3237
Sök

Fråga om b230ft turboblock!

4 670 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#1
Hello. Är ny inom volvotrimmning och måste bara fråga så allt blev rätt idag smile

Var o hämta ett block till blivande motorbygget idag och ska vara ett FT block ifrån -91

När ja läster vad som står på blocket står de b230 K sen när de gjordes 910121

Är detta ett FT block? o varför heter det K? smile

Tacksam för svar


407 Inlägg
26 september 2009
#2
mickius skrev:
Hello. Är ny inom volvotrimmning och måste bara fråga så allt blev rätt idag smile

Var o hämta ett block till blivande motorbygget idag och ska vara ett FT block ifrån -91

När ja läster vad som står på blocket står de b230 K sen när de gjordes 910121

Är detta ett FT block? o varför heter det K? smile

Tacksam för svar

B230K är typ elektrisk förgasare tror jag.

140 Inlägg
26 september 2009
#3
Om det står k så är det inget ft block för då skulle det ha stått ft på blocket.

4 670 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#4
Skrapa fram modellbeteckningen o de ja kunde se bakom all färg var
B230FT 1289430 02123

Så antar att det är ett FT block smile


4 670 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#5
_mattsson_ skrev:
Om det står k så är det inget ft block för då skulle det ha stått ft på blocket.

K èt står här

Men när ja skrapa fram modellbeteckningen på andra sidan fick ja ju fram

B230FT 1289430 02123 ser ut o vara inknackat för hand typ tongue

Tror inte de går o ta bild o se vad de står där


https://www1.garaget.org/gallery/archive/12203/771250_6bfsq9.jpg
Senast redigerat av mickius (26 september 2009)


140 Inlägg
26 september 2009
#6
Hm okej för på mina block som jag har liggandes så står det b230 et,b230 ft,b230 fk...

4 670 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#7
_mattsson_ skrev:
Hm okej för på mina block som jag har liggandes så står det b230 et,b230 ft,b230 fk...

Okej jo därför ja undrar varför de står K på blocket smile

Har en till bild på blocket o det har ju Oljereturen till turbon o allt i blocket.
Men på modellbeteckningen ska de se ut som man har knackat in de för hand? tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12203/771184_3mlbs4.jpg


snickare
612 Inlägg
26 september 2009
#8
blocket e nog samma på olika modeller bara att dom heter olika pga av bilmodellen.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

snickare
612 Inlägg
26 september 2009
#9
B23A - Förgasarmotor (Pierburg) på 115 hk
B23ET/FT - var turbomotorn som återfanns i 740 turbo och 760 turbo (i 760 turbo fanns den i 182 hk utförandet).
B23E - En motor med mekanisk bränsleinsprutning som utvecklade 129 hk och 190 Nm.
B230E - Detta var en av de första modellerna som hade mekanisk insprutning av typen CI-Jetronic.
B230ET - Återfanns bland annat i 740/760 turbo och utvecklade 182 hk.
B234 - Volvos enda gjutjärnsmotor med 4 ventiler per cylinder och dubbla kamaxlar. Denna modell hade även balansaxlar för en tystare och mindre skakig körupplevelse. Den var även försedd med hydrauliska ventillyftare.
B230A - Förgasarmotor (Pierburg) på 115 hk
B230F - sitter på Volvo 240/740/940. Elektronisk insprutning. Tidig B230F (85-88) har LH 2.2 medan senare modell (89-92) har LH 2.4.
B230FK - sitter i 940 lätttrycksturbo. Det är i grunden en B230FT fast med annan wastegateklocka.
B230K - En special version av B230A med förbränningsrummen i kolvarna och inte i toppen samt en annan förgasare (Solex-Cisac). Fanns i 740 av årsmodell 1987 och 244 av årsmodell 1987. Den hade även automatisk choke.
B230FT - Fulltrycksturbo, fanns i senare 740/760 och i 940 Turbo.
B204GT - 16v Turbo fanns i 780/960 i Italien
B200FT - Fanns i 940 turbo i Italien/England och Japan på grund av andra skatteregler för mindre cylindervolym

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

snickare
612 Inlägg
26 september 2009
#10
Volvo B23 är en bilmotormodell från Volvo som kom 1980 för att komplettera Volvos äldre motorer med namnet B21. Den största skillnaden mellan motorerna var att B23-motorn var på 2,3 liter i jämförelse med B21:an på 2,1 liter. 1983 introducerades även B23:an i USA. 1986 bytte motorn namn till B230 och introducerades då som lågfriktionsmotorn. Lågfriktionsmotorn utmärkte sig främst med att de rörliga delarna i motorn var konstruerade för att ge så lite friktion som möjligt; detta visade sig senare inte vara så bra vid större påfrestningar då bland annat de förminskade ramlagren gjorde att motorns hållbarhet försämrades. 1989 konstruerades motorn om igen och alla delar som förminskats på bekostnad av hållbarheten fick tillbaka sin ursprungliga storlek.

Uppbyggnaden av motorn är en femlagrad vevaxel, enkel överliggande kamaxel och två ventiler per cylinder. Motorblocket är av gjutjärn och topplocket är av aluminium. Undantaget är dock 16v motorn som kom 1989 med namnet B234, där 4:an står för 4 ventiler per cylinder. Denna motor hade dubbla överliggande kamaxlar. På B234-blocket satt det också två balansaxlar med en balansrem emellan som skulle göra att motorn utvecklade mindre vibrationer. Dock hade balansremmen en tendens att gå av och slita med sig kamremmen så att den slog sönder diverse delar. Detta gör att vissa väljer att kapa balansremmen själv för att slippa dyra reparationer.

1993 uppgraderades B230-motorerna som hade turbo (dessa satt monterade i Volvo 940) och fick nu oljesprut på undersidan av kolvarna. Detta gjorde att kolvarna kyldes bättre och inte blev lika varma.

B23- och B230-motorn monterades i olika Volvomodeller mellan 1981 och 1998, då sista motorn rullade av bandet. Modellerna motorerna återfinns i är: Volvo 240, Volvo 740, Volvo 760 och Volvo 940

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

140 Inlägg
26 september 2009
#11
Jadu jag har då inget svar på det för det enda ja vet är att k är en förgasarmotor å sitter i 740 och i 240 om jag inte minns helt fel...

4 670 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#12
Jo men står tillverkningsår 910122 om ja inte minns fel så antar att det är ett FT block så är väl bara bygga påt o se glad ut smile

Var mest varför de stog ett K där som ja blev fundersam hmm


snickare
612 Inlägg
26 september 2009
#13
fick du inte svar på dina frågor av mig? yikes

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

040 RedLine
1 219 Inlägg
26 september 2009
#14
Ja, FK och FT är exakt samma motor har jag fattat det som. Det är bara laddtrycket som skiljer:P

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök