Volvo B23 är en bilmotormodell från Volvo som kom 1980 för att komplettera Volvos äldre motorer med namnet B21. Den största skillnaden mellan motorerna var att B23-motorn var på 2,3 liter i jämförelse med B21:an på 2,1 liter. 1983 introducerades även B23:an i USA. 1986 bytte motorn namn till B230 och introducerades då som lågfriktionsmotorn. Lågfriktionsmotorn utmärkte sig främst med att de rörliga delarna i motorn var konstruerade för att ge så lite friktion som möjligt; detta visade sig senare inte vara så bra vid större påfrestningar då bland annat de förminskade ramlagren gjorde att motorns hållbarhet försämrades. 1989 konstruerades motorn om igen och alla delar som förminskats på bekostnad av hållbarheten fick tillbaka sin ursprungliga storlek.
Uppbyggnaden av motorn är en femlagrad vevaxel, enkel överliggande kamaxel och två ventiler per cylinder. Motorblocket är av gjutjärn och topplocket är av aluminium. Undantaget är dock 16v motorn som kom 1989 med namnet B234, där 4:an står för 4 ventiler per cylinder. Denna motor hade dubbla överliggande kamaxlar. På B234-blocket satt det också två balansaxlar med en balansrem emellan som skulle göra att motorn utvecklade mindre vibrationer. Dock hade balansremmen en tendens att gå av och slita med sig kamremmen så att den slog sönder diverse delar. Detta gör att vissa väljer att kapa balansremmen själv för att slippa dyra reparationer.
1993 uppgraderades B230-motorerna som hade turbo (dessa satt monterade i Volvo 940) och fick nu oljesprut på undersidan av kolvarna. Detta gjorde att kolvarna kyldes bättre och inte blev lika varma.
B23- och B230-motorn monterades i olika Volvomodeller mellan 1981 och 1998, då sista motorn rullade av bandet. Modellerna motorerna återfinns i är: Volvo 240, Volvo 740, Volvo 760 och Volvo 940
Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull