3988
Sök

Lådberäkning till RE SR 15

4 693 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#61
Min gain går mellan 0.2 V och 5 V. Min HU ska ligga på 4 V men har gainen på ca 1-2 V. Ställer jag den på 4 V så hörs nästan inte basen.

Men HU:n är väl överspeccad antar jag.

Booyakasha!

Elektriker
139 Inlägg
22 september 2009
#62
MrCalle skrev:
Freddah850 skrev:
Stejfaan skrev:

Och då säger jag att du inte kan nått wink
Hej!
snabb men lite dum fråga kanske,
vad jag har förstått så "uppkommer" distad signal ifrån att det blir snabba kraftiga spänningsfall, eller har jag fel?

Därför när jag byggde detta ljudbygge, så byggde jag in 2st extra batterier bak som är jordade me 70mm2 jord i karossen(blästrat och m. taggbrickor). Från batteriet fram är det 35mm2. In i steget är det 50mm2. mellan batterier o konding är det 35mm2.

Då är frågan om det inte är så att dist uppkommer ur snabba kraftiga spänningsfall, hur uppkommer det, och hur förebygger jag så att jag inte bränner fler basar framöver?

mvh Freddan
Det finns många saker som tar död på basar före en distad signal.... alla slutsteg lämnar förr eller senare en distad signal.

Att man anger effekt i olika dist säger inte att steget inte kommer ge en distad signal utan bara att det kan lämna den effekten vid den disten..

Krämar du full mutter på ett steg oavsett om det är billigt eller dyrt så kommer du få en distad signal, kort & gott! Och ju mera steöm steget får dess då enklare är det för steget att INTE ge en distad signal!

Men det du ska tänka på är att se till att lådan är RÄTT till basen.... att ett program säger att du ska ha en speciell låda betyder inte att den är den rätta tyvärr... teori & praktik går inte alltid hand i hand i detta ämne utan man missa massa saker i en uträkning i ett lådprogram.
Här kommer då erfarenheten in hos dem som räknar låda samt dennes kundskap av just din bil, musik stil osv....

Men för den som kanske inte har tillgång till detta så är sunt förnuft rätt bra att ta till..... fladrar basen som en vinge på en kolebri så är dte givetvis något som är fel och då är det att se vad är det som man bör ändra.... kan vara inställningar, steget för kraftig eller för klent, signalen till steget, lådan helt fel till basen, för lite ström till steget osv..... det finns lite som man ska kolla till...
Att slå ihopp något och sen tro ... FAN det är rätt så är man gensat ute på ganska halt vatten.
Sunt förnuft så löser sig det mästa och skulle man behöva hjälp så finns det massa handlare runt om i Sverige som är EXPERTER på billjud och de kan alltid hjälpa en, du ska givetvis gå till den som du har handlat av i första hand.

Lycka till!
Tackar så mkt för tipsen, men några småfrågor återstår.
Har ju då som sagt ett SL 3000 och har/hade en RE SR 12D4 bas. Köpte basen utav Jimmy på Blekinge Bilradio.

Han rekommenderade en portad låda på 44L m. 25cm 4" port, jag byggde en låda på 44,4L m. 23cm lång 4" port (visserligen ej aeroport)

Jag satte i 2st extrabatterier (syrabatterier, med bra syravatten) (totalt då 3st batterier) +en 2F kondensator.

Anledningen till att jag valde att ha ett Sinus Live 3000 till den basen var att steget inte skulle få jobba så hårt, och därmed minska risken för distution.
Har jag rätt i det jag säger?

Gain till steget då? Jag har då en HU(stereo) som heter Ground Zero GZCR 225USB, den ska då enligt fakta ge 4Volt lågnivå.
Om vi då säger att den ger så mycket, hur mycket skulle jag då behövt ställt gain i % ???
Hur ska du ha allt det andra på steget ställt, så som lowpass, subsonic, osv. För att det ska hålla och ändå låta bra.

Hade på mitt förra steg, (SL-1500 v.1) bassboost på max, medans på detta så tycker jag att det bara lät illa, och ställde det på ca 50%.
Mycket bra fakta tack!

Tack på förhand/ Freddan

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
22 september 2009
#63
Du slipper spela sönder hala tiden om du drar ner bassboost på 0...
Är det nått som ger dålig signal så är det det..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

560 Inlägg
22 september 2009
#64
Ner med bassboosten på NOLL direkt.

Sen är det nog tid att du uppdaterar din cd spelare nu när du har så mycket bättre grejer än tidigare.

Cd spelaren är A och O när det gäller signalen.

Freddah850 skrev:
MrCalle skrev:
Freddah850 skrev:

Hej!
snabb men lite dum fråga kanske,
vad jag har förstått så "uppkommer" distad signal ifrån att det blir snabba kraftiga spänningsfall, eller har jag fel?

Därför när jag byggde detta ljudbygge, så byggde jag in 2st extra batterier bak som är jordade me 70mm2 jord i karossen(blästrat och m. taggbrickor). Från batteriet fram är det 35mm2. In i steget är det 50mm2. mellan batterier o konding är det 35mm2.

Då är frågan om det inte är så att dist uppkommer ur snabba kraftiga spänningsfall, hur uppkommer det, och hur förebygger jag så att jag inte bränner fler basar framöver?

mvh Freddan
Det finns många saker som tar död på basar före en distad signal.... alla slutsteg lämnar förr eller senare en distad signal.

Att man anger effekt i olika dist säger inte att steget inte kommer ge en distad signal utan bara att det kan lämna den effekten vid den disten..

Krämar du full mutter på ett steg oavsett om det är billigt eller dyrt så kommer du få en distad signal, kort & gott! Och ju mera steöm steget får dess då enklare är det för steget att INTE ge en distad signal!

Men det du ska tänka på är att se till att lådan är RÄTT till basen.... att ett program säger att du ska ha en speciell låda betyder inte att den är den rätta tyvärr... teori & praktik går inte alltid hand i hand i detta ämne utan man missa massa saker i en uträkning i ett lådprogram.
Här kommer då erfarenheten in hos dem som räknar låda samt dennes kundskap av just din bil, musik stil osv....

Men för den som kanske inte har tillgång till detta så är sunt förnuft rätt bra att ta till..... fladrar basen som en vinge på en kolebri så är dte givetvis något som är fel och då är det att se vad är det som man bör ändra.... kan vara inställningar, steget för kraftig eller för klent, signalen till steget, lådan helt fel till basen, för lite ström till steget osv..... det finns lite som man ska kolla till...
Att slå ihopp något och sen tro ... FAN det är rätt så är man gensat ute på ganska halt vatten.
Sunt förnuft så löser sig det mästa och skulle man behöva hjälp så finns det massa handlare runt om i Sverige som är EXPERTER på billjud och de kan alltid hjälpa en, du ska givetvis gå till den som du har handlat av i första hand.

Lycka till!
Tackar så mkt för tipsen, men några småfrågor återstår.
Har ju då som sagt ett SL 3000 och har/hade en RE SR 12D4 bas. Köpte basen utav Jimmy på Blekinge Bilradio.

Han rekommenderade en portad låda på 44L m. 25cm 4" port, jag byggde en låda på 44,4L m. 23cm lång 4" port (visserligen ej aeroport)

Jag satte i 2st extrabatterier (syrabatterier, med bra syravatten) (totalt då 3st batterier) +en 2F kondensator.

Anledningen till att jag valde att ha ett Sinus Live 3000 till den basen var att steget inte skulle få jobba så hårt, och därmed minska risken för distution.
Har jag rätt i det jag säger?

Gain till steget då? Jag har då en HU(stereo) som heter Ground Zero GZCR 225USB, den ska då enligt fakta ge 4Volt lågnivå.
Om vi då säger att den ger så mycket, hur mycket skulle jag då behövt ställt gain i % ???
Hur ska du ha allt det andra på steget ställt, så som lowpass, subsonic, osv. För att det ska hålla och ändå låta bra.

Hade på mitt förra steg, (SL-1500 v.1) bassboost på max, medans på detta så tycker jag att det bara lät illa, och ställde det på ca 50%.
Mycket bra fakta tack!

Tack på förhand/ Freddan

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Team Autohifi!
865 Inlägg
22 september 2009
#65
Freddah850 skrev:
Skit mycket text! se ovan om du/ni vill läsa:D
När det gäller inställningar så är det rätt viktigt hur man gör och hur det ställs in.
Men som vi talat om tidigare så är suntförnuft och tåla mod något som är rätt bra att ha...

Många gånger så hör man om det är fel om man bara försöker lyssna och vara lite självkritisk.

Den lådan Jimmy räknat ut till dig är som handen i hansken... kör på den!
Att det skiljer några deceliter och porten inte vart 100% så är skilnaden så liten att du inte kommer märka av det på slutet.

Inställningar på steget.

1. Subsonic bör du ställa på ca 30Hz. Subsonic tar bort de skadliga frekvenserna under den angivna inställningsfrekvensen med en branthet på 12dB. Med detta menas att det kliper inte bort allt direkt utan du kan fortfarande höra lägre frekvenser ( om man kan höra så låga;) ) även om de inte är så pass kaftiga som de över delnings området.

2. Gainen skall du matcha så pass bra du kan, just GZ kan jag kanske tro att den inte ger ut 4volt och där av så kan det vara bättre att försöka lyssna till när det låter balanserat mot dina överiga högtalare och att basen inte låter dåligt.

3. Lågpass filtret kan ju vara bra att ställa ner på enligt mitt tycket ca 50Hz men även detta är en smaksak... ställ det där du känner att du får en bra och kontrollerad basåtergivning och att du inte får ut röster och liknade i högtalaren. Om du får det så är delningen för hög och bör då sänkas en del.

4. Som Jimmy var inne på tidigare så skulle jag kolla på en ny CD som nästa steg i din uppgradering av ditt system, det finns MÅNGA cd-spelare som är riktigt bra på marknaden idag för runda 1500kr.
Detta kommer lyfta hela ditt system och inte bara basen.

5. GLÖM ALLT VAD BASSBOOST HETER!!!!! detta är ingen man skall pilla på och ärligt vet jag inte varför man skall promt trycka på detta på stegen idag. Finna dyra som billiga steg som har denna funktion och jag avråder alla att köra med någon bassboost i sitt system.
"Många basar har mått dåligt av denna funktion"!


Önskar dig lycka till med stereo byggandet!


Elektriker
139 Inlägg
22 september 2009
#66
Tack till både Jimmy och Calle.

Kan tänka mig att köpa en SR 12a igen, o sedan ställa in det efter "Calle's guide" wink
mvh Freddan

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

Elektriker
139 Inlägg
22 september 2009
#67
.....och det får bli någon nyare stereo framöver, hur pass mkt av själva "distproblemet" orsakar lågnivåkabeln? Har nu 1st lågnivå från ground zero's kabel-kit från Jimmy, och ett par okända.
Pris för stereo och kablar om du/ni tycker det är behövligt, 2000kr vad rekommenderar du/ni i den prisklassen?

(kanske blev lite offtopic som det heter men jaja)

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

Team Autohifi!
865 Inlägg
22 september 2009
#68
Freddah850 skrev:
.....och det får bli någon nyare stereo framöver, hur pass mkt av själva "distproblemet" orsakar lågnivåkabeln? Har nu 1st lågnivå från ground zero's kabel-kit från Jimmy, och ett par okända.
Pris för stereo och kablar om du/ni tycker det är behövligt, 2000kr vad rekommenderar du/ni i den prisklassen?

(kanske blev lite offtopic som det heter men jaja)
Om Kabeln är hel och att du inte har någon störning i den så är det sak samma om den heter bill eller bull!

Störningar är en form av dist även detta, det man ska tänka på är den att ett slutsteg förstärker den signalen den får in... är då signalen skit från start så kommer den att förstärka denna skit signal till en ändå större och kraftigare skit signal, Där av så kommer det att bli en distad signal!

Man brukar säga att inget är bättre än den sämsta delen... MEN i denna mening så finns det inga varumärken eller ballhets faktorer som spelar in.
Det man menar är det att alla delar ska hålla samma klass.... är den del defekt så kommer det vara den som begränsar systemet..... är en anslutning dålig så kommer det vara den som begränsar.....
Det finns alltid något som gör att du får en begränsning av ditt system... Tyvärr!
Men vad man ska tänka på är den att man ska ballansera allt i installationen med de komponenter man har valt på ett bra sett..!

Att man ex. köper budget produkter behöver ju inte betyda att man skall göra en budget installation utan se då till istället att det inte är installationen som sätter gränsen utan produkterna, det samma gäller om du köper dyra hi-end komponenter..... se alltid till att det inte är installationen som begränsar reultatet utan själva produkten.
Först då kommer du att få valuta för dina pengar när man spenderar dyra slantar på denna sport/nöje/hobby!

När jag började med billjud för många många år sen så spenderade jag många timmar på system skisser..... det var den typen av skisser där man inte såg så många produkter på utan det var mera uträkningar om hur allt skulle flöda.
Allt från strömen och dess kretslopp, signalen och dess kretslopp, installationen hur och var de olika komponenterna skulle vara monterade för bästa resultat, hur man skulle dra de olika kablarna i kupén för att eliminera ev. störningar.
På såvis fick man en enklare och mera lätt förstålig överblick på det man skulle skapa.
Tyvärr så är denna typ av arbete något som hör till historien idag.... finns nog bara ett fåtal som gör det tyvärr.
Det är lätt att skapa sig en erfarenhet av stereo byggandet och instalationer om man gör på detta sett och man har alltid något att gå till backa till om det blir fel någonstans, på så vis lär man sig att inte begå dessa misstag och man lär sig även vad de olika komponenterna har för inverkan på varandra samt vad som är viktigt i olika system uppbyggnader.

Lite tänkvärt!


Team Autohifi!
865 Inlägg
22 september 2009
#69
Freddah850 skrev:
.....och det får bli någon nyare stereo framöver, hur pass mkt av själva "distproblemet" orsakar lågnivåkabeln? Har nu 1st lågnivå från ground zero's kabel-kit från Jimmy, och ett par okända.
Pris för stereo och kablar om du/ni tycker det är behövligt, 2000kr vad rekommenderar du/ni i den prisklassen?

(kanske blev lite offtopic som det heter men jaja)
Ang stereo..... Prata med din radiohandlare... han kommer garanterat att kunna hjälpa dig med ett val du blir nöjd med!



Sök