Tjena.
Har motortvättat min Saab nästan lika många gånger som jag tvättat utsidan...
Har då gått tillväga likt detta (experter kanske har något att säga emot men har fungerat för mig i flera år)
1. Spola av med lätt tryck på vattensprutan på samtliga ställen förutom där du ser öppna kablar och kontakter.
2. Spraya lite avfettning etc (om det är riktigt skitet) och låt värka för att sedan spola av med lätt tryck.
3. Tvätta med svamp och vanligt biltvättmedel utan vax (vaxet hanterar inte värmeutvecklingen så bra)
4. Spola av med lätt tryck.
5. Torka alla detaljer med lämplig produkt för vattenrinningar får allt att se skitet ut igen.
6. Gå över alla detaljer i bilen med t.ex. autosol, vinylglans, vax etc. tills du har fått en fin puts på grejjerna.
7. VIKTIGT! SS´n drar in enorma mängder skit från glappet mellan huven och fronten. Åk till en bygghandel och köp dig en fönstertätningslist som har D-profil. Fäst den sedan på huvens befintliga tätningslist så har du en helt tät lösning, oroa dig inte för att det inte kommer in tillräckligt med luft för inte där det är meningen att luften ska komma in.
Fick detta tipset av Robert på NordicUhr och har haft det så nu i 2 år och visst lite skitet blir det mellan tvättarna men går inte att jämföra...
Listen bör vara med tillhörande häfttejp och fästas med ryggen på D-profilen direkt på orginal gummilisten.
Sen om du vill ha lite puts på grejjerna så är här två "enkla" men snygga grejjer att tänka på...
1. Plocka loss värmeplåten ovanför turbon och polera med autosol till spegelglans.
2. Slipa ner och polera upp spegelglans på ventilkåpan.
Lycka till!
För du vet väl att ett motorrum på en bil är som innanför kallingarna på en kille, ska vara snyggt och städat men samtidigt muskulöst och stort