3724
Sök

Köpråd Supra mk3 eller RX7

Brap Brap Brap
149 Inlägg
18 september 2009
#21
Oj då, här var det många kan wankel.. Detta är väl abslout dom mest klassiska fördomarna, mycket meck, dom går sönder ofta och dom drar mycket soppa.
För att börja med mycket meck. Varför skulle det vara mer meck än någon annan bil? Det är väl vad man gör det till neutral Under dom åren jag har haft min sjua har jag bara grejat med det som jag själv har valt att greja med.
Att motorn skulle gå sönder efter 10k mil är också något som hängt med från dom tidiga åren då motorernas uppbyggnad var sämre än dom senare samt att okunskapen var större än vad den är idag. Tack vare  Svenska wankelregistret.se har jag fått jätte mycket hjälp med min bil när det kommer till service, val av oljor m.m.
Och slutligen, soppa förbrukningen. Vad är en helvets bränsle förbrukning enligt er som skrivit tidigare? Vad skulle ni gissa att min Rx-7:a drar en söndag med halvinsperaradköring (både lugn och hetsigt)?


Bergkuist skrev:
Bilen är tung, drar mycket bensin samt är ett helvete att mecka med!!
Dock inte värre än RX7 som jag personligen tror är ett helvete i både soppa och att mecka.

Klockrent!


260 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#22
Jo precis men kollade upp det och skulle kosta runt 6papp men turbo

127 Inlägg
19 september 2009
#23
Jag håller på Levinsson. Sköter man kärran så håller den lika bra som andra. Och att oroa sig för soppaförbrukning om man vill ha bil med många hästar är ju tokigt. Ju mer effekt ju mer soppa, så enkelt är det. Vill man ha 400 hästar så kan man ju inte tro att man ska kunna köra lika "snålt" som en volvo eller saab wink

RX7FD på runt 350Hk rätt mappad klarar sig på 1.1-1.3l/m på landsväg, lite mer i stan och mycket mer om man leker wink
Senast redigerat av ncc1701d (19 september 2009)


14 Inlägg
19 september 2009
#24
Det ända som är pilligt under huven på en Rx-7 FD är sekventiellstyrningen men i sin helhet tycker jag det är enklare under huven och gott om plats jämfört med många andra bilar. Slänger man dessutom på en singelturbo så kan du kasta bort alla vaccumstyrningar plastgrunkor och motorn tar ju ingen plats.

Ang. köpguide på Rx-7 så är det enklast att gå in på http://www.wankelregistret.se/news.php
Väghållning och viktförhållande på 7an gör den till en riktig dräpare på bana.
Senast redigerat av Mork (19 september 2009)

Rew~7~Racing

260 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#25
Vad alla tjatar om bränsleförbrukningen nu då jag bryr mig som sagt inte ville bara jämföra lite.

806 Inlägg
19 september 2009
#26
Rx7 rx7 ftw! supra vet man att den kan vara en jävel på rakorna och kurvor med, men rx7an vet man att det är en riktig jävla dräpare om det skulle vara bana lr liknande, jag hade iaf tagit Rx7an fan vilken bil;)
och precis som du säger att man ska skita i hur mycket den drar är så rätt, ska man ha en bil med prestanda så ska den dra mycket när man gasar och vissa verkar inte förstå det.
Senast redigerat av lodiseN (19 september 2009)


677 Inlägg
19 september 2009
#27
Levinsson skrev:
Oj då, här var det många kan wankel.. Detta är väl abslout dom mest klassiska fördomarna, mycket meck, dom går sönder ofta och dom drar mycket soppa.
För att börja med mycket meck. Varför skulle det vara mer meck än någon annan bil? Det är väl vad man gör det till neutral Under dom åren jag har haft min sjua har jag bara grejat med det som jag själv har valt att greja med.
Att motorn skulle gå sönder efter 10k mil är också något som hängt med från dom tidiga åren då motorernas uppbyggnad var sämre än dom senare samt att okunskapen var större än vad den är idag. Tack vare  Svenska wankelregistret.se har jag fått jätte mycket hjälp med min bil när det kommer till service, val av oljor m.m.
Och slutligen, soppa förbrukningen. Vad är en helvets bränsle förbrukning enligt er som skrivit tidigare? Vad skulle ni gissa att min Rx-7:a drar en söndag med halvinsperaradköring (både lugn och hetsigt)?


Bergkuist skrev:
Bilen är tung, drar mycket bensin samt är ett helvete att mecka med!!
Dock inte värre än RX7 som jag personligen tror är ett helvete i både soppa och att mecka.

Klockrent!

Jo det var ju därför jag skrev min personliga åsikt?

Sen är wankel mer komplicerad i sig själv...
Bensinen av vad jag förstått så drar en wankel motor mer pga de har sämre verkningsgrad än en vanlig kolvmotor.

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
20 september 2009
#28
Passat_Turbo skrev:
vilket j*vla skit snack att den är billig att äga beror på vem som står på försäkringen. En försäkring på mig med supra utan och med turbo kostar i runda slängar på 11 130 kr om året beroende på självrisk.

nej de är inte skit snack ,, jag betala ca: 7500:-/hel hos vessta nordea egen försäkring mkt billigt om man är kund host de o ha pension sparande o lön-konto hos de man få riktigt bra försäkring premie..
jag ha själv rist på 3000:-


Brap Brap Brap
149 Inlägg
21 september 2009
#29
Bergkuist skrev:
Sen är wankel mer komplicerad i sig själv...
Bensinen av vad jag förstått så drar en wankel motor mer pga de har sämre verkningsgrad än en vanlig kolvmotor.

Nu ska vi inte gå allt för OT. Skriver kort svar här och så ska jag försöka ordna en faktatråd på Wankelregistret.se där dom som vill kan läsa mera.
Anledningen att jag fortsätter tjafset med motorn är att jag inte vill att det ska vara en orsak till att du väljer bort sjuan (vilket jag inte tror att du gör pga av det).

Hur kan wankeln vara mer komplicerad med bara 3 rörliga delar i en 2-skivig motor? En standard 4-cyl motor har upp emot 40 rörliga delar som man ska ta hänsyn till.
Se detta youtube klipp hur motorn är uppbyggd:
http://www.youtube.com/watch?v=6BCgl2uumlI

Ang. effektiviteten och verkningsgraden i en 13b Turbo så är det svårt att nå den punkt där motorn är som absolut effektivast, till stor del pga motorns geometri. Ett helt generellt svar är att en wankel med förgasare eller traditionell insprutning har högst verkningsgrad vid ca 3/4 av maxvarvet och 80-90% belastning. Problemet i turboladdade wanklar är att man nästan aldrig kommer i närheten av den belastningspunkten. Så för att få en effektivare förbrukning vid lägre belastning så är dom tidigare, mindre motorerna effektivare.

Men nu ska vi inte tjata om motorn mer, hoppas du hittar en bra bil som DU gillar! Oavsätt vad den har för emblem i grillen!

/Levinsson
Senast redigerat av Levinsson (21 september 2009)


218 Inlägg
22 september 2009
#30
Jag skulle nog handlat en rx7a.
Helt klart favorit över mk3an, bilen är bra mer sportig än mk3an och den låter galet skönt när du närmar dig rödmarkeringen.

vilken bil du en köper, se till att inte få tag i ett lik. smile

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE


Sök