dörrar.

Har f.ö "Wide body kit" till bilen redan. Det är bilen som man har upplagt hära på garaget dvs ens w124.

LillNaisarn
1 september 2009
Trådstartare
#4
Ingen som har något tips alls ?
Skulle vara kanon med tips då man tänkte börja med detta dom närmaste dagarna .

LillNaisarn
5 september 2009
Trådstartare
#5
Här var det glest med idér wink Man får helt enkelt pröva sig fram och lära sig något nytt då big_smile

252 Inlägg
5 september 2009
#6
varför inte göra en form av ytterpanelen på dörren å sen gjuta i formen så att säga ?

Gti-r

LillNaisarn
5 september 2009
Trådstartare
#7
Tobbe_n skrev:
varför inte göra en form av ytterpanelen på dörren å sen gjuta i formen så att säga ?

Ja att man måste göra en form/plugg för att sedan gjuta i den så mkt vet jag.
Jag tänkte om någon hade några andra allmäna tips då man ska gjuta av större delar vad man bör tänka på.

252 Inlägg
5 september 2009
#8
du kan juh gjuta in förstärkningar i plasten med flera lager polysester som gör den mer vridstyv o hållbar.

Gti-r

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
6 september 2009
#9
vad är du ute effter. En unik dörr i glasfiber eller MÅSTE den vara lätt? och bytas offta. typ rallycross?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

865 Inlägg
6 september 2009
#10
bara ring http://rpglasfiber.com/ dom kan svaret på din fråga


LillNaisarn
6 september 2009
Trådstartare
#11
ToTTeN skrev:
vad är du ute effter. En unik dörr i glasfiber eller MÅSTE den vara lätt? och bytas offta. typ rallycross?

Det är tänkt att göra "unika" dörrar, så om dom väger så + - några kg har ingen betydelse.
no_fake skrev:
bara ring http://rpglasfiber.com/ dom kan svaret på din fråga

Nu vet jag inte om du menar på att jag ska "Leja" bort gjutningen till dom eller att man ska ringa och fråga dom.

I vilket fall som helst är det nog ganska uteslutet wink

LillNaisarn
7 september 2009
Trådstartare
#12
Nu är iaf massa glasfiber matta+väv beställt så då får man se hur det kommer att sluta big_smile

1 417 Inlägg
7 september 2009
#13
som du sa, en inner-del och en ytterdel är nog att föredra. hur du ska göra med fönsteröppning får du klura ut själv verkar det som. Så tänk efter före får bli mitt tips tongue


LillNaisarn
7 september 2009
Trådstartare
#14
Holme skrev:
som du sa, en inner-del och en ytterdel är nog att föredra. hur du ska göra med fönsteröppning får du klura ut själv verkar det som. Så tänk efter före får bli mitt tips tongue

Jag tror det blir enklast så, återstår dock att se om man kommer att få till det då man börjar med detta.
Hur vidare med fönsteröppning mm får man ta sig en funderare på (får se om det blir likt ngt efter massa funderande då man väl börjar)

765 Inlägg
7 september 2009
#15
En jag känner har gjutit flippfrontar till bland annat willys. Och han plastade i förstärkning för att få de lite styvare.. Han använda sig av sånna där orange reflex pinnar som finns lite överallt;)..  Jag tror nog de behövs något sånt om man inte ska behöva lägga mååånga lager glasfiber så de bli riktigt styvt:)

Mvh NIcklas

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738

LillNaisarn
8 september 2009
Trådstartare
#16
GreenMountain_ skrev:
En jag känner har gjutit flippfrontar till bland annat willys. Och han plastade i förstärkning för att få de lite styvare.. Han använda sig av sånna där orange reflex pinnar som finns lite överallt;)..  Jag tror nog de behövs något sånt om man inte ska behöva lägga mååånga lager glasfiber så de bli riktigt styvt:)

Mvh NIcklas

Det vore nog inte så uppskattat av vägverket om man var och "lånade" vägpinnar tongue
Man får se hur pass "styvt" delarna blir då man börjar om det blir att man måste lägga i förstärkningar, men det kan ju vara bra att vara på den säkra sidan.

Tack för alla tips!

765 Inlägg
8 september 2009
#17
LillNaisarn skrev:
GreenMountain_ skrev:
En jag känner har gjutit flippfrontar till bland annat willys. Och han plastade i förstärkning för att få de lite styvare.. Han använda sig av sånna där orange reflex pinnar som finns lite överallt;)..  Jag tror nog de behövs något sånt om man inte ska behöva lägga mååånga lager glasfiber så de bli riktigt styvt:)

Mvh NIcklas

Det vore nog inte så uppskattat av vägverket om man var och "lånade" vägpinnar tongue
Man får se hur pass "styvt" delarna blir då man börjar om det blir att man måste lägga i förstärkningar, men det kan ju vara bra att vara på den säkra sidan.

Tack för alla tips!

hehe nae kanske inte;) Finns ju annars sånna där pvc rör du kan använda dig av:)

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738

2 911 Inlägg
8 september 2009
#18
Får man problem med styvhet i en dörr har man gjutit för få lager.
Finns ingen anledning att inte dra på rejält med lager om du inte jagar varenda gram som går att lätta.
Skillnaden mellan en sladdrig och en styv dörr är kanske 1kg

Enklaste att förstärka med är att gjuta t.ex. på en gammal motorhuv, en bit som är 1m gånger 40cm.
Köra 5-6 lager (beroende på matta) och sen kapa till i 2cm strippor och sen sätta ihop 3-4 "strippor" med varandra och gjuta till en balk på 2x4cm eller liknande och ställa den på HÖGKANT inne i dörren.

Snyggare och bra mycket vridstyvare än nå vägpinnar

LillNaisarn
9 september 2009
Trådstartare
#19
Decibel skrev:
Får man problem med styvhet i en dörr har man gjutit för få lager.
Finns ingen anledning att inte dra på rejält med lager om du inte jagar varenda gram som går att lätta.
Skillnaden mellan en sladdrig och en styv dörr är kanske 1kg

Enklaste att förstärka med är att gjuta t.ex. på en gammal motorhuv, en bit som är 1m gånger 40cm.
Köra 5-6 lager (beroende på matta) och sen kapa till i 2cm strippor och sen sätta ihop 3-4 "strippor" med varandra och gjuta till en balk på 2x4cm eller liknande och ställa den på HÖGKANT inne i dörren.

Snyggare och bra mycket vridstyvare än nå vägpinnar

Kanon bra tips!

Jag kommer att köra på lite olika väv/mattor beroende på vart det är.
Har köpt 100g/m2 matta till dom klurigaste ställena (Till insidan av dörren där det kan vara svårt med "grövre matta/väv").
Har även köpt 400g/m2 väv Samt 800g/m2 väv till större planare ytor för att slippa använda så onödigt många lager .

Tack återigen för tipset *tummen upp*


Sök