3896
Sök

Högsta motoreffekt från 6cyl 2,8l utan turbo?

156 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#1
hur många kusar kan man på ett ungefär få ut som max av en 2,8l R6 motor? (ex BMW 328i E46) skriv upp vad man kan göra o även lite kostnader o sånt med alltid intressant o se smile

156 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#2
inge svar :o

1 422 Inlägg
23 september 2009
#3
Ska det hålla för dagligt bruk? Hur mycket pengar ska läggas ner? 300 häst ska väl vara möjligt men kostar mycket då med och det kommer ju varva rätt gott.


156 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#4
cheffer skrev:
Ska det hålla för dagligt bruk? Hur mycket pengar ska läggas ner? 300 häst ska väl vara möjligt men kostar mycket då med och det kommer ju varva rätt gott.

ok smile skulle nästan blitt som en liten ferrari motor hehe.. men kan man inte göra det mesta själv? vad är det som ska göras/bytas för att komma upp i den effekten?

10 287 Inlägg
23 september 2009
#5
100literhästar?
Köp en färdig M3 motor. Det är inte reaalistiskt att trimma upp en sugis till 100 literhästar utan fet plånbok och djupa kunskaper.
Du får säkert två beggade M3 motorer för samma pengar.

/Göran

nykomling skrev:
cheffer skrev:
Ska det hålla för dagligt bruk? Hur mycket pengar ska läggas ner? 300 häst ska väl vara möjligt men kostar mycket då med och det kommer ju varva rätt gott.

ok smile skulle nästan blitt som en liten ferrari motor hehe.. men kan man inte göra det mesta själv? vad är det som ska göras/bytas för att komma upp i den effekten?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

156 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
100literhästar?
Köp en färdig M3 motor. Det är inte reaalistiskt att trimma upp en sugis till 100 literhästar utan fet plånbok och djupa kunskaper.
Du får säkert två beggade M3 motorer för samma pengar.

/Göran

nykomling skrev:
cheffer skrev:
Ska det hålla för dagligt bruk? Hur mycket pengar ska läggas ner? 300 häst ska väl vara möjligt men kostar mycket då med och det kommer ju varva rätt gott.

ok smile skulle nästan blitt som en liten ferrari motor hehe.. men kan man inte göra det mesta själv? vad är det som ska göras/bytas för att komma upp i den effekten?


ok jo precis.. tyckte mest det var intressant o kolla vilka småjusteringar man kunde göra på egen hand. ska man nu trimma en sånhär ordentligt så får det väl bli ett turbobygge eller nått i framtiden.

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 september 2009
#7
Småjusteringar... Hmm, det är ju en ganska avancerad motor från början inbillar jag mig.

Vad du är ute efter tror jag är sk bolt-on trim, dvs det man kan byta själv hemma på gårdsplanen för att få ur mer effekt.

Jag har noll-koll på BMW men t o m jag vet att insuget går att byta mellan olika modeller ( 325->328 ) för att få ur mer topphästar. Hur kan jag då veta det? Jo många här på gorg har skrivit om det. Ergo: sök och du kommer finna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

156 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#8
caromania skrev:
Småjusteringar... Hmm, det är ju en ganska avancerad motor från början inbillar jag mig.

Vad du är ute efter tror jag är sk bolt-on trim, dvs det man kan byta själv hemma på gårdsplanen för att få ur mer effekt.

Jag har noll-koll på BMW men t o m jag vet att insuget går att byta mellan olika modeller ( 325->328 ) för att få ur mer topphästar. Hur kan jag då veta det? Jo många här på gorg har skrivit om det. Ergo: sök och du kommer finna.

jajjamän! bonnatrimning typ big_smile ok har också läst om det att den är lite strypt i insuget.. men mkt mer än så vet jag inte!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 september 2009
#9
Sök så kommer du finna, en hel del här på Garaget. Spaltmeter efter spaltmeter om du söker på www.autopower.se smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

156 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
Sök så kommer du finna, en hel del här på Garaget. Spaltmeter efter spaltmeter om du söker på www.autopower.se smile

ok tack tack tongue

4 682 Inlägg
24 september 2009
#11
släng på en kompressor, blir billigare än att sugtrimma.

156 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#12
Moparboy440 skrev:
släng på en kompressor, blir billigare än att sugtrimma.

billigare blir det nog tyvär inte.. men man får en jävla massa mer effekt för pengarna! :p nej men kompressor blir det nog inte då de ligger på 3x högre pris än turbo system till bilen. ligger runt 6-15k för ett turbokitt på blocket, runt 40 lax om man vill ha kompressor o de är fan inte värt.

annars skulle jag vilja veta hur man får bilen att varva högre? hade vatt coolt o få upp den i 8-9000, men vad är det som måste modifieras o vad kostar det, för det går väl inte o svarva själv?

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 september 2009
#13
BMWs raka sexor är väl inte kända för att gilla en massa varv. Men det är kanske ett rykte från 80talet som hänger kvar.
Generellt: Bättre balans, bättre kolvar o stakar i kombo med mer luft så varvar det på. Om det finns andra kolvar/stakar till de där vet inte jag?

Sedan vet jag inte vad det är för kolvhastigheter i den där. Är den långslagig så har den redan hög kolvhastighet. Exempel så har K24 (2,4liters Honda Accord t ex) högre kolvhastighet än K20 (Honda CTR) vid samma varvtal fast det i grunden är samma motor. Att varva mer än 8000rpm i en Accord är inte helt lättlöst, men 9000rpm i en CTR är något annat.

Känns dyrt. Vad får det kosta? Det känns inte som om du väljer rätt utgångsläge med en 328. Alternativt plocka ur 220-230 hästar och nöj dig med det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

156 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#14
caromania skrev:
BMWs raka sexor är väl inte kända för att gilla en massa varv. Men det är kanske ett rykte från 80talet som hänger kvar.
Generellt: Bättre balans, bättre kolvar o stakar i kombo med mer luft så varvar det på. Om det finns andra kolvar/stakar till de där vet inte jag?

Sedan vet jag inte vad det är för kolvhastigheter i den där. Är den långslagig så har den redan hög kolvhastighet. Exempel så har K24 (2,4liters Honda Accord t ex) högre kolvhastighet än K20 (Honda CTR) vid samma varvtal fast det i grunden är samma motor. Att varva mer än 8000rpm i en Accord är inte helt lättlöst, men 9000rpm i en CTR är något annat.

Känns dyrt. Vad får det kosta? Det känns inte som om du väljer rätt utgångsläge med en 328. Alternativt plocka ur 220-230 hästar och nöj dig med det.

ok på de viset. undrar hur jag ska kolla upp det hehe.. jag nöjer mig helt klart med 220 sughästar! det tänker jag lägga ner max 10.000 på, inte mer. om jag vill ha mer sen så kan jag väl bygga in turbo? kommer ju dröja ett tag tills dess, har ju varken kunskap eller pengar såhär långt, sen att bilen inte ska släppa ut för dåligt avgasvärde vill jag ju inte.. är det en risk om jag trimmar den till 220hk?

4 001 Inlägg
24 september 2009
#15
Har inte 328i E46 runt 200hk från början? den borde gå att chippa till 220-230hk

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

156 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#16
kolvas skrev:
Har inte 328i E46 runt 200hk från början? den borde gå att chippa till 220-230hk

jo, 193hk har den strypt, men med 325:ans insug får den ett par hästar till skulle tro runt 200hk. chip ger 15hk max.. då är vi uppe i 215 ungefär. om man tar bort katalysatorn, gör det något? big_smile byter grenrör? skulle egentligen vilja veta allt man kan modifiera eller byta ut, spec göra bilen mer varvvillig.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 september 2009
#17
caromania skrev:
BMWs raka sexor är väl inte kända för att gilla en massa varv. Men det är kanske ett rykte från 80talet som hänger kvar.
Generellt: Bättre balans, bättre kolvar o stakar i kombo med mer luft så varvar det på. Om det finns andra kolvar/stakar till de där vet inte jag?

Sedan vet jag inte vad det är för kolvhastigheter i den där. Är den långslagig så har den redan hög kolvhastighet. Exempel så har K24 (2,4liters Honda Accord t ex) högre kolvhastighet än K20 (Honda CTR) vid samma varvtal fast det i grunden är samma motor. Att varva mer än 8000rpm i en Accord är inte helt lättlöst, men 9000rpm i en CTR är något annat.

Känns dyrt. Vad får det kosta? Det känns inte som om du väljer rätt utgångsläge med en 328. Alternativt plocka ur 220-230 hästar och nöj dig med det.

I så fall inget rykte jag hört, utveckla? smile

Nykomling: Som sagt, det finns en låång tråd på Autopower om just det här. Vad kan du göra för att få mer effekt, hur mycket har de som gjort det fått etc. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 september 2009
#18
Rquired skrev:
caromania skrev:
BMWs raka sexor är väl inte kända för att gilla en massa varv. Men det är kanske ett rykte från 80talet som hänger kvar.

I så fall inget rykte jag hört, utveckla? smile

Är väl egentligen inget rykte utan välkänt faktum att BMW-sexor sa "plopp" när man gick upp lite på rödmarkeringen. Hände ganska många 535or, den modellen runt 85-86års modell med 204hk. Men det var kanske före din tid?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

539 Inlägg
24 september 2009
#19
Beror mycket på om du har nån plats att greja med bilen och verktyg. 328 är en riktig bra motor från början.

Om du byter insuget till 325, byter till sportkattar (billigare alternativ är att skära ut kattar helt) och optimerar avgassytemet (svetsar själv), slipa topplocken och vassare kammar på det hela så har du garanterad minst 20hk och det klarar du fint under 10.000kr sen finns det ju mer o mer seriös trim men då kostar ju det mer också smile

EDIT: högsta motoreffekt från 2,8? big_smile en M3 3.0 hade väl 286hk och racing motorer har 100hk+/L wink
Senast redigerat av Garic (24 september 2009)

1 814 Inlägg
24 september 2009
#20
nykomling skrev:
kolvas skrev:
Har inte 328i E46 runt 200hk från början? den borde gå att chippa till 220-230hk

jo, 193hk har den strypt, men med 325:ans insug får den ett par hästar till skulle tro runt 200hk. chip ger 15hk max.. då är vi uppe i 215 ungefär. om man tar bort katalysatorn, gör det något? big_smile byter grenrör? skulle egentligen vilja veta allt man kan modifiera eller byta ut, spec göra bilen mer varvvillig.

Insug
Grenrör
Avgas
Kolvar
Stakar
Tändstift
Chippning
Lättat svänghjul?
Sportluftfilter
Hårdare ventilfjädrar
Torrsump

Sånt du tänkte på eller?


Sök