2218
Sök

Svetsning (tips på hur jag migsvetsar?)

127 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
hejsan. jag har fått en migsvets.
skulle testa svetsa lite innan idag-. och den bara sprätte eller vad man kallar det.
vad kan detta bero på??
eller de e bara att gasen e slut kanske. för han visste inte om den va helt slut eller om där va lite kvar..

några andra generella tips på hur man ja migsvetsar.
eller de e bara ut o öva:P

391 Inlägg
16 september 2009
De verkar som att gasen e slut så åk iväg o köp ny smile

820 Inlägg
16 september 2009
Bara å öva, antingen är gasen slut eller så har du för hög trådmatning gentemot strömstyrka eller vice versa.
Jag kan säga att det svåraste är att lära sig och svetsa i olika tjocklekar på godset(Förutsatt att svetsen är rätt inställd), hur man ska hålla munstycket och avståndet, det tyckte jag själv var trixigast att lära sig men när man väl kan det är det bara å bränna på wink

Om man säger

NissanMotorsport
16 september 2009
som ovan säger, trådmatningen om det bara hackar eller va man ska säga när du svetsar.. om gasen är slut så går det bra att svetsa, men det kommer upp "bubblor" och svetsen blir inge fin alls när gasen är slut.. så ja tippar på trådmatningen/strömstyrkan..  och de får du ändra och testa dig fram på..
Senast redigerat av MIG1408 (16 september 2009)

Fd Bannad
657 Inlägg
17 september 2009
Drjohndeere skrev:
hejsan. jag har fått en migsvets.
skulle testa svetsa lite innan idag-. och den bara sprätte eller vad man kallar det.
vad kan detta bero på??
eller de e bara att gasen e slut kanske. för han visste inte om den va helt slut eller om där va lite kvar..

några andra generella tips på hur man ja migsvetsar.
eller de e bara ut o öva:P

Det enda som är svårt med en migsvets är att kunna ställa in den rätt för olika förutsättningar, svetsa med en mig kan en sjuåring klara av.

45 graders lutning vid kärlfog och motsvetsning är väll det enklaste att börja med.

Märkesbög

453 Inlägg
17 september 2009
Går industri programet svets, får du mkt loppor och att värmen sprider sig för mkt ut i plåten har du för hög värme och lite för lite tråd, kan även va som så att plåten är för tunn så du moste sänka både värme och matning, men vet ju inte vad su svetsar i för material elle något, även vilken tråd du har har ju stor betydelse. Får du så det hackar och inte är ett jämt ljud så har du för mkt tråd och för lite värme. Sen kan det vara, att gasen är slut men av det vi fott lära oss så är gasen inte det som är det man ska tänka på först om det inte blir fina svetsar, utan pröva i stället att chansa på hälften på trådmatning hälften på värme knappen så märker du hur den beter sig då. hackar den mkt vrid upp värmen, men slutar det hacka och allt värkar fint så försök titta på undersidan av plåten, är det mkt värme bildning i plåten där alltså att den blir lite blå, och att svetsen bular ut på baksidan har du för hög värme, sänk då trådmatningen och värmen.
Är ju lite olika inställningar från svets till svets. Sen se alltid till att ytan är ricktigt ren kommer hjälpa dig mkt att få bättre svetsar.

Försöka även lyssna på ljudet!!!! det ska vara jämt och fint inga hack elle något i ljudet jämt och fint, har vi fott lära oss på våran skola, att en bra svetsare lyssnar nästan mer på ljudet än att vrida lite hur som helst på knapparn wink

Men hadde varit bra o veta hur tjock det är som du ska svetsa.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
17 september 2009
Finns instruktionsfilmer på youtube med Gunde Svan hur man svetsar med mag.

712 Inlägg
17 september 2009
Rspeter skrev:
Finns instruktionsfilmer på youtube med Gunde Svan hur man svetsar med mag.

Hehe.. ja j*vlar

Fd Bannad
657 Inlägg
19 september 2009
Timjoh skrev:
Går industri programet svets, får du mkt loppor och att värmen sprider sig för mkt ut i plåten har du för hög värme och lite för lite tråd, kan även va som så att plåten är för tunn så du moste sänka både värme och matning, men vet ju inte vad su svetsar i för material elle något, även vilken tråd du har har ju stor betydelse. Får du så det hackar och inte är ett jämt ljud så har du för mkt tråd och för lite värme. Sen kan det vara, att gasen är slut men av det vi fott lära oss så är gasen inte det som är det man ska tänka på först om det inte blir fina svetsar, utan pröva i stället att chansa på hälften på trådmatning hälften på värme knappen så märker du hur den beter sig då. hackar den mkt vrid upp värmen, men slutar det hacka och allt värkar fint så försök titta på undersidan av plåten, är det mkt värme bildning i plåten där alltså att den blir lite blå, och att svetsen bular ut på baksidan har du för hög värme, sänk då trådmatningen och värmen.
Är ju lite olika inställningar från svets till svets. Sen se alltid till att ytan är ricktigt ren kommer hjälpa dig mkt att få bättre svetsar.

Försöka även lyssna på ljudet!!!! det ska vara jämt och fint inga hack elle något i ljudet jämt och fint, har vi fott lära oss på våran skola, att en bra svetsare lyssnar nästan mer på ljudet än att vrida lite hur som helst på knapparn wink

Men hadde varit bra o veta hur tjock det är som du ska svetsa.

har du för hög värme och för lite trådmatning lär du också märka att det inte blir någon svets utan att tråden brinner av så fort du nuddar plåten, tänk på att hålla gaskåpan så nära du kan komma, annars kommer tråden börja gå av för dig och svetsen blir dålig.

en bra svets har en svagt väsande ljud, men väser det rejält så kör du helt säkert på för hög värme, med brännsår och utbuktande baksida som följd.

Märkesbög

Sök