3707
Sök

Högsta motoreffekt från 6cyl 2,8l utan turbo?

500 Inlägg
24 september 2009
#21
Bmws P52/P54 (etcc/stcc) på 2 liter lämnar ju 250-260hk vid 9000rpm. Dock kostar de ju över 700 000kr nya wink
Så att sugtrimma kostar flis med andra ord.


156 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#22
Garic skrev:
Beror mycket på om du har nån plats att greja med bilen och verktyg. 328 är en riktig bra motor från början.

Om du byter insuget till 325, byter till sportkattar (billigare alternativ är att skära ut kattar helt) och optimerar avgassytemet (svetsar själv), slipa topplocken och vassare kammar på det hela så har du garanterad minst 20hk och det klarar du fint under 10.000kr sen finns det ju mer o mer seriös trim men då kostar ju det mer också smile

EDIT: högsta motoreffekt från 2,8? big_smile en M3 3.0 hade väl 286hk och racing motorer har 100hk+/L wink

ok, något i stil med detta jag funderar på smile på tal om autopower, ungefär detta de säger där.. har inte hittat nån som försökt höja varvtalet på bilen men ja e rätt kass på sökfunktionen hehe

156 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#23
expect1991 skrev:
nykomling skrev:
kolvas skrev:
Har inte 328i E46 runt 200hk från början? den borde gå att chippa till 220-230hk

jo, 193hk har den strypt, men med 325:ans insug får den ett par hästar till skulle tro runt 200hk. chip ger 15hk max.. då är vi uppe i 215 ungefär. om man tar bort katalysatorn, gör det något? big_smile byter grenrör? skulle egentligen vilja veta allt man kan modifiera eller byta ut, spec göra bilen mer varvvillig.

Insug
Grenrör
Avgas
Kolvar
Stakar
Tändstift
Chippning
Lättat svänghjul?
Sportluftfilter
Hårdare ventilfjädrar
Torrsump

Sånt du tänkte på eller?

ja precis detta hade ja tänkt göra big_smile vad skulle det kosta? o jag kan svetsa allt o har verktyg.. men sen om man ska behöva svarva o sånt så kan jag absolut inte göra det själv :S kanske om ett halvår men inte ännu.
hur mycket skulle bilen stanna på efter allt detta?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 september 2009
#24
caromania skrev:
Rquired skrev:
caromania skrev:
BMWs raka sexor är väl inte kända för att gilla en massa varv. Men det är kanske ett rykte från 80talet som hänger kvar.

I så fall inget rykte jag hört, utveckla? smile

Är väl egentligen inget rykte utan välkänt faktum att BMW-sexor sa "plopp" när man gick upp lite på rödmarkeringen. Hände ganska många 535or, den modellen runt 85-86års modell med 204hk. Men det var kanske före din tid?

Du menar M535i? Det kanske stämmer, inget jag hört om bara. Så jag vet inte, men jag tror inte för en sekund att de nyare M5x sexorna skulle gå i luften av att träffa varvstoppet. Den motorn är ju tvärt om känd för att vara stabil, Bmws B20 kallad. Finns bla ett klipp på youtube med en kille som ligger på varvstopp i 10min och "driftar" (enligt egen utsago roll ) en 100m i kanske 10-20km/h. 

Men varken M20 eller M30 har (hade) rykte om sig att vara de slitstarkaste motorerna man kan hitta, där får man se till att hålla ett öga på vätskenivåerna. Gör man bara det så!

För att lämna ämnet lite förstår jag mig inte på dagens bild av varvstoppet. De flesta verkar tycka att det är självklart att ligga på varvstoppet när de busar, som om det skulle finnas till för att göra det enklare att spinna/sladda istället för att vara ett skydd för motorn? Själv undviker jag i största mån att träffa varvstoppet...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

156 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#25
Rquired skrev:
caromania skrev:
Rquired skrev:

I så fall inget rykte jag hört, utveckla? smile

Är väl egentligen inget rykte utan välkänt faktum att BMW-sexor sa "plopp" när man gick upp lite på rödmarkeringen. Hände ganska många 535or, den modellen runt 85-86års modell med 204hk. Men det var kanske före din tid?

Du menar M535i? Det kanske stämmer, inget jag hört om bara. Så jag vet inte, men jag tror inte för en sekund att de nyare M5x sexorna skulle gå i luften av att träffa varvstoppet. Den motorn är ju tvärt om känd för att vara stabil, Bmws B20 kallad. Finns bla ett klipp på youtube med en kille som ligger på varvstopp i 10min och "driftar" (enligt egen utsago roll ) en 100m i kanske 10-20km/h. 

Men varken M20 eller M30 har (hade) rykte om sig att vara de slitstarkaste motorerna man kan hitta, där får man se till att hålla ett öga på vätskenivåerna. Gör man bara det så!

För att lämna ämnet lite förstår jag mig inte på dagens bild av varvstoppet. De flesta verkar tycka att det är självklart att ligga på varvstoppet när de busar, som om det skulle finnas till för att göra det enklare att spinna/sladda istället för att vara ett skydd för motorn? Själv undviker jag i största mån att träffa varvstoppet...

till o med jag har läst mig till att 80 talarn skulle hållas i toppskick hela tiden annars motorras typ hehe.. sen kan man ju säga att BMW's diesel från 90 talet var inge vidare.. farsans 525 fick motorras o de gick inte ens o laga, ny motor på 60k var det som gällde wink riktigt illa hehe..

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
24 september 2009
#26
nykomling skrev:
hur många kusar kan man på ett ungefär få ut som max av en 2,8l R6 motor? (ex BMW 328i E46) skriv upp vad man kan göra o även lite kostnader o sånt med alltid intressant o se smile

du vinner nån häst + får ett mycket roligare register om du stoppar 2.5L insuget, då det har större kanaler än det osm sitter på 2.8an..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

539 Inlägg
25 september 2009
#27
nykomling skrev:
har inte hittat nån som försökt höja varvtalet på bilen

Ingen idé att bara höja varvstopp om du tänker på det... men det löser man enkelt med chip om man nu absolut vill det.

nykomling skrev:
hur mycket skulle bilen stanna på efter allt detta?

Jag personligen skulle skippa nya stakar och kolvar om man inte överladdar eller trimmar över 260hk
Det är svårt att säga. Bara insuget ger dig ett par hästar till, det kan du vara säker på. På många bilar byte/borttagning av katalysator ger +8hk. Lägg på vassare kammar, sportfilter, chip och pilla lite med topplocket så får du garanterad +25 riktiga hästar.

Hur mkt det kan kosta är det bara räkna, jag har ingen aning vad en begagnat 325 insug kan kosta. t.ex plana topplock kan du få gjort på en lokal mekanisk verkstad för 400kr. Kamaxlar kommer nog bli det dyraste grejen i listan. Allt beror på hur fina grejer du vill ha, om det är beg. delar eller nya. Finns en hel del fina trim grejer för bwm på ebay och diverse tyska sidor.


Sök