3519
Sök

Volvo 740 B230E - 85 - Hur mycket orkar motorn med i laddtryck vid turbo konventering?

234 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#1
Frågan lyder

Hur mycket orkar motorn med?
stakar, kolvar osv?

I laddtryck dvs?

B230E
Senast redigerat av Teddio (9 september 2009)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 september 2009
#2
det är typ samma botten del som b230et så det lär ge vika vid ca 1,2 om det inte spikar innan
men som sagt måste du byta sprut på den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
9 september 2009
#3
Det är inte samma bottendel på en B230E och en B230ET. En sugmotor har mycket högre komp än en turbomotor. 1.2bar i en B230ET går bra men absolut inte i en standard B230E, kanske 0.4 bar. Ska du bara sätta turbo på den eller ska du byta kolvar och stakar?

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 september 2009
#4
Karlsson_1988 skrev:
Det är inte samma bottendel på en B230E och en B230ET. En sugmotor har mycket högre komp än en turbomotor. 1.2bar i en B230ET går bra men absolut inte i en standard B230E, kanske 0.4 bar. Ska du bara sätta turbo på den eller ska du byta kolvar och stakar?

är liknande stakar i dom om inte samma
å själv klart så är det andra kolva för kompsänkning men det går ju att fixa på olika sätt
Senast redigerat av turboforssen (9 september 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

234 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#5
Karlsson_1988 skrev:
Det är inte samma bottendel på en B230E och en B230ET. En sugmotor har mycket högre komp än en turbomotor. 1.2bar i en B230ET går bra men absolut inte i en standard B230E, kanske 0.4 bar. Ska du bara sätta turbo på den eller ska du byta kolvar och stakar?

Saken är den att jag köpt alla turbo saker.
men nu passar ju inte tryckröret på den motorn och de insuget
jag har dock en b230F motor liggande från en 740 GL - 88 liggande.

men nu sägs de att inte det elsystemet i 740in från 1985 passar på den motorn?


Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
9 september 2009
#6
turboforssen skrev:
Karlsson_1988 skrev:
Det är inte samma bottendel på en B230E och en B230ET. En sugmotor har mycket högre komp än en turbomotor. 1.2bar i en B230ET går bra men absolut inte i en standard B230E, kanske 0.4 bar. Ska du bara sätta turbo på den eller ska du byta kolvar och stakar?

är liknande stakar i dom om inte samma
å själv klart så är det andra kolva för kompsänkning men det går ju att fixa på olika sätt

frågan va hur mycket en 230E klarade av i laddtryck? du kan få en sån motor att orka med 3bar om det är så.
Senast redigerat av Karlsson_1988 (9 september 2009)

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 september 2009
#7
Karlsson_1988 skrev:
turboforssen skrev:
Karlsson_1988 skrev:
Det är inte samma bottendel på en B230E och en B230ET. En sugmotor har mycket högre komp än en turbomotor. 1.2bar i en B230ET går bra men absolut inte i en standard B230E, kanske 0.4 bar. Ska du bara sätta turbo på den eller ska du byta kolvar och stakar?

är liknande stakar i dom om inte samma
å själv klart så är det andra kolva för kompsänkning men det går ju att fixa på olika sätt

frågan va hur mycket en 230E klarade av i laddtryck? du kan få en sån motor att orka med 3bar om det är så.

mm precis å stakarna pallar ca 1,2 bar innan dom blir krokiga

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

234 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#8
Hm
kom över ett 240 k-jet sprut nu

vad mer krävs? och hur mkt vågar jag ladda med original saker? innan den spikar?

passar det sprutet rakt på? eller måste jag på elen och pilla??? orka

Dock, vad anses bäst?
Slänga i en B230F motor istället? om det passar på elen, vilket ja inte vet? vilken motor pallar mest?
ska bara va en släng o bus bil..

tips/råd?
Senast redigerat av Teddio (9 september 2009)


2 656 Inlägg
9 september 2009
#9
turboforssen skrev:
det är typ samma botten del som b230et så det lär ge vika vid ca 1,2 om det inte spikar innan
men som sagt måste du byta sprut på den

de e inte samma botten del är väl andra stakar om jag inte minns felet motorn e deffenetivft inte rek o köra över 1 bar med


234 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#10
ekelund88 skrev:
turboforssen skrev:
det är typ samma botten del som b230et så det lär ge vika vid ca 1,2 om det inte spikar innan
men som sagt måste du byta sprut på den

de e inte samma botten del är väl andra stakar om jag inte minns felet motorn e deffenetivft inte rek o köra över 1 bar med

nae, men ja ska köra på 0.5 - 0.7 ..


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 september 2009
#11
ekelund88 skrev:
turboforssen skrev:
det är typ samma botten del som b230et så det lär ge vika vid ca 1,2 om det inte spikar innan
men som sagt måste du byta sprut på den

de e inte samma botten del är väl andra stakar om jag inte minns felet motorn e deffenetivft inte rek o köra över 1 bar med

enligt vadis så är det samma stakar i b230e som i 230et

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

234 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
#12
Spela roll, jag ska inte ladda så jäkla mkt. 0.4 - 0.7 ..
Men polarn har som sagt en annan kompis som satt silikon slang från bälgen till ett tryckrör, och det höll..
det är ju bara o testa..



Sök