3209
Sök

Bör bytas Saab 9-3 Aero...

13 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#1
Hej! Jag undrar vad som mer kan behövas bytas på min bil för att den ska hålla för mina 300hk/440N så länge som möjligt...  Som ni ser på min sida är det lite bytt redan fråpn det förra ägaren... Tack på förhand Mvh Christoffer cool
Senast redigerat av Wiper87 (22 september 2009)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
22 september 2009
#2
Viggen kopplingen är jag tveksam på om den överlever 440nm en längre tid =/

Men jag tror nästan det är diffen som dör först!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

7 275 Inlägg
22 september 2009
#3
Mycket hjulspinn, speciellt över hål och brunnslock leder till ett hål i diffhuset.
Annars ska väl bilen klara sig rätt bra.


1 062 Inlägg
23 september 2009
#4
Med bra programvara håller även de klenare lågfritionskolvarna i T7 motorerna.
Jag skulle svara: Bytt diffen till en eftermarknadsdiff, en bromsad. Tex Quife.

M.V.H.


13 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#5
E inte så mycket för spinna och rivstarter... E inte så inne på det här med bilar:/ så måste fråga,, Diffen???? Tack för all svar!!!!

13 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#6
Det ska väl inte vara någon fara den ska väl klara typ 420 eller 450 Nm. och om det nu bara e 420 den klarar så ska väl inte 30Nm göra något???????   
kwansa skrev:
Viggen kopplingen är jag tveksam på om den överlever 440nm en längre tid =/

Men jag tror nästan det är diffen som dör först!

7 275 Inlägg
23 september 2009
#7
Kör tills kopplingen börjar slira, om den nu gör det.
Diffen sitter vid växellådan på dessa bilar, har som funktion att göra så hjulen kan snurra i olika hastigheter.
I svängar t ex så snurrar ena hjulet snabbare än det andra.
När du spinner så snurrar dreven i diffen oerhört fort och tillslut så är det väl något lager som blir dåligt.
Osäker på exakt vad som går sönder men det är inte ovanligt att om man är elak mot bilen att man får ett titthål i diffhuset.


Bilmekaniker
1 354 Inlägg
23 september 2009
#8
kwansa skrev:
Viggen kopplingen är jag tveksam på om den överlever 440nm en längre tid =/

Men jag tror nästan det är diffen som dör först!

har en kompis som har viggen koppling på samma bil, han har 480 nm , han har haft det i 1 halv år nu och den går fortfarande bra, han e gasglad kan ja säga dig tongue

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

13 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#9
Låter ju bra för min del cool
zijaa skrev:
kwansa skrev:
Viggen kopplingen är jag tveksam på om den överlever 440nm en längre tid =/

Men jag tror nästan det är diffen som dör först!

har en kompis som har viggen koppling på samma bil, han har 480 nm , han har haft det i 1 halv år nu och den går fortfarande bra, han e gasglad kan ja säga dig tongue

13 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#10
Okej men då ska jag förhoppningsvis klara mig utan att byta..  smile
Brains skrev:
Kör tills kopplingen börjar slira, om den nu gör det.
Diffen sitter vid växellådan på dessa bilar, har som funktion att göra så hjulen kan snurra i olika hastigheter.
I svängar t ex så snurrar ena hjulet snabbare än det andra.
När du spinner så snurrar dreven i diffen oerhört fort och tillslut så är det väl något lager som blir dåligt.
Osäker på exakt vad som går sönder men det är inte ovanligt att om man är elak mot bilen att man får ett titthål i diffhuset.


Sök