4726
Sök

Snabbare reaktioner i 9-3 med styvare dämpare och fjädrar?

250 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#1
Tycker att 9-3:an (den innan den som kom -03) är grymt seg på att reagera på styrutslag. Känns som att fjädringen först måste trycka ihop sig för att den sedan ska svänga...

Så jag tänkte kolla med er som antingen enbart monterat lägre/styvare fjädrar och er som bytt både till styvare dämpare och fjädrar, om det blev stor skillnad!

Läser man på Maptuns sida så ska väghållningen öka drastiskt med deras chassikit (fjäder + dämpare), men jag är alltså just ute efter att den ska vara mycket mer reaktionssnabb på styrutslag.

Så: Ni som bytt fjädrar alt fjädrar och dämpare, blev er 9-3:a mycket mer reaktionssnabb av det? Skriv gärna vad ni bytt! smile

Bilmekaniker
235 Inlägg
29 september 2009
#2
Borde inte vara ngn skilnad, svänger lika mkt men andra dämpare o fjädrar. Vad har du för årsmod?   Är de i snabb fart du vill svänga snabbare?


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
29 september 2009
#3
tror ett par andra bärarmar skulle funka bäst tongue, framvagen på dessa 9-3or passar bättre på t-fordarna.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 september 2009
#4
Det finns väl ett fäste till rattstången man kan köpa som ska ge några fördelar över original ?


Denna är det jag menar:

http://www.elkparts.com/saab-93-m98-to- … p3228.html

Det ska ju ge mer respons och mindre torque steer i NG900/OG9-3 enligt texten.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

huh?
10 427 Inlägg
29 september 2009
#5
Tycker du ska räkna med en krängningshämmare med större diameter också.
Borde finnas grövre på Aero-modellen. Får "mer" som håller ihop framhjulen och
mindre flex -> mer styrning/rattvrid.


250 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#6
steifan skrev:
Tycker du ska räkna med en krängningshämmare med större diameter också.
Borde finnas grövre på Aero-modellen. Får "mer" som håller ihop framhjulen och
mindre flex -> mer styrning/rattvrid.

Ok! Men ger inte grövre krängningshämmare mer understyrning? Kan ha fel, rätta mig isf tongue

huh?
10 427 Inlägg
29 september 2009
#7
Erikkk skrev:
steifan skrev:
Tycker du ska räkna med en krängningshämmare med större diameter också.
Borde finnas grövre på Aero-modellen. Får "mer" som håller ihop framhjulen och
mindre flex -> mer styrning/rattvrid.

Ok! Men ger inte grövre krängningshämmare mer understyrning? Kan ha fel, rätta mig isf tongue

Går säkert att montera värre grejer baktill för att kontra upp det där.

Såg att http://www.speedparts.se/ hade ett "subframestag" för OG9-3 för 980kr (tillfälligt slut).
"Stabiliserar subframen (ramen) genom att detta stag monteras på ramens mindre stabila punkt "
Kan säkert påverka styrningen positivt.

Edit:
För 3500kr får man ju tom ett bättre fäste för styrväxeln.

"Standardmonteringen av styrväxeln på 900/9-3 94-02 tillåter styrväxeln att röra sig. Detta gör att styrresponsen förloras. Genom att montera denna klämma och stag ökar styrresponsen."

Kanske är där man ska börja då tongue
Senast redigerat av steifan (29 september 2009)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 september 2009
#8
steifan skrev:
Erikkk skrev:
steifan skrev:
Tycker du ska räkna med en krängningshämmare med större diameter också.
Borde finnas grövre på Aero-modellen. Får "mer" som håller ihop framhjulen och
mindre flex -> mer styrning/rattvrid.

Ok! Men ger inte grövre krängningshämmare mer understyrning? Kan ha fel, rätta mig isf tongue

Går säkert att montera värre grejer baktill för att kontra upp det där.

Såg att http://www.speedparts.se/ hade ett "subframestag" för OG9-3 för 980kr (tillfälligt slut).
"Stabiliserar subframen (ramen) genom att detta stag monteras på ramens mindre stabila punkt "
Kan säkert påverka styrningen positivt.

Edit:
För 3500kr får man ju tom ett bättre fäste för styrväxeln.

"Standardmonteringen av styrväxeln på 900/9-3 94-02 tillåter styrväxeln att röra sig. Detta gör att styrresponsen förloras. Genom att montera denna klämma och stag ökar styrresponsen."


Kanske är där man ska börja då tongue

Det var ju det jag sa tongue

Men Taliaferros fäste som elkparts säljer ska vara bättre har jag hört, taliaferro gör även några växel-bussningar till 9-3 om jag inte kommer ihåg fel. Tror det var för att stabilisera lådan bättre än original.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

huh?
10 427 Inlägg
30 september 2009
#9
TBOC_Razor skrev:
steifan skrev:
Erikkk skrev:

Ok! Men ger inte grövre krängningshämmare mer understyrning? Kan ha fel, rätta mig isf tongue

Går säkert att montera värre grejer baktill för att kontra upp det där.

Såg att http://www.speedparts.se/ hade ett "subframestag" för OG9-3 för 980kr (tillfälligt slut).
"Stabiliserar subframen (ramen) genom att detta stag monteras på ramens mindre stabila punkt "
Kan säkert påverka styrningen positivt.

Edit:
För 3500kr får man ju tom ett bättre fäste för styrväxeln.

"Standardmonteringen av styrväxeln på 900/9-3 94-02 tillåter styrväxeln att röra sig. Detta gör att styrresponsen förloras. Genom att montera denna klämma och stag ökar styrresponsen."


Kanske är där man ska börja då tongue

Det var ju det jag sa tongue

Sorry dude, verkar som att jag har skygglappar på ibland. roll



Sök