2747
Sök

Volvo 240 GLT -86 stannar när han blir varm

drifter
95 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder. Har 240 GLT med B230E motorn i den går hur fint som helst men när den varit varm en stund dör bilen.

Låter den svalna lite sen går han en stund igen för att dö igen :S

Någon som har något tips för avhjälpa detta problem?

Tack på förhand

//Chrille

drifter
95 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#2
ingen som vet något?

//Chrille

21 761 Inlägg
3 september 2009
#3
Dör den helt tvärt eller börjar den tex bluddra innan den stannar?

Ett av flera vanliga fel på alla insprutarna är bränslerelät, det glappar i någon av lödningarna på kretskortet. Har själv fått löda om anslutningar på min 240 GLT-86. smile

2 914 Inlägg
3 september 2009
#4
säger kondensatorn, pröva byta den

1 339 Inlägg
3 september 2009
#5
Tändstiften/tändspolen är en möjlighet


drifter
95 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#6
ska prova detta efter jobbet imorgon åter kommer med resultat:)

//Chrille

drifter
95 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#7
kikat lite och mät vad ja kommit fram till ännu är att det är dåligt tryck i pumpen...

//Chrille

21 761 Inlägg
4 september 2009
#8
Har du mätt trycket med en mätare?

drifter
95 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Har du mätt trycket med en mätare?

japp och det va för dåligt men har nog hittat felet. bränslerören som går ner i tanken är extremt rostiga så tror han suger luft.... ska löda om det imorgon så får vi se sen.

//Chrille

drifter
95 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#10
bränslepumpen är nu bytt och det går att köra utan att den dör. däremot går den väldigt orent på varv under 2000 någon som har en ide om felet?

//Chrille

21 761 Inlägg
8 september 2009
#11
Någon form av luftläckage kan det vara, K-Jet är ju ruskigt känslig för vakum/luftläckage. Testa att spreja startgas vid insugningspackningen och vid insprutningsmunstyckena och se om motorn höjer varvet. Min 240 går också lite orent vid vartal under ca 2000, har dock inte orkat kolla upp detta ordentligt.

Jag bytte ut några tveksamma slangar som sitter mellan toppen och insugningsröret, men det blev ingen skillnad. Man bör nog ta bort gummibälgen och hela insugningsröret och sedan kolla upp samtliga slangar tror jag, även titta närmare på bälgen så att den inte har någon spricka.

Insprutningsmunstyckena kan ju också bråka ifall de är lite igentäppta. Man kan låta dem spruta ut soppa i en flaska/dunk och se hur sprutbilden är, den ska tydligen vara lite konisk och jämn enligt Haynes. smile

drifter
95 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Någon form av luftläckage kan det vara, K-Jet är ju ruskigt känslig för vakum/luftläckage. Testa att spreja startgas vid insugningspackningen och vid insprutningsmunstyckena och se om motorn höjer varvet. Min 240 går också lite orent vid vartal under ca 2000, har dock inte orkat kolla upp detta ordentligt.

Jag bytte ut några tveksamma slangar som sitter mellan toppen och insugningsröret, men det blev ingen skillnad. Man bör nog ta bort gummibälgen och hela insugningsröret och sedan kolla upp samtliga slangar tror jag, även titta närmare på bälgen så att den inte har någon spricka.

Insprutningsmunstyckena kan ju också bråka ifall de är lite igentäppta. Man kan låta dem spruta ut soppa i en flaska/dunk och se hur sprutbilden är, den ska tydligen vara lite konisk och jämn enligt Haynes. smile

Tack:P ska kika på detta återkommer big_smile

//Chrille

drifter
95 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#13
nu har ja bytt båda pumparna... alla vakumslangar och kollat läckage runt insuget. ändå hjälper det inte.

om bilen är kall och man startar den går den hur rent och fint som helst men så fort han kommer upp i lite värme och han skall gå ner till tomgångs varven då börjar han gå orent och står och hoppar men så fort man gasar upp han så går han rent igen... hmm

Snälla hjälp mig någon.

//Chrille

1 785 Inlägg
11 september 2009
#14
Chrille855 skrev:
nu har ja bytt båda pumparna... alla vakumslangar och kollat läckage runt insuget. ändå hjälper det inte.

om bilen är kall och man startar den går den hur rent och fint som helst men så fort han kommer upp i lite värme och han skall gå ner till tomgångs varven då börjar han gå orent och står och hoppar men så fort man gasar upp han så går han rent igen... hmm

Snälla hjälp mig någon.

Låter som den går snålt på tomgång eller står tändningen galet.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

drifter
95 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#15
dbjanoz skrev:
Chrille855 skrev:
nu har ja bytt båda pumparna... alla vakumslangar och kollat läckage runt insuget. ändå hjälper det inte.

om bilen är kall och man startar den går den hur rent och fint som helst men så fort han kommer upp i lite värme och han skall gå ner till tomgångs varven då börjar han gå orent och står och hoppar men så fort man gasar upp han så går han rent igen... hmm

Snälla hjälp mig någon.

Låter som den går snålt på tomgång eller står tändningen galet.

inte en aning??

//Chrille


Sök